پرتاب های فضایی مهم در سال 96؛

عطش سیری ناپذیر بشر در اكتشاف فضا

عطش سیری ناپذیر بشر در اكتشاف فضا شاه بلاگ: سال 1396 پر بود از پرتاب ماهواره های مختلف و مختلف كه هر كدام برای بخشی از اكتشافات و كمك به زندگی بشر به فضا پرتاب شدند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، در اوایل سال 96 این "سازمان تحقیقات فضایی هند"(ISRO) بود كه یك ماهواره مخابراتی موسوم به "GSAT-9" را با استفاده از موشك بومی "مارك 3" به فضا پرتاب كرد. ماهواره ای كه به افغانستان و كشورهای جنوب آسیا خدمات مخابراتی عرضه می كند.

عظیم ترین و قدرتمندترین موشك بومی هند موسوم به "مارك 3" حامل "طیف سنج پرتو زمین ثابت"(GRASP) برای نظارت و مطالعه طبیعت ذرات آبستن و تاثیر تابش در فضا بر روی ماهواره ها و قطعات الكترونیكی است.



اسپیس ایكس

اما یكی از شركت هایی كه در یك سال قبل در عرصه فضا پیشگام بود و به توفیقات قابل توجهی دست یافت، شركت "اسپیس ایكس" با مدیریت "الون ماسك" است. این شركت طی سال 96 چندین و چند پرتاب موفق داشت كه همه آنها به جز یكی، توسط موشك قابل بازیابی "فالكون9" به فضا پرتاب شد.

این شركت ابتدا در اواخر اردیبهشت ماه، ماهواره ساخت بوئینگ موسوم به "اینمارست-5"(Inmarsat-5) را با موفقیت به فضا پرتاب كرد. این ماهواره ارتباطی كه 6100 كیلوگرم وزن داشت سنگین ترین محموله ای بود كه فالكون9 موفق به حمل آن شده بود.

ماهواره ارتباطی اینمارست-5 كه بوئینگ آن را ساخته است برای گسترش شبكه ارتباطی "اكسپرس"(Xpress) استفاده می گردد. این شبكه اطلاعات را با سرعت 50 مگابیت بر ثانیه به زمین می فرستد و با سرعت پنج مگابیت بر ثانیه از زمین داده ها را دریافت می كند كه این سرعت 100 برابر سرعت ماهواره های قبلی این شركت است.



پس از آن "اسپیس ایكس" یك مجموعه 10 تایی از ماهواره های شركت "ایریدیوم" را به فضا فرستاد.

ایریدیوم شركت ارتباطات ماهواره ای آمریكایی است، كه در زمینه عرضه خدمات صدا و تصویر ماهواره ای و ساخت تجهیزات مخابراتی ماهواره ای فعالیت می نماید.

سپس این شركت موفق شد با پرتاب دو موشك فالكون 9 در كمتر از سه روز ركورد سریع ترین پرتاب متوالی ماهواره را بشكند، چون كه كمتر از 48 ساعت بعد از پرتاب 10 ماهواره "ایریدیوم"، توانست ماهواره بلغارستانی به نام "BulgariaSat-1" را در مدار قرار دهد.

ماهواره "اینتل ست 35 ای"( Intelsat 35e) ماهواره بعدی بود كه توسط اسپیس ایكس پرتاب شد. این ماهواره كه بیش از شش تن وزن داشت و برای پوشش مناطق آمریكا، اروپا و جنوب صحرای آفریقا به مدت 15 سال مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سپس با عقد قراردادی بین اسپیس ایكس و نیروی هوای آمریكا، این شركت نخستین ماهواره جاسوسی تاریخ خود موسوم به "OTV X-37B" را به فضا فرستاد. این فضاپیما از نوع رباتیك بوده و سرنشینی در این ماموریت ندارد.

حدود 2 ماه بعد، یك مجموعه 10 تایی دیگر از ماهواره های شركت "ایریدیوم" را راهی مدار زمین كرد.

بعد هم این شركت موفق شد با استفاده از موشك قابل بازیابی فالكون 9 یك ماهواره خصوصی كره ای را به مدار زمین ببرد. این ماهواره 3700 كیلوگرمی كه خدمات تلویزیونی عرضه می كند، با استفاده از صفحات خورشیدی و توان مصرفی 6.5 كیلووات نیرودهی می گردد و در منطقه 113 درجه شرقی مناطق خاورمیانه، فیلیپین، ژاپن و كره را تحت پوشش قرار می دهد.



اما در بهمن ماه بود كه اسپیس ایكس بزرگترین ماموریت خویش را به انجام رساند. این شركت بزرگترین موشك عملیاتی تاریخ موسوم به "فالكون هوی" را به همراه یك محموله عجیب شامل خودروی شخصی تسلا رودستر "الون ماسك" و یك مانكن با لباس فضانوردی به اسم "استارمن" پشت فرمان به همراه آهنگ "زندگی روی مریخ" از "دیوید بوئی" خواننده مشهور آمریكایی به سمت مدار مریخ روانه كرد.



از این پرتاب بعنوان یك تحول در صنعت فضایی یاد می شود، چون كه امكان سفر انسان به سیاره سرخ را قوت بخشید.

اسپیس ایكس در آغازین روزهای آخرین ماه سال هم یك جفت ماهواره اینترنتی موسوم به "استارلینك" را در مدار زمین قرار داد تا در آینده نه چندان دور با پرتاب چندین ماهواره دیگر از این نوع، اینترنت پرسرعت جهانی را برای مردم سراسر دنیا به ارمغان آورد.

و اما در آخرین روزهای سال بود كه فالكون 9 پنجاهمین پرتاب خویش را تجربه نمود و طی آن، ماهواره اسپانیایی "Hispasat 30W-6"را در مدار زمین قرار داد. این ماهواره خدمات پخش تلوزیونی و اینترنتی در اروپا، دریای مدیترانه و آمریكای جنوبی را فراهم می آورد.



آژانس فضایی اروپا(ESA)

آژانس فضایی اروپا نخستین ماهواره تمام برقی خود موسوم به "SES-15" را با موشك "سایوز" از پایگاه فضایی جزیره گویان فرانسه به فضا پرتاب كرد. این موشك توسط "بوئینگ" تولید شده بود و یك ماهواره زمین آهنگ بود.

ماهواره "زمین آهنگ" ماهواره ای است كه در مدار "زمین آهنگ" قرار دارد و دوره مداری آن با دوره گردش زمین یكسان است. این گونه ماهواره ها بعد از هر زمان نجومی به موقعیت خود در آسمان باز می گردد.

سپس موشك آریان 5 موفق شد با ارسال دو ماهواره به نام های " ViaSat-2" و " EUTELSAT 172B"به صورت همزمان ركورد سنگین ترین محموله خویش را بهبود دهد. هر دو ماهواره از نوع ارتباطی بودند كه به ترتیب متعلق به شركت های "ViaSat" و "EutleSat" هستند.

اما آریان 5 طی چهارمین پرتاب خود، دو ماهواره "هلاس ست 3)"Helas Sat 3) و "جی ست 17)"GSAT-17) را از پایگاه فضایی گویان فرانسه در مدار زمین قرار داد.

چندی بعد هم پنجمین پرتاب موشك آریان 5 با حمل ماهواره "اینتل ست"(IntelSat) و یك ماهواره ژاپنی برای پوشش تصویری آفریقا، اروپا و آمریكای لاتین انجام شد.


چند روز بعد، این آژانس فضایی یك ماهواره نظارت بر كیفیت هوای كل كره زمین موسوم به "Sentinel-5P" كه آلاینده ها را روزی 20 میلیون بار در سراسر دنیا شناسایی كرده و اندازه می گیرد، به فضا فرستاد.
پس از آن طی آخرین ماموریت آژانس فضایی اروپا در سال 1396، 2 تاسواره(ماهواره مكعب شكل) موسوم به "لومیو(Lumio)"و "وی ام ام او(VMMO)"را برای مطالعه نیمه تاریك تنها قمر زمین در مدار ماه قرار داد.

تاسواره معادل فارسی كیوب ست(CubeSat) است و به شكلی از ماهواره های كوچك گفته می گردد كه به صورت ماهواره ای متشكل از واحدهای مكعب شكل در ابعاد 10×10×10 با وزنی حدود 1300 گرم تعریف شده اند. به بیان دیگر، تاسواره ها ماهواره هایی هستند متشكل از واحدهای ساختاری مكعبی كه بتوان آن ها را درون یك خشاب با قابلیت یكپارچه سازی با سامانه پرتابگر جانمایی كرد و به آسانی در مدار قرار داد.



ناسا

اولین پرتاب ناسا در سال 96 ارسال یك تاسواره برای شناسایی جو سیاره زهره بود.

سپس بعد از دو بار تلاش ناموفق سرانجام موفق شد ماهواره هواشناسی مدرن "JPSS-1" را با استفاده از موشك "دلتا2" به فضا پرتاب كند. ماهواره JPSS-1 نخستین ماهواره از چهار ماهواره نسل جدید ناسا است كه در مدار زمین قرار می گیرد.

ناسا در همكاری با اداره ملی جوی و اقیانوسی آمریكا(NOAA) این ماهواره را تولید كرد و به فضا فرستاد. مسئولان این پروژه اعلام نموده اند كه این ماهواره بخشی از برنامه مطالعه وضعیت آب و هوایی در قطب های زمین است و 85 درصد تمام مدلهای آب وهوایی برپایه داده هایی خواهد بود كه از این ماهواره ها ارسال می شوند. دقت این ماهواره ها فوق العاده بالاست به طوریكه می توانند تغییر دما را تا 0.1 درجه سانتی گراد اندازه گیری كنند و هر 90 دقیق یك بار به دور زمین می چرخد.



اما ناسا در آخرین روزهای سال 96 دو خبر مهم داد. اول این كه در ماه ژوئیه كاوشگر فراخورشیدی خود موسوم به "تس"(TESS) را با كمك شركت اسپیس ایكس به فضا خواهد فرستاد.

این ماهواره موسوم به "تِس"(Transiting Exoplanet Survey Satellite) هم اكنون در مركز فضایی كندی ناسا در فلوریدا قرار دارد و هدف آن كشف و جمع آوری اطلاعات در مورد هزاران سیاره فراخورشیدی جدید با امید به یافتن حیات است.

خبر بعدی این كه كاوشگر خورشیدی "پاركر" هم احیانا در ماه ژوئیه برای مطالعه خورشید از نزدیكترین فاصله ممكن به سمت این ستاره راهی خواهد شد.


طی سال 96 چند پرتاب دیگر هم از جانب كشورها و شركت های دیگر انجام شد كه همچون آنها می توان به پرتاب یك ماهواره جاسوسی توسط اتحادیه پرتاب فضایی آمریكا(ULA) با موشك "دلتا4"، پرتاب كوچكترین موشك تاریخبرای قرار دادن یك ماهواره در مدار زمین توسط آژانس اكتشافات هوافضای ژاپن(JAXA)، پرتاب نخستین ماهواره اینترنت مجانی برای كشورهای در حال توسعه توسط شركت "كوئیكا" و پرتاب اولین ماهواره كشور غنا موسوم به "غنا ست-1)"Ghanasat-1) با كمك اسپیس ایكس اشاره نمود.

در این بین یك پرتاب ماهواره جالب هم داشتیم كه رها كردن اولین ماهواره چاپ سه بعدی از ایستگاه فضایی بین المللی توسط فضانوردان روسی طی یك پیاده روی فضایی بود.آنها پنج نانو ماهواره را از ایستگاه فضایی بین المللی رها كردند در حالیكه محفظه خارجی و بسته باتری اولین ماهواره با استفاده از یك چاپگر سه بعدی تولید شده بودند.
هدف از ساخت این ماهواره، بررسی تحمل محیط فضا توسط یك ماهواره مجهز به قطعات چاپ سه بعدی اعلام گردید. این ماهواره مجهز به ابزار الكترونیكی معمولی است و با زبان های مختلف با زمینیان ارتباط برقرار می كند. سامانه مزبور در واقع توسط دانشجویان دانشگاه پلی تكنیك تومسك در صربستان تولید شده است.


1396/12/29
16:33:59
5.0 / 5
4586
تگهای خبر: اینترنت , بین الملل , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است