امروز 15 اردیبهشت؛

سالروز آغاز پروژه فضایی مركوری

سالروز آغاز پروژه فضایی مركوری شاه بلاگ سالروز آغاز پروژه فضایی مركوری


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، "پروژه مركوری" (Project Mercury)، در تاریخ 5 مه سال 1958 در آمریكا شروع شد.
"مركوری" اولین برنامه آمریكا برای پرواز فضایی انسان بود كه از سال 1958 شروع شد و تا سال 1963 ادامه یافت.
نكته برجسته این مسابقه فضایی، هدف آن برای فرستادن یك انسان به مدار زمین و بازگشت ایمن او، ترجیحا پیش از اتحاد جماهیر شوروی بود.
این ماموریت توانست 20 پرواز بدون سرنشین و شش پرواز موفق توسط ستاره شناسان را انجام دهد.
پروژه "مركوری" كه نامش را از یك افسانه رومی به همین نام گرفته بود، در سال 1965، با 277 میلیون دلار هزینه و تلاش دو میلیون نفر انجام شد و هفت ستاره شناس حاضر در ماموریت مركوری، به "هفت مركوری" شهرت یافتند.


این مسابقه فضایی، در سال 1957 با پرتاب ماهواره "اسپونتیك یك" (Sputnik 1) توسط اتحاد جماهیر شوروی شروع شد. بعد از پرتاب ماهواره اسپونتیك یك كه یك مبحث شگفت انگیز برای مردم آمریكا بود، آمریكا به فكر تولید سازمان فضایی ملی خود افتاد و به دنبال آن، سازمان "ناسا"(NASA) شكل گرفت.
بعد از پرتاب موفقیت آمیز ماهواره "اكسپلورر یك"(Explorer 1) در سال 1958، هدف بعدی، یك پرواز فضایی با سرنشین بود.
اتحاد جماهیر شوروی، در 12 آوریل سال 1961 موفق شد اولین انسان یعنی "یوری گاگارین"(Yuri Gagarin) را با فضاپیمای "وستوك یك"(Vostok 1) به فضا بفرستد.
كمی بعد از این پرواز، در روز پنجم ماه مه، آمریكا اولین ستاره شناس یعنی "آلن شپارد"(Alan Shepard) را به فضا فرستاد و در 20 فوریه سال 1962، هنگامی كه "جان گلن"(John Glenn) توانست سه بار به دور زمین بچرخد، به هدف خود رسید. با به انتها رسیدن ماموریت مركوری در ماه مه سال 1963، هم آمریكا و هم اتحاد جماهیر شوروی، شش نفر را به فضا فرستادند.


كپسول فضایی "مركوری"، ساخت شركت آمریكایی "مك دانل"(McDonnell Aircraft) بود و تجهیزاتی شامل آب، غذا و اكسیژن را برای مصرف یك روز در یك كابین به همراه داشت. این كپسول ها، به یك موشك فرار مجهز بودند تا در صورت خرابی وسیله پرتاب، به سلامت منتقل شوند.
پروازهای مركوری، از "پایگاه نیروی هوایی كیپ كاناورال"(CCAFS) صورت گرفتند.
پرواز "مركوری" طوری طراحی شده بود كه از روی زمین با "شبكه پرواز فضایی دارای سرنشین"(MSFN) كنترل شود. این شبكه، سیستمی برای ایستگاه های ردیابی و ارتباطی و دارای كنترل های پشتیبانی بود كه روی برد نصب شده بودند.
موشك های كوچكی برای بیرون آوردن فضاپیما از مدار استفاده می شدند، سپس، یك سپر گرمای تابشی، مجددا فضاپیما را در مقابل جو محافظت می كرد.
پروژه "مركوری"، توانست شهرت بسیاری به دست آورد و ماموریت های آن همیشه با استفاده از رادیو و تلویزیون در سراسر جهان پیگیری می شد. همچنین، این برنامه، پایه ای برای "پروژه جمنای"(Project Gemini) شد.



1397/02/15
12:56:26
5.0 / 5
4885
تگهای خبر: فضا , ماهواره , موشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است