ستاد توسعه فناوری نانو اعلام كرد؛

صادرات محصولات نانوی ایرانی به ۴۷ كشور جهان

صادرات محصولات نانوی ایرانی به ۴۷ كشور جهان شاه بلاگ: ستاد توسعه فناوری نانو در گزارشی اعلام نمود كه حجم بازار محصولات نانوی ساخت داخل، رشد داشته و ایران محصولات نانویی را به ۴۷ كشور صادر می كند.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برپایه گزارش ستاد توسعه فناوری نانو اعلام گردید كه در جهت وضعیت پیشرفت علم، فناوری و اقتصاد نانو در جمهوری اسلامی ایران تا سال ۹۶ میزان حجم بازار محصولات نانو ساخت داخل، رشد ۲ برابری سالانه (نرخ رشد ۱۰۰ درصدی) در پنج سال اخیر داشته است.
به طوری كه از میزان ۱۶۶ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۰ به ۷ هزار و ۸۸ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۵ رسیده است.
در سال ۱۳۹۵، محصولات نانوی ساخت ایران به ۴۷ كشور صادر شده اند كه حجم ریالی صادرات این محصولات بالغ بر هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال بوده است كه این میزان، حدود ۱۸ درصد از كل فروش محصولات نانو ساخت ایران بود.
پیش بینی می گردد كه این روند برای سال های آینده هم ادامه یابد.
تولید ۳۸۷ محصول نانویی توسط شركت های ایرانی
تعداد شركت های تولیدی فعال در فناوری نانو، ۱۶۴ شركت است كه ۳۸۷ محصول توسط این شركت ها تولید و به بازار عرضه شده است.
این شركت ها در بیش از ۱۰ حوزه صنعتی شامل عمران و ساختمان، نساجی، بهداشت و سلامت، نفت و صنایع وابسته فعالیت دارند.
از میان شركت های تولیدی فعال در حوزه فناوری نانو، ۴۳ شركت سازنده دستگاه ها و تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی نانو هستند.
تعداد ۱۴۹ دستگاه و تجهیز توسط این شركت ها ساخته می گردد كه توانسته است در شرایط تحریم، حجم قابل توجهی از نیاز مراكز داخلی به این تجهیزات را مرتفع سازد.
در دوره ۱۰ ساله دوم توسعه فناوری نانو تا افق ۱۴۰۴، بر مبحث ساخت ماشین آلات مورد نیاز جهت راه اندازی خطوط تولید محصولات نانو بعنوان یكی از اولویت های اصلی توسعه صنعت نانو، تمركز شده است كه تا كنون ۱۳ دستگاه تولیدی توسط شركت های فناوری نانو داخلی در ۲۷ خط تولید صنعتی مورد بهره برداری قرار گرفته اند.
صادرات نخستین دستگاه صنعتی تولید نانوالیاف به كره جنوبی
همچنین علاوه بر تامین تجهیزات صنعتی برای صنایع داخل كشور، تلاش هایی برای صادرات این تجهیزات شروع شده است كه از آن جمله می توان به صادرات نخستین دستگاه صنعتی تولید نانوالیاف به كشور كره جنوبی در سال ۹۵ و عقد قرارداد صادرات ۱۰ دستگاه به چین امسال اشاره نمود.
اولویت های حوزه فناوری نانو عبارتند از سلامت، آب و محیط زیست، انرژی و ساختمان است كه سعی شده تا فناوری های لازم برای تقویت كشور در این عرصه ها، توسعه و به كارگیری شود.
نمونه هایی از این فناوری ها كه همگی مبتنی بر توان داخلی هستند عبارتند از تصفیه آب و پساب (مانند تجهیزات حذف آرسنیك و نیترات از آب، تجهیزات نمك زدایی از آب شور)، تصفیه هوا (مانند فیلترها و ماسك های تصفیه هوا)، درمان (مانند داروی ضدسرطان سینادوكسوزوم و آبراكسان، و داروی درمان قطعی سالك)، صرفه جویی انرژی (مانند شیشه های عایق حرارت، رنگ های عایق و نانوسیالات افزایش دهنده انتقال حرارت) و ارتقای بهداشت عمومی (مانند منسوجات آنتی باكتریال، مواد ضدعفونی كننده، پاك كننده های اورگانیك خانگی و كیسه های زیست تخریب پذیر) است.
نیروی انسانی و توسعه علم و فناوری نانو
تعداد شاغلان در حوزه فناوری نانو طبق پیمایشی كه در سال ۹۵ انجام شد، بالغ بر ۹ هزار و ۷۳۰ نفر بوده است.
كه این مقدار مجموعی از سه شاخص، اشتغال بوجود آمده به واسطه فناوری نانو (۳۶۱۷ نفر)، اشتغال تثبیت شده با فناوری نانو (۳۶۳۵ نفر) و اشتغال اعضای هیئت علمی در رابطه با فناوری نانو (۲۴۷۸ نفر) است.
تعداد محققان فناوری نانو كه در حداقل یك رساله یا مقاله آی اس آی در رابطه با فناوری نانو مشاركت فعال داشته اند) به صورت تجمعی تا آخر بهمن ۹۶، بیش از ۳۶ هزار نفر شامل دانشجویان كارشناسی ارشد و دكتری، هیات علمی دانشگاه) است.
در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراكز آموزشی و پژوهشی كشور در فناوری نانو فعال می باشند.
در ۱۰ سال قبل تعداد ۱۵۰ مركز تحقیقاتی و دانشگاهی در كشور در فناوری نانو فعال بوده اند كه هر كدام حداقل ۵ پروژه یا رساله در دست اقدام و پژوهش داشته اند.
تا آخر سال ۲۰۱۷ كشور ایران با انتشار ۹ هزار و ۲۱۰ مقاله در رابطه با فناوری نانو كه در مجلات معتبر نمایه شده در آی اس آی توسط محققان ایرانی انتشار یافته است، به رتبه چهارم دنیا دست یافت.
تجاری سازی، نوآوری و زیرساخت های نانو
تا آخر سال ۲۰۱۷، تعداد ۱۹۷ پتنت نانو در دفاتر ثبت پتنت معتبر از قبیل دفتر آمریكا (USPTO) و اروپا (EPO) ثبت شده یا در حال ثبت هستند كه این تعداد، معادل ۳۰ درصد از كل پتنت های ایران (مربوط به تمامی حوزه های علم و فناوری) در این دفاتر است.
موضوع استانداردسازی بعنوان یكی از زیرساخت های تجاری سازی و توسعه بازار محصولات فناورانه از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.
در سطح ملی، تابحال ۶۶ استاندارد ملی در كشور تدوین و به تصویب كمیته ملی استاندارد فناوری نانو رسیده است.
همچنین ۴ استاندارد در سازمان بین المللی استاندارد (ISO) با پیشنهاد و راهبری جمهوری اسلامی ایران تدوین شده و به تصویب رسیده است.

1397/01/13
17:02:47
5.0 / 5
4695
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است