پژوهشگران دانشگاه براون كشف كردند؛

پروتئینی كه می تواند به طول عمر سالم كمك نماید

پروتئینی كه می تواند به طول عمر سالم كمك نماید شاه بلاگ: پژوهشگران آمریكایی باور دارند افزایش طول عمر سالم انسان با استفاده از نوعی پروتئین ممكن خواهد بود.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، علاقه به طول عمر در همه افراد وجود دارد اما عمر 120 ساله ای كه 50 سال از آن با درد و ناتوانی سپری شود، بی فایده است.

بهتر است به جای تمركز صرف بر طول عمر زیاد، از تجربه دانشمندان برای بهبود طول سلامتی خود یعنی مدت زمانی كه می توانیم از سلامتی خود لذت ببریم، استفاده نماییم.

پژوهش جدیدی كه در دانشگاه ˮبراونˮ آمریكا صورت گرفته است، پروتئین ˮ Sirt4ˮ را با طول عمر سالم ˮمگس میوهˮ(fruit flies) مرتبط می داند و ممكن است این كشف به انسان هم تعمیم یابد.

پروتئین های ˮسیرتوئینˮ (Sirtuin) در فرآیندهای متابولیك وجود دارند و با سالخوردگی و بیماری های مربوط به سن مرتبط هستند.

پژوهشگران دانشگاه ˮبراونˮ، با مطالعه تاثیر این پروتئین ها و چگونگی دستكاری آنها برای عرضه زندگی طولانی تر و سالم تر، به مگس میوه كه مدل حیوانی متداولی برای بررسی متابولیسم هستند، رجوع كردند.

سه نمونه از هفت سیرتوئین موجود در سلول انسان، در میتوكندری (بخش های تولیدكننده انرژی سلول ها) یافت می شوند.

به عبارت دیگر، مگس های میوه، فقط یك سیرتوئین میتوكندری دارند یعنی Sirt4 و از آنجائیكه انسان ها از این پروتئین بهره مند هستند، Sirt4 هدف آشكاری برای آزمایش ها بود.

دانشمندان دانشگاه براون برای مشخص كردن نقش Sirt4دو گروه از كرم ها را مهندسی كردند؛ تعدادی كه بیش از اندازه Sirt4 تولید می كردند و تعدادی كه اصلا قادر به تولید این پروتئین نبودند.



پژوهشگران دریافتند كرم های دارای Sirt4 اضافه، 20 درصد سالم تر از متوسط مگس ها بودند؛ درحالی كه طول عمر سالم مگس های بدون Sirt4تا 20 درصد كاهش پیدا كرد.

ˮجیسون وودˮ (Jason Wood)، نویسنده ارشد این پژوهش می گوید: ما نشان می دهیم Sirt4، مسئول تنظیم طول عمر و متابولیسم یك ارگانیسم است و به خصوص این كه واكنش متابولیك به غذا نخوردن را هماهنگ می كند. همینطور نشان می دهیم كه تولید بیش از اندازه این ژن برای Sirt4، می تواند طول عمر مگس میوه را افزایش دهد.

پژوهشگران دریافتند مگس هایی كه Sirt4نداشتند، بدون غذا، زودتر از حد معمول به مرگ در اثر گرسنگی دچار شدند.

این مگس ها، هنوز در خونشان مواد مغذی و چربی های ذخیره شده داشتند اما ظاهرا قادر به دستیابی به این ذخایر نبودند.

این نتایج نشان می دهند كه Sirt4 نقشی مانند ˮكلید سوختˮ غذا نخوردن داشت كه زمان جایگزین كردن سوختن چربی را به جای سوختن كربوهیدرات كنترل می كرد.

این مبحث توانست به دانشمندان كمك نماید بفهمند چرا محدودیت كالری كه یك تكنیك رژیم غذایی متمركز بر غذا نخوردن شدید می باشد، برای سلامتی و طول عمر فایده دارد.

ˮاستفان هلفندˮ (Stephen Helfand)، نویسنده ارشد این پژوهش می گوید: ما فكر می نماییم Sirt4، هدف جذابی برای كمك به بهبود بیماری های متابولیسم و احیانا افزایش طول زندگی سالم می باشد. ما كاركرد این پروتئین را در مگس های زنده دیدیم اما از چگونگی كاركرد آن مطمئن نیستیم.

دانشمندان دانشگاه براون می خواهند بررسی Sirt4 را آغاز كنند؛ همچون فهمیدن این كه چه چیز آن را فعال می سازد و این پروتئین چگونه در پستانداران و به خصوص انسان ها عمل می كند.

این پژوهش در مجله ˮ Proceedings of the National Academy of Sciencesˮ به چاپ رسید.




1396/11/10
17:16:43
5.0 / 5
4951
تگهای خبر: پژوهش , تولید , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است