ساخت موسیقی حركت كهكشان راه شیریبعلاوهفیلم

ساخت موسیقی حركت كهكشان راه شیریبعلاوهفیلم شاه بلاگ: یك ستاره شناس به نام ˮمارك هیرˮ با طراحی یك الگوریتم، داده های حركت و چرخش كهكشان راه شیری را به نت موسیقی تبدیل نموده و آهنگ حركت آن را منتشر نموده است.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، اخترشناسی به نام "مارك هیر"(Mark Heyer) به جای اینكه مثل دیگر همكارانش به دنبال گرفتن تصاویر خارق العاده از كهكشان راه شیری باشد، تصمیم گرفت آن را در یك قالب هنری كاملا متفاوت نشان دهد.

در حالی كه اغلب اخترشناسان عاشق عكاسی از تصاویر منحصر به فرد و خیره كننده ای از كهكشان راه شیری هستند، "مارك" می خواست كه این كهكشان را به یك روش منحصر به فرد توصیف كند.

وی نشان داده است كه كهكشان در شكل موسیقی چگونه حركت می كند.

البته نباید انتظار اثری نظیر آثار "ویوالدی" را داشت، زیرا موسیقی به سادگی از صداهای كهكشانی الهام گرفته نمی گردد. اما این صداها، صداهای كهكشان است.

این استاد دانشگاه "ماساچوست آمرست"(Massachusetts Amherst)، الگوریتمی را ابداع كرد كه داده ها را به یك سری از نت های موسیقی تبدیل می كرد.

وی می گوید: این بیان موسیقی به شما امكان می دهد كه حركات كهكشان راه شیری را بشنوید. نت ها عموما نشان دهنده سرعت گاز در حال چرخش در مركز كهكشان ما است.

"مارك" نت ها را به سه دسته گازهای اتمی، مولكولی و یونیزه كه بین ستارگان كهكشان ما یافت می شوند، تقسیم بندی كرده است. وی سپس زمینه ها، تن ها و شمارش نت های مختلفی را به سرعت و طیف های هر فاز از گاز داد.

به عنوان مثال، گازهای اتمی صدای باس آكوستیك، گازهای مولكولی صدای ساز چوبی كوچك و پیانو و گازهای یونیزه هم نت های ساكسوفون گرفتند.

"مارك" می گوید: اخترشناسان تصاویر شگفت انگیزی از طریق شیری شكار می كنند، اما آنها نهایتا تصویر یك لحظه از كهكشان و در نتیجه ایستا هستند. اما در حقیقت، ستارگان و گازهای بین ستاره ای دائما در حال حركت در كهكشان هستند. در حالیكه این حركت در این تصاویر منتقل نمی گردد.

وی اضافه كرد: كهكشان راه شیری و جهان بسیار پویا هستند و قرار دادن این حركت در موسیقی، یك راه برای بیان این عمل است. موسیقی تولید شده توسط من در سبك بلوز و جاز درآمده است.

"مارك" اطلاعات مطالعات و مشاهدات 20 ساله تلسكوپ رادیویی را برای الگوریتم خود جمع آوری كرد. این ستاره شناس اظهار داشته است كه او همیشه علاقه مند به موسیقی بوده است و این كار را مدت ها در نظر داشته است.

وی اظهار داشت: من عاشق موسیقی هستم، ازاین رو من این كار را برای سرگرمی انجام دادم. من این ایده را برای 25 سال در سر داشتم، اما هیچگاه روی آن كار نكردم، زیرا فكر می كردم مجبور به استخدام یك اركستر برای شنیدن صدای كهكشان هستم.

اما "مارك" فرصت خویش را زمانی پیدا كرد كه برادرش به او یك نرم افزار تركیب نت موسیقی و تنظیم معرفی نمود. وی در نهایت با استفاده از الگوریتمی كه طراحی نموده بود، توانست به هدف خود برسد.

او با "گرگ سالوسن"(Greg Salvesen) از دانشگاه "كالیفرنیا سانتا باربارا" همكاری كرد تا تصویر را هم به موسیقی اش بیافزاید كه در ویدیوی انتهای خبر دیده می گردد.

"مارك" اظهار داشت: من بطور قطع نخستین ستاره شناسی نیستم كه ایده موسیقی عناصر جهان را عملی كرده ام. یوهانس كپلر 400 سال پیش، هارمونی یا هماهنگی های جهان را در مدارهای بیضوی سیاره های اطراف خورشید توصیف كرد و نت های موسیقی را برپایه سرعت مدار تعبیر كرد.

"مارك" می گوید آهنگ های وی تنها یك راه جالب برای همراه كردن عشق به فضا با عشق به موسیقی است و امیدوار است كارش راهی جدید برای مردم در مورد شناخت كهكشان های گسترده باشد.

وی اظهار داشت: شما می توانید از آهنگ های من از لحاظ موسیقی لذت ببرید، اما اگر می خواهید به دنبال نجوم بروید، تنها برای شما یك ابزار كمك آموزشی خواهد بود. كار من یك راه جذاب و متفاوت برای درك موسیقی و نجوم باهم است.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی كند.
فایل آن را از اینجا دانلود كنید: video/mp4

1397/02/18
12:36:07
5.0 / 5
4503
تگهای خبر: جهان , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است