ساخت دوربین قدرتمند برای عكاسی سیاره های خارج منظومه شمسی

ساخت دوربین قدرتمند برای عكاسی سیاره های خارج منظومه شمسی شاه بلاگ: محققان دوربینی بسیار قدرتمند ساخته اند كه می تواند از سیاره های خارج از منظومه شمسی عكس بگیرد.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از نیواطلس، ستاره شناسان تاكنون حدود ۴هزار سیاره در خارج از منظومه شمسی كشف كرده اند اما تصویربرداری از این سیارات تابحال مشكل بوده است. درهمین راستا بزرگترین، قدرتمند و پیشرفته ترین دوربین دنیا به نام DARKNESS طراحی شده تا نور كور كننده ستاره های میزبان این سیاره ها را فیلتر كند و درنتیجه دانشمندان بتوانند آنها را با جزئیات بیشتری رصد كنند.
تا به امروز تعداد زیادی از سیارات خارج از منظومه شمسی با استفاده از روش «ترانزیت» كشف شده اند. در این روش كاهش نور ستارگان نشان دهنده وجود سیاره ای است كه از جلوی آنها می گذرد. جزئیات بیشتر باید با اندازه گیری طول موج نور مشخص شود. بدین سان ستاره شناسان می توانند نوع سیاره و اتمسفر آن را بررسی كنند.
با این وجود نور درخشان ستارگان ممكن است مانع دیدن سیارات شود. اما دوربین جدید طوری طراحی شده كه حتی در كنتراست تضاد بالای نور عكاسی كند. بدین سان ستارگان می توانند سیاره های كوچك اطراف ستاره های درخشان را مشاهده كنند.
دوربین DARKNESS ۱۰ هزار پیكسل دارد و در حقیقت یك «طیف سنج فیلد یكپارچه» است كه از ردیاب های القایی كینتیك مایكرویوو( Microwave Kinetic Inductance) استفاده می نماید و می تواند طول موج و زمان رسیدن هریك از فوتون ها را تعیین كند. به عبارت دیگر می توان با كمك این دوربین سیارات را در پس زمینه به صورت واضح مشاهده كرد.
بن مازین محقق ارشد این پروژه می گوید: این فناوری میزان كنتراست نور را می كاهد ازاین رو می توان سیاره های دورتر را هم رصد كرد.
نسخه فعلی DARKNESS برای تلسكوپ ۲۰۰ اینچی Hale در رصد خانه پالومار طراحی شده است. محققان تصمیم دارند در آینده آن را برای به كارگیری در تلسكوپ های دیگر هم آماده كنند.

1397/01/29
23:06:12
5.0 / 5
4768
تگهای خبر: دوربین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است