4 فروردین، روز جهانی سل

4 فروردین، روز جهانی سل شاه بلاگ: امروز، 24 مارس مطابق با 4 فروردین، ˮروز جهانی سلˮ نامگذاری شده است.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، "روز جهانی سل" (World Tuberculosis Day) مصادف با 24 مارس و مطابق با 4 فروردین، برای آگاهی در مورد شیوع جهانی این بیماری و كوشش برای از بین بردن آن در نظر گرفته شده است.
روز جهانی سل، یكی از هشت جنبش رسمی جهانی بهداشت عمومی است كه توسط "سازمان بهداشت جهانی" (WHO) مشخص شده است. دیگر روزهای مشخص شده، عبارتند از: "روز جهانی بهداشت" (World Health Day)، " روز جهانی اهدای خون" (World Blood Donor Day)، "هفته جهانی ایمن سازی" (World Immunization Week)، "روز جهانی مالاریا" (World Malaria Day)، " روز جهانی بدون دخانیات" (World No Tobacco Day)، "روز جهانی هپاتیت" (World Hepatitis Day) و "روز جهانی ایدز" (World AIDS Day).
در تاریخ 24 مارس سال 1882 دكتر "رابرت كخ" (Robert Koch)، به گروه كوچكی از دانشمندان "موسسه هایجین" (Institute of Hygiene) در "دانشگاه برلین" (University of Berlin) آلمان اعلام نمود كه دلیل بیماری سل یعنی " مایكوباكتریوم توبركلوزیس " (Mycobacterium tuberculosis) را كشف كرده است.مایكوباكتریوم توبركلوزیس، مشهور به "باسیل كخ"، گونه ای بیماری زا در جنس مایكوباكتریوم و عامل بیماری سل است.
همزمان با بیان این مورد در برلین، شیوع سل در اروپا و آمریكا بیداد می كرد و از هفت نفر باعث مرگ یك نفر می شد. این كشف دكتر كخ، راهی برای تشخیص و درمان سل گشود.
در سال گذشته، روز جهانی سل، بر متحد ساختن تلاش ها برای بالا بردن آگاهی و از بین بردن این بیماری تمركز داشت و شعار این روز، "اتحاد برای آخر دادن به سل" بود.
در سال 2018، تمركز روز جهانی سل، بر تولید تعهدی در خصوص آخر دادن به این بیماری، نه تنها در سطح سیاسی با سران ایالات و وزرای بهداشت بلكه در همه سطوح همچون شهرداران، فرمانداران، نماینگان مجلس، رهبران جوامع و همچنین، افراد مبتلا به سل، مدافعان جامعه مدنی، كاركنان بهداشت، پزشكان و پرستاران، سازمان های مردم نهاد و دیگر افراد مرتبط می باشد.



1397/01/05
12:43:31
5.0 / 5
4503
تگهای خبر: جهان , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است