پوشش نانویی برای جلوگیری از رشد خزه و گیاه روی بدنه كشتی

پوشش نانویی برای جلوگیری از رشد خزه و گیاه روی بدنه كشتی شاه بلاگ: محققان استرالیایی با الهام از نوعی گیاه، پوششی ساختند كه می توان آن را روی سطح كشتی ها قرار داد تا از رشد گیاه روی بدنه كشتی جلوگیری شود.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، صنعت كشتیرانی همیشه با مشكل رشد باكتری ها، خزه ها و گیاهان روی بدنه ی كشتی ها مواجه می باشد، به صورتی كه پوشش های خزه و جلبك همیشه بعنوان عامل مزاحم برای عملكرد حسگرها، دوربین ها و تجهیزات دریایی شناخته می شوند.
جلبك و خزه یكی از موانع حركت كشتی ها روی آب بوده و مصرف انرژی را در كشتی ها می افزایند كه این امر باعث افزایش هزینه سوخت و ضرر چند میلیون دلاری به این صنعت است.
شركت های تجاری در بخش كشتیرانی از رنگ و تركیبات رنگی برای مقابله با پوشش های خزه و جلبك استفاده می نمایند كه این امر بسیار هزینه بر است. همینطور در این رنگ ها از تری بوتیلتین استفاده می گردد كه ماده ای سمی است.
تری بوتیلتین ارگانیسم ها را از بین برده و مانع رشد جلبك و خزه در سطح كشتی می شود، اما این كار منجر به صدمه هایی در محیط زیست می گردد. در سال ۲۰۰۷ استفاده از این ماده ممنوع گردید.
اخیراً محققان مؤسسه نانو دانشگاه سیدنی موفق به توسعه پوشش هایی شدند كه عملكرد مشابه تری بوتیلتین را انجام می دهد؛ بدون این كه صدمه ها و خطرات این ماده را داشته باشد. در این پوشش از نانوالگوهایی استفاده شده كه مانع اتصال جلبك، خزه و میكروارگانیسم ها به سطح می گردد. در واقع این پوشش، امكان هسته زایی را به مواد زیستی نمی دهد.
این نانوساختار از طبیعت الهام گرفته شده و برای تولید آن از گیاه كوزه تقلید می گردد. گیاه كوزه یك لایه از آب در نقطه ی ورودی گیاه بوجود آورده و از آن برای به دام انداختن حشرات استفاده می نماید. محققان استرالیایی با الهام از سطح این لایه كه بسیار لغزنده بوده و حشره روی آن سُر می خورد، پوششی تولید كردند كه باعث حركت روان تر كشتی ها می گردد. این روش مقاومت بسیار كمی بوجود می آورد و كشتی با مصرف انرژی كمتری حركت می كند.
این پوشش كاملاً شفاف بوده و می توان آن را روی تجهیزات مختلف اعمال كرد؛ بدون این كه ظاهر آن تغییر كند.

1396/11/19
13:30:42
5.0 / 5
5238
تگهای خبر: توسعه , تولید , صنعت , نانو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است