ساخت ابزاری برای جداسازی نانوذرات

ساخت ابزاری برای جداسازی نانوذرات شاه بلاگ: روشی مبتنی بر میكروسكوپ پیمایشی روبشی برای جداسازی نانوذرات توسط محققان عرضه شده است. با این روش می توان ذرات ۵ تا ۱۰۰ نانومتر را از هم جدا كرد.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، محققان شركت IBM موفق به ساخت موتور براونی برای نانوذرات شدند. این موتور به گونه ای طراحی شده كه قادر است نانوذرات را برپایه خصوصیت های ساختاری مرتب كند.
این كار به محققان اجازه می دهد تا با دقت بالا نانوذرات را از هم جداسازی كنند. نتایج این پروژه پتانسیل بالایی جهت استفاده در بخش آزمایشگاه روی تراشه دارد و می توان از آن در حوزه های علم مواد، محیط زیست و بیوشیمی بهره برد.
محققان برای تولید این نانوذرات از طبیعت الهام گرفتند. در سلول های بدن موتورهای مولكولی از رونده های كوچك برای حمل و نقل استفاده می نمایند. این موتورها در عضلات ما وجود دارند و از حركت تصادفی برای پیشروی استفاده می نمایند. به این حركت تصادفی، حركت براونی گفته می گردد. این پدیده نخستین بار در سال ۱۹۰۵ توسط آلبرت انیشتین توضیح داده شد.
در این پروژه، موتور براونی حركت تصادفی را به كار مكانیكی تبدیل می كند. محققان از لیتوگرافی پیمایشی روبشی گرمایی استفاده كردند كه در آن میكروسكوپ مجهز به نوك سیلیكونی با قابلیت گرم شدن است.
آنها برای جدا كردن دو نانو ذره از هم، از دو نوك با ابعاد مختلف استفاده كردند. یك قطره آب حاوی نانوكره های ۶۰ و ۱۰۰ نانومتری را در این كره قرار داده و روی نوك جا دادند.
روی سطح این نوك یك لایه شیشه ای قرار داده شد، به صورتی كه یك شكاف كوچك میان شیشه و نوك تولید شود. در اثر برهمكنش الكترواستاتیك میان ذرات و سطح باردار، این ذرات روی سطح آب شناور و از هم جدا می شوند. ذرات ۶۰ نانومتری به سمت راست و ذرات ۱۰۰ نانومتری به سمت چپ متمایل می شوند.
محققان در مقاله ای با عنوان Nanofluidic rocking Brownian motors كه در نشریه Science به چاپ رساندند، نشان دادند كه می توان با این روش ذرات ۵ تا ۱۰۰ نانومتری را از هم جدا كرد.

1397/03/13
18:16:03
5.0 / 5
5195
تگهای خبر: تولید , نانو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است