رفتار اتم ها بررسی می شود؛

آزمایش جدید ناسا در دمایی ۱۰ میلیارد برابر سردتر از فضا

آزمایش جدید ناسا در دمایی ۱۰ میلیارد برابر سردتر از فضا شاه بلاگ: دانشمندان ناسا یك واحد تحقیقاتی به اندازه یك صندوق یخ به ایستگاه فضایی فرستاده اند و قصد دارند در آن دمایی تولید كنند كه ۱۰ میلیارد برابر سردتر از فضا باشد.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از اسپیس، دانشمندان ناسا قصد دارند با انجام آزمایشی در ایستگاه فضایی بین المللی دمایی تولید كنند كه ۱۰ میلیارد برابر سردتر از فضا باشد. هدف از این آزمایش تمركز روی رفتار كوانتومی عجیب اتم هاست.

درهمین راستا The Cold Atom Laboratory (CAL) یك واحد تحقیقات فیزیك به اندازه یك صندوق یخ است كه آزمایشگاه JPL ناسا در كالیفرنیا آن را ساخته است. این واحد تحقیقاتی اكنون به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال شده است. (CAL) با كمك لیزر و آهنرباها در ایستگاه فضایی ابرهایی از اتم را تا حد بی سابقه ای سرد می كند. به قول ناسا دمای این اتم ها به نزدیك صفر درجه واقعی یا كمترین دمای ممكن می رسد.
ابرهای بسیار خنك شده اتم ها تا نزدیك صفر درجه واقعی سرد می شوند. این ابرها كه به كاندنسیت Bose-Einstein مشهور هستند حاوی اتم هایی بسیار سرد هستند كه با كندی حركت می كنند.

در جاذبه زمین حركت اتم هایی در وضعیت Bose-Einsteinرا نمی توان به اندازه كافی كند كرد تا دانشمندان برای مدتی طولانی تر آن را رصد كنند. اما در ایستگاه فضایی بین المللی و محیط میكرو جاذبه اوضاع متفاوت می باشد. در این محیط می توان با كمك لیزر و نیروی مغناطیسی در محفظه ای شبیه صندوق یخ حركت اتم ها را به شدت كند كرد.
دانشمندان می توانند از طریق دور هر روز به مدت ۶.۵ ساعت آزمایشاتی در CAL بدون كمك فضانوردان انجام دهند.

1397/02/31
15:46:58
5.0 / 5
4489
تگهای خبر: بین الملل , دانش , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است