5 برابر شدن سرعت شارژ باتری ها با سنسور جدید

5 برابر شدن سرعت شارژ باتری ها با سنسور جدید شاه بلاگ: نوع جدیدی از سنسور نشان داده است كه سلول های باتری می توانند بدون گرم شدن بیش از اندازه، قدرت بسیار بیشتری را جذب كنند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، باتری های لیتیوم-یونی در پنج سال اخیر به صورت گسترده ای بهبود یافته اند، اما هنوز هم مشكلاتی وجود دارد. بزرگترین مشكل، به خصوص برای خودروهای برقی این است كه مدت زمان شارژ شدن آنها بیش از اندازه طول می كشد.
محققان دانشگاه "وارویك"(WMG) كشف كرده اند كه ممكن است نیازی به صبر برای شارژ كامل این باتری ها نداشته باشیم. آنها یك نوع جدید از سنسور كه دمای داخل باتری را اندازه گیری می كند، ابداع نموده اند كه ما احیانا می توانیم باتری ها را تا پنج برابر سریع تر و بدون مشكل بیش از اندازه گرم شدن شارژ نماییم.
شارژ بیش از اندازه باتری آنود لیتیوم-یونی می تواند منجر به ایجاد لیتیوم شود كه می تواند با استفاده از جداساز باتری نشت كند، یك اتصال كوتاه تولید و سبب اتفاقی فاجعه بار شود.
این اتفاق سبب می گردد كه الكترولیت، گاز ساطع كند و باتری را منفجر كند. ازاین رو تولیدكنندگان برای جلوگیری از این اتفاق، محدودیت های میزان قدرت شارژ را اعمال می كنند.
این محدودیت ها به علت دشوار بودن اندازه گیری درجه حرارت داخل باتری است، اما وقتی پای سنسور جدید در بین باشد، دیگر این مشكل برطرف خواهد شد.
این سنسور یك سنسور فیبر نوری است كه توسط یك لایه شیمیایی محافظت می گردد و می تواند به صورت مستقیم به یك باتری لیتیوم-یون وارد شود تا بدون تاثیر بر عملكرد آن، حرارت داخلی را بسیار دقیق اندازه گیری نماید.
دكتر "تازدین آمیتزاجو"( Tazdin Amietszajew)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: گروه ما، حسگر را روی باتری های استاندارد 18650 لیتیوم-یونی آزمایش كرد كه در مدل Tesla S و X استفاده می شوند. آنها كشف كردند كه این باتری ها با بهره گیری از این سنسور جدید می تواند بدون آسیب، پنج بار سریع تر از آنچه قبلا تصور می شد، شارژ شود.
وی اضافه كرد: چنین سرعت هایی عمر باتری را می كاهد، اما اگر به صورت قاطعانه مورد استفاده قرار گیرد، تاثیر منفی آن تا به كمترین حد كاسته می شود.
شارژ سریع تر همواره از عمر باتری می كاهد، اما خیلی از مصرف كنندگان از شارژ سریع استقبال خواهند كرد، چون كه برای سفرهای درون شهری و كوتاه مورد نیازشان است. سپس در مواقع عادی حالت شارژ را به حالت عادی درمی آورند.
هنوز كارهایی برای انجام دادن وجود دارد. در حالیكه این تحقیق نشان داد كه باتری های لیتیوم-یونی می توانند از دماهای بالاتر پشتیبانی كنند، خودروهای برقی و سیستم های شارژ باید تنظیمات جدیدی برای محدودیت های موجود معین كنند. همینطور مشخص نمی باشد كه چگونه سازندگان باتری، حسگرها را در باتری ها نصب می كنند.
با این وجود، این روند، شارژ سریع را در آینده نزدیك نوید می دهد. حتی اگر ظرفیت باتری همین چیزی كه هست باقی بماند، شارژ شدن در مدت 5 دقیقه به جای 25 دقیقه می تواند رانندگان زیادی را به سمت خودروهای برقی و انرژی پاك سوق دهد.



1396/12/04
11:34:21
5.0 / 5
4585
تگهای خبر: باتری , تولید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است