محققان دانشگاه یورك انجام دادند

تولید انرژی تجدیدپذیر از چوب

تولید انرژی تجدیدپذیر از چوب شاه بلاگ: یك گروه بین المللی از محققان با همكاری دانشگاه یورك آنزیم هایی در قارچ به دست آورده اند كه می تواند اجزا چوب را تجزیه كند. این آنزیم ها می توانند بیومس یا توده زیستی چوب را به محصولات شیمیایی باارزشی همچون سوخت زیستی تبدیل كنند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از سایت فیز، پالایشگاه هایی كه از سوخت زیستی استفاده می نمایند برای بهره برداری از انرژی چوب مجبورند فرایندهای پیش تصفیه را پیاده كنند. تبدیل چوب به سوخت و محصولات سوختی هزینه بر است و به انرژی زیادی نیاز دارد. در اكوسیستم های طبیعی، قارچ ها در قالب چرخه كربن نقش مهمی در تجزیه چوب دارند و مواد مغذی چوب را به خاك بازمی گردانند. این خاصیت قارچی الهام بخش محققان بود تا مكانیسمی را كه منجر به وقوع این فرایند می شود، بیابند و از آن برای تجزیه چوب استفاده كنند.
پروفسور پل والتون از دانشكده شیمی دانشگاه یورك كه در این تحقیق نقش داشته، می گوید: در سال 2010 ما به این كشف كلیدی دست پیدا كردیم كه یك سری آنزیم در قارچ ها یافت می گردد كه حاوی مس هستند. این آنزیم ها نقش مهمی در تجزیه بیومس دارند. این تحقیق با هدف شناسایی آنزیم های بیشتر از این دست انجام شد به صورتی كه بتوانند ساختار مولكولی چوب را بشكنند.
وی ادامه می دهد: این آنزیم ها به ما كمك می كنند آنزیم های اصلاح شده ای بسازیم كه می توان از آن ها در تصفیه خانه های زیستی كه با چوب كار می كنند بهره برد. این آنزیم ها چوب را به طیف گسترده ای از محصولات باارزش تبدیل می كنند. این فرایند از نظر زیستی پایدار خواهد بود.
این تحقیق كه در Nature Chemical Biology به چاپ رسیده نشان داده است كه خانواده ای از آنزیم ها به نام لیتیك پلی ساكارید مونواكسیژناز (LPMOs) می توانند زایلن را بشكنند. زایلن مولكول كربوهیدراتی است كه معمولا در توده زیستی یا بیومس چوب یافت می گردد و در برابر تجزیه مقاوم است.
این آنزیم ها را از قارچ هایی استخراج كرده اند كه نقش مهمی در چرخه كربن در خاك بر عهده دارند و تجزیه چوب را در جنگل ها انجام می دهند.
این تحقیق با الهام از روند طبیعی تجزیه چوب در طبیعت انجام شده و به تصفیه خانه های زیستی كمك می نماید چوب را به سوخت زیستی تبدیل كنند. به صورتی كه هم از نظر زیست محیطی پایدار و هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد.



1396/11/29
13:38:05
5.0 / 5
4435
تگهای خبر: دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است