آغاز ساخت بزرگترین تلسكوپ دنیا در شیلی

آغاز ساخت بزرگترین تلسكوپ دنیا در شیلی شاه بلاگ: كوه های كشور شیلی جایی است كه مقرر است بزرگترین چشم انسان رو به آسمان ساخته شود و تبدیل به عظیم ترین تلسكوپ نوری جهان شود.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، سایت احداث بزرگترین تلسكوپ جهان موسوم به "ELT" در كوه های شیلی نشانه ای از قوی ترین چشم بشر برای كاوش فضا است.

"تلسكوپ فوق العاده بزرگ"(ELT) یك آینه اصلی تولید شده از حدودا 800 بخش جداگانه خواهد داشت كه توانایی جمع آوری نور بیشتری نسبت به تمام تلسكوپ های 8 تا 10 متری موجود در زمین دارد.

نام اصلی این تلسكوپ، تلسكوپ فوق العاده بزرگ اروپایی یا E-ELT است كه در سال 2017 به نام تلسكوپ فوق العاده بزرگ یا همان ELT تغییر نام داده شد.

"تیم دی زیو"، مدیر اجرایی این پروژه در ESO در بیانیه ای اظهار داشت: ELT اكتشافاتی را انجام خواهد داد كه امروز نمی توان تصور آن را كرد و مردم سراسر جهان را به فكر كردن درباره علم، فناوری و موقعیت ما در جهان وا می دارد.

تلسكوپ ها از آینه های اصلی یا اولیه و ثانویه تشكیل شده اند. تا چند دهه گذشته، این آینه ها از یك قطعه سخت شیشه ای ساخته می شد.

آینه بزرگترین تلسكوپ یكپارچه كه هم اكنون در حال استفاده است، می تواند بر روی تلسكوپ بزرگ دوچشمی(LBT) با قطر 8.4 متر استفاده گردد.

اما فناوری هم اكنون برای ساخت یك آینه یكپارچه محدودیت دارد. ساختن آینه های بزرگتر نیازمند استفاده از بخش هایی است كه بعنوان یك واحد برای جمع آوری نور كار می كنند.

تلسكوپ های Keck در هاوایی و تلسكوپ فضایی جیمز وب، دو نمونه از این تلسكوپ ها هستند كه از آینه های جداگانه استفاده می نمایند.

ELT دارای یك آینه اصلی 39 متری است كه از 798 بخش شش ضلعی جداگانه تشكیل شده است. هر بخش 1.4 متر اندازه و 5 سانتی متر ضخامت دارد.

این بخش ها با هم، دهها میلیون برابر چشم انسان، نور جمع می كنند.

طرح های اولیه ELT شامل یك آینه اولیه 42 متری و یك آینه ثانویه 5.9 متر می شد. در سال 2011، سازندگان تصمیم گرفتند تا اندازه آن را به 39.3 متر برای آینه اولیه و 4.2 متر برای آینه ثانویه كاهش دهند تا هم هزینه ها را كاهش داده باشند و هم اینكه ساخت تلسكوپ زودتر آخر یابد.

به گفته مدیر اجرایی پروژه، ساخت این تلسكوپ بین 10 تا 11 سال دیگر تكمیل می گردد. این به ELT اجازه می دهد همزمان با تلسكوپ فضایی جیمز وب بكار رود.

ELT در كوه های شیلی ساخته می شود، چون كه ارتفاع بالا و رطوبت كم آن را تبدیل به انتخابی مناسب برای ساخت تلسكوپ كرده است.

این محل در سال 2010 انتخاب|شد و در سال 2011 دولت شیلی زمین را برای ساخت این پایگاه اهدا كرد، در حالیكه متعهد شد تا فاصله 362 كیلومتر مربعی آن، ساختمانی نسازد تا با مشاهدات تلسكوپ تداخل نداشته باشد.

"آلفردو مورنو"، وزیر امور خارجه شیلی، در بیانیه ای اظهار داشت: شیلی دارای شفاف ترین آسمان در زمین و میزبان مهم ترین مراكز برای مشاهدات نجومی است. این بخشی از موهبت های ما و همینطور بخشی از سهم ما در قبال بشریت است.

در سال 2018، قالب گیری نخستین شش ضلعی برای آینه اصلی این تلسكوپ در آلمان موفقیت آمیز بود و در نهایت، بیش از 900 بخش ساخته خواهد شد. 798 بخش برای آینه اصلی، به علاوه یك مجموعه 133تایی یدك. اگر سرعت تولید همینطور پیش برود، به میزان تولید یك بخش در روز خواهد شد.

"مارك كایرل"، مهندس ساخت این تلسكوپ اظهار داشت: این یك احساس فوق العاده بود كه نخستین بخش های آن را با موفقیت ساختیم. این یك نقطه عطف برای ELT است.

شكار نخستین نور برای سال 2024 هدف قرار داده شده است.



آینه اصلی بزرگ این تلسكوپ غول پیكر به آن امكان می دهد تا علم را پیشگامانه به جلو ببرد، سیاره های خارج از منظومه شمسی را رصد كند، كهكشان های دیگر را به ما بشناساند و درك مفاهیم فیزیك بنیادین را بهبود بخشد.

یكی از جنبه های هیجان انگیز برنامه علمی ELT، كشف و مشخص كردن سیارات و سیستم های سیاره ای در اطراف ستارگان دیگر است.

ELT باید قادر باشد توده های شبه زمین را كشف كند و همینطور به صورت مستقیم تصویر سیارات بزرگتر را ببیند و اتمسفر آنها را مشخص نماید.

این تلسكوپ، سیاره های غول پیكر را در اطراف ستارگان جوان و در مناطق تشكیل دهنده ستاره كه در خلال زمان تكامل یافته اند را رصد می كند.

ELT به سوال های بنیادی ما درباره تشكیل سیارات و تكامل آنها و شرایط سیاره های دیگر ستارگان پاسخ خواهد داد.

این تلسكوپ همینطور قادر خواهد بود به قلب كهكشان ها نگاه كند و ستاره هایشان را بشمرد.

در حال حاضر ستاره شناسان تنها می توانند ستاره های فردی را در كهكشان خود و نزدیكترین همسایگان خود رصد كنند كه هیچ كدام از آنها كهكشان های بیضوی نیستند.

جمعیت ستاره ای كهكشان، نشان دهنده كل تاریخ شكل گیری ستاره آن كهكشان است و رمزگشایی از این اطلاعات، بینش دقیقی را در مورد گذشته كهكشان عرضه می دهد.

ELT همینطور قادر به دیدن كهكشان های دورتر خواهد بود و صدها كهكشان عظیم در دورافتاده ترین نقاط را بررسی خواهد نمود و به دانشمندان اطلاعاتی در مورد سن آنها، توده های ستاره ای، میزان تشعشع ستاره، فلزات و موارد دیگر عرضه خواهد داد.

این تلسكوپ همینطور به آخر دوره "عصر تاریكی" بازمی گردد، زمانی كه كهكشان ها بعد از انفجار بزرگ شكل گرفتند، تا بعضی از كهكشان های اولیه و مشخصات آنها را شناسایی كند.

همچنین به شناخت دانشمندان در مورد انواع دورافتاده ابرنواخترها خواهد افزود.

ELT به كشیدن نقشه جهان و تاریخ گسترش آن كمك خواهد نمود. همینطور بینشی جدید در مورد انرژی تاریك عرضه خواهد داد.

ESO در وبسایت خود می گوید: "تلسكوپ فوق العاده بزرگ" در سراسر جهان بعنوان یكی از بالاترین اولویت ها در زمینه نجوم شناخته می شود. چنین چیزی به شدت دانش اخترفزیك شناسی را پیشرفت می دهد و اجازه می دهد مطالعات دقیقی از موضوعاتی مانند سیارات در اطراف ستاره های دیگر، نخستین اجرام در جهان، سیاهچاله های فوق العاده عظیم و طبیعت و توزیع ماده تاریك و انرژی تاریك كه در جهان غالب است، فراهم می كند.

ELT تنها تلسكوپ غول پیكر در حال ساخت نیست. تلسكوپ 30 متری "TMT" در حال برنامه ریزی برای ساخت در هاوایی است.

یكی دیگر از تلسكوپ های غول پیكر در حال ساخت، "تلسكوپ بزرگ ماژلان"(GMT) است كه آن هم در شیلی ساخته خواهد شد. "GMT" از 7 آینه 8.4 متری برای تولید یك دهانه موثر 24.5 متری تشكیل خواهد شد. انتظار می رود كه این تلسكوپ تا سال 2025 عملیاتی شود.




1397/03/14
23:53:23
5.0 / 5
4523
تگهای خبر: تولید , جهان , دانش , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است