2 ماه تا پرتاب ماهواره كاوشگر فراخورشیدی ناسا

2 ماه تا پرتاب ماهواره كاوشگر فراخورشیدی ناسا شاه بلاگ: بعد از سالها تحقیق، توسعه و آزمایش، ناسا حدودا آماده پرتاب كاوشگر ماهواره ای ˮTESSˮ با كمك اسپیس ایكس است.

به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، اخترزیست شناسی(Astrobiology) كه شاخه ای جذاب از علوم فضایی است و با تدوین نظریه ها و انجام تحقیقات صرفا مربوط به زندگی فرازمینی است، با بیان اخیر پروژه بلندپروازانه رصد ماهواره ای 2 ساله، حمایت بزرگی از ناسا دریافت كرده است.
این ماهواره موسوم به "تِس"(Transiting Exoplanet Survey Satellite) هم اكنون در مركز فضایی كندی ناسا در فلوریدا قرار دارد و هدف آن كشف و جمع آوری اطلاعات در مورد هزاران سیاره فراخورشیدی جدید با امید به حیات است.
ناسا اعلام نمود كه تعداد این گونه سیاره های تایید شده 3705 سیاره است كه پیش بینی می گردد 4496 سیاره از این نوع موجود باشد. این اعداد نشان دهنده گستره كار مورد انتظار برای "TESS" است.
مركز فضایی "ناسا گودارد" نخستین اطلاعات مربوط به این ماموریت را در سال 2014 منتشر كرد، اما به تازگی بعد از یك دور موفق از آزمایش ها و یكپارچه سازی كه هنوز در حال انجام می باشد، تاریخ پرتاب تعیین شده است.
ناسا و اسپیس ایكس، "TESS" را زودتر از 16 آوریل 2018 پرتاب نخواهند كرد. اسپیس ایكس برای آمادگی سخت افزاری و نیازهای ماموریت سرویس ناسا وقت بیشتر درخواست كرده است.
فضاپیمای "TESS" در روز 12 فوریه در مركز فضایی كندی در فلوریدا برای پردازش بارگیری وارد شده است.
"TESS" بر روی یك موشك "فالكون9" از ایستگاه نیروی هوایی كیپ كاناورال پرتاب خواهد شد.
"راینهارت" یكی از دانشمندان پروژه می گوید: برای من مهم ترین چیز در مورد هر ماموریت جدید چیزی است كه انتظار آن نمی رود. من واقعا امیدوارم كه در جایی در تصاویر این ماهواره ما یك چیز عجیب و غریب پیدا نماییم، چیزی كه نتوانیم توضیح دهیم چیست و واقعا به آنچه كه می بینیم سخت فكر نماییم. من فكر می كنم ما چنین چیزی را خواهیم دید، اما هیچ نظری ندارم كه چه خواهد بود.
اواسط این ماه(آوریل) بعنوان تاریخ پرتاب انتخاب شده بود زیرا بعنوان یك زمان پرتاب، بهینه بود. مدار عملیاتی اطراف زمین در این دوره در نزدیك ترین فاصله خود یعنی 108 هزار و 308 كیلومتر می رسد.
از دیدگاه عملی، این فاصله زیاد، ماهواره را پایدار می كند و اساسا نیاز به هدایت كننده ها را كه معمولا برای هدایت ماهواره ها طراحی شده اند، از بین می برد.
با تكمیل و راه اندازی "TESS"، این ماهواره بعنوان نوعی دوربین نظارت از دور فرازمینی عمل می كند و هر 13.7 روز سفر خویش را دور زمین انجام می دهد و هر بار 10 ساعت، زمانی كه در فاصله ای نزدیك با سیاره ما قرار می گیرد، برای انتقال اطلاعات جمع آوری شده از مشاهده قبلی می ایستد.
یكی از تفاوت های اصلی ماموریت "TESS" این است كه منطقه ای را هدف قرار می دهد كه از 300 سال نوری از زمین تجاوز نكند.
با در نظر گرفتن فراوانی تعداد سیارات فراخورشیدی كه در انتظار برای كشف شدن هستند، دانشمندان انتخاب های بیشتری دارند و می توانند در طول برنامه ماموریت 2 ساله "TESS"، گزیده تر كار كنند و تصمیم بگیرند تمركز خویش را به كدام از آنها اختصاص دهند.
برای مقایسه، ماموریت ماهواره ای "كپلر" كه بخشی از ماموریت های ناسا بود، از سال قبل مسئول كشف چندین سیاره در فاصله 4900 سال نوری از زمین است كه به دور دو خورشید می چرخند.
به عبارت دیگر، همانگونه كه محدوده اكتشاف تعدیل شده است، موفقیت هم تا حدودی تضمین شده است. به این مفهوم كه به احتمال زیاد تمركز دانشمندان در ماموریت "TESS" برای مستندسازی و طبقه بندی كردن و نه فقط كشف كردن سیاره های فراخورشیدی خارج از منظومه شمسی به كار گرفته می گردد.
به گفته "رینهارت": در "TESS" ما می توانیم پیگیری ها را در مورد همه سیارات فراخورشیدی كشف شده انجام دهیم، اما باید گزیده و مفید عمل كرد. این فقط مبحث اولویت هاست، نه توانایی ها.

1396/12/15