كمك های واقعیت مجازی به پزشكی در سال 96

از تحقق آرزوی كودكان بیمار تا درمان فلج صورت

از تحقق آرزوی كودكان بیمار تا درمان فلج صورت شاه بلاگ از تحقق آرزوی كودكان بیمار تا درمان فلج صورت


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، فناوری های مربوط به توسعه "واقعیت مجازی"(VR)، در سال 96 پیشرفت های شایانی داشته است كه در گزارش زیر به بعضی از برترین این فناوری ها كه در حوزه سلامت میسر گردیده است، اشاره می نماییم.
كودك مبتلا به بیماری قلبی به فضا رفت
خرداد ماه سال 96 بود كه یك پسر بچه 7 ساله مبتلا به یك بیماری قلبی مادرزادی در "ایالت جورجیا" با كمك فناوری "واقعیت مجازی"(VR) توانست به آرزوی خود كه سفر به فضا بود، دست یابد.
این كودك كه "زیدان" نام دارد با بهره گیری از فناوری "واقعیت مجازی" و با كمك یك بنیادغیردولتی موسوم به "آرزوكن"(Make-A-Wish) در آمریكا كه رسالت آن برآورده كردن آرزوی كودكانی است كه به بیماری های كشنده مبتلا هستند، موفق شد تا سفر به فضا را تجربه كند.
این كودك تابحال چهار عمل قلب باز و 38 "كاتتریزاسیون قلبی"(Cardiac catheterization)، را در طول زندگی كوتاه خود تجربه كرده است. كاتتریزاسیون قلبی، فرآیندی است كه برای تشخیص و درمان بیماری های قلبی عروقی استفاده می گردد.
به همین خاطر بنیاد"Make-A-Wish"در "جورجیا" با فراهم كردن تمامی شرایط، این پسر كوچك را به یك سفر فضایی دعوت كرد و آرزوی او كه سفر به " زحل" با یك موشك فضایی قرمز بود را با بهره گیری از واقعیت مجازی برآورده كرد.
این كودك در این سفر با استفاده از هدست "واقعیت مجازی" توانست سفر به فضا و سیاره "زحل" را تجربه كند.


استفاده از "واقعیت مجازی" برای درمان فلج صورت
متخصصان سرویس سلامت همگانی موفق به توسعه یك برنامه "واقعیت مجازی" شدند كه می تواند به بیماران فلج صورت كمك نماید. این فناوری درمانی به بیماران فلج صورت كمك می نماید تا تمرینات درمانی روزانه خویش را بدون مشكل انجام داده و وضعیت خویش را بهبود بخشند.
این بیماران با استفاده از این فناوری"واقعیت مجازی" تشویق می شوند تا برای بازگردانی توانایی عضلات صورت خود تلاش كنند.
این عینك "واقعیت مجازی" حاوی صفحه نمایشی است كه در كنار چشم ها قرار می گیرد.
تصاویری كه بر روی صفحه نمایش پخش می شود، برای كاربر یك دنیای سه بعدی شبیه سازی می كند كه واقعی به نظر می رسد.
"فلج عصب صورتی"، بیماری است كه در آن عضلات صورت به علت صدمه موقت یا دائمی عصب چهره، ضعیف شده و فلج می گردد.

قرار است این فناوری امسال بر روی 40 بیمار و به مدت 4 ماه مورد آزمایش قرار گیرد.


روشی جدید برای فراموش كردن ترس ها
پیشرفت های تكنولوژی در دهه گذشته باعث افزایش سریع حجم تحقیقات در زمینه "تحریك مغناطیسی مغز" (TMS) و اثرات درمانی آن شده است. اوایل سال قبل یك تیم تحقیقیاتی از بیمارستان دانشگاه "وورتسبورگ " (University of Würzburg ) در آلمان طی انجام یك مطالعه جدید نشان دادند كه چگونه"TMS" در كنار "واقعیت مجازی"(VR) می تواند به كاهش اختلالات اضطرابی كمك نماید و اساسا به مردم كمك نماید تا ترس های خویش را فراموش كنند.
"تحریك مغناطیسی مغز "با هدایت یك میدان مغناطیسی هدفمند به سمت مناطق خاصی از مغز كار می كند.
این روش بسته به فركانس های عرضه شده می تواند فعالیت منطقه مورد نظر را تحریك یا مهار كند.
مطالعات قبلی نشان داده است كه با هدف قرار دادن "لوب پیشانی" مغز بوسیله تحریك مغناطیسی، پاسخ به اضطراب می تواند كاهش یابد.
در این پژوهش 36 نفر با ترس فعال از ارتفاع به دو گروه تقسیم شدند، همچون یك گروه كنترل شده كه "TMS"غیرواقعی را دریافت نمودند.
این گروه ها با استفاده از "واقعیت مجازی" به مدت 20 دقیقه در ارتفاع قرار گرفتند و از "TMS" در "لوب پیشانی" مغز آنها استفاده شد.
پس از دو جلسه، گروهی كه تحت درمان با "TMS " قرار گرفته بودند، پیش از قرار گرفتن در معرض "واقعیت مجازی"، علائم اضطراب و ترس كمتری را در مقایسه با گروه كنترل شده كه " TMS" دریافت نكرده بودند، تجربه كردند.
محققان معتقدند كه تلفیق "TMS" و" VR" در یك فرآیند درمانی كه قبلا به خوبی اثبات شده است، سبب افزایش كارایی شده و اساسا به مغز كمك می نماید تا پاسخ های اضطراب خویش را بی اثر كند.


استفاده از واقعیت مجازی برای بازگرداندن توانایی حركتی به بیماران
محققان امید دارند كه با استفاده از "واقعیت مجازی" و قرار گیری در قالب شخصیت های مختلف، بیماران مجددا موفق به حركت دادن اندام های خود شوند.
به باور این محققان، این كار نوعی فریب مغز با استفاده از سیستم ورودی تصویری است. خیلی از شواهد جدید در زمینه علوم اعصاب و روانشناسی وجود دارد كه نشان داده است آواتارهایی(شخصیت های كامپیوتر ای) كه شما در واقعیت مجازی انتخاب می كنید می تواند رفتارتان را تغییر دهد.





1397/01/09
11:21:53
5.0 / 5
4436
تگهای خبر: پیشرفت , توسعه , فضا , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است