برای افزایش مقاومت گیاه؛

كاكائو هم مهندسی ژنتیك شد

كاكائو هم مهندسی ژنتیك شد شاه بلاگ: محققان با استفاده از روش مهندسی ژنتیك مقاومت گیاه كاكائو در برابر بیماری ها را افزودند.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از میل آنلاین، سالانه بخش قابل توجهی از گیاهانی كه كه شكلات تمام دنیا را تولید می كنند، به علت آفت ها از بین می روند.
در همین راستا گیاه شناسان دانشگاه «پن» (Penn) راه حلی برای از بین بردن دلیل این بیمار ها یافته اند. آنها با استفاده از ابزار قدرتمند اصلاح ژنتیك CRISPR-Cas۹ در درختان كاكائو نشانه هایی از خصوصیت ها مطلوب مانند افزایش مقاومت در برابر بیماری ها را پرورش دادند.
اندرو فیشر محقق پست دكترا دانشگاه پن در این باره می گوید: در غرب آفریقا شیوع بیمار های قارچی به ویرانی تمام میوه های كاكائو در یك مزرعه منجر می گردد. از آنجائیكه بیماری ها یكی از اشكالات همیشگی پرورش كاكائو هستند، بهبود مقاومت گیاه دربرابر بیماری ها برای محققان اولویت دارد. اما پرورش گونه های مقاوم در برابر بیماری این گیاه فرایند مشكلی است.
در این تحقیق دانشمندان برای اولین بار امكان استفاده موفقیت آمیز از فناوری CRISPR را برای بهبود كاكائو نوع Theobroma به كار گرفتند.
به هرحال در تحقیقات قبلی ژنی به نام TcNPR۳ را شناسایی شده بود كه عكس العمل گیاه به بیماری را سركوب می كند.
محققان معتقد بودند با استفاده از روش CRISPR می توان ژن مذكور را خاموش كرد و در نتیجه مقاومت گیاه به بیماری بیشتر می گردد. آنها این فرضیه را با اضافه كردن اجزای CRISPR-Cas۹ به برگ های جدا شده گیاه كاكائو آزمایش كردند. در مرحله بعد برگ ها را به یك پاتوژن طبیعی آلوده كردند. در این مرحله گیاهان نسبت به بیماری مقاومت نشان دادند.
این نتایج نشان داده است جهش بخش اندكی از ژن های هدف گیری شده، به مقاومت سیستماتیك در گیاه منجر می گردد.
مارك گیلتینان استاد بیولوژی مولكولی و رهبر این تحقیق می گوید: ما در آزمایشگاه چند ابزار برای بهبود كاكائو ابداع كردیم و CRISPR روشی فراتر از یك ابزار صرف است.
هدف نهایی این تحقیق ارتقای استاندارد های پروش و تثبت ذخیره كاكائو با پرورش گیاهانی مقاوم در برابر بیماری است.

1397/02/23
15:17:48
5.0 / 5
4572
تگهای خبر: دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است