توسط محققین بین المللی تأكید شد

كمك مؤثر فناوری تلفن همراه به مدیریت ریسك بیماری های­ قلبی

كمك مؤثر فناوری تلفن همراه به مدیریت ریسك بیماری های­ قلبی شاه بلاگ: مطالعات نشان می­ دهند كه فناوری سلامت مبتنی بر تلفن همراه، می­ تواند خطر كلی بیماری قلبی را بهبود ببخشد. باآنكه همچنان خیلی از سؤالات در این خصوص باید با استفاده از آزمایش­ های بالینی پاسخ داده شود.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از Canadian Journal of Cardiology، بیماری قلبی­ عروقی علت اصلی مرگ در سراسر جهان است. به­ تازگی، تكنولوژی سلامت تلفن همراه (mHealth)به مركز علاقه رو به افزایشی تبدیل گشته است و همچون وسیله­ ای عمل می­ كند كه پیشگیری از بیماری­ های قلبی­ عروقی را با هدف قرار دادن تركیبی از عوامل خطر زای قابل اصلاح، بهبود می­ بخشد. این وسیله، اغلب عوامل خطرزای جهانی برای بیماری­ های قلبی­ عروقی را به روشی مقیاس­ پذیر و مقرون به صرفه، در نظر می گیرد.

در مطالعه ای كه در همین رابطه انجام شده، محققان شواهدی در مورد مداخلات mHealth برای كاهش همزمان چندین عامل خطرزا در تنظیمات اولیه و ثانویه پیشگیری، با استفاده از برنامه ­های كاربردی گوشی­ های هوشمند(apps) و پیام­ های متنی(خدمات پیام كوتاه یا SMS) بررسی نموده اند.

محققان در تنظیمات اولیه، تنها چند آزمون تصادفی كنترل­ شده (RCT)یافتند كه روش­ های mHealth را با استفاده از پیام­ های متنی ارزیابی می­ كردند. اما نتوانستند هیچ كدام ازRCT ها را كه تأثیر برنامه­ های mHealth تلفن هوشمند را در مورد خطر كلی قلبی­ عروقی بررسی می­ كردند، شناسایی كنند.

پژوهش پیام متنی پیشگیری اولیه، یك آزمایش تصادفی كنترل­ شده در چین بود كه شامل مداخله 12 ماهه پیام­ های متنی و تماس­ های تلفنی می­ شد و در بین 589 كارگر چینی صورت گرفت كه بین 45 و 75 سال داشتند. این كارگران، بدون سابقه بیماری قلبی­ عروقی، برای دریافت معاینه پزشكی سالانه، انتخاب شده بودند.

در 12 ماه، میانگین ریسك بیماری قلبی­ عروقی(CVD) 10 ساله، در گروه مداخله به­ طور معنی­ داری كمتر از گروه كنترل بود. با این حال در این 12 ماه نسبت به زمان اولیه، خطر مبتلا شدن به بیماری قلبی عروقی گروه مداخله، كاهش معنی­ داری نشان نداد. فشار خون سیستولیك، كلسترول عمومی، نسبت دور كمر به دور باسن و شاخص توده بدنی در این 12 ماه نسبت به زمان اولیه، در گروه مداخله نسبت به گروه كنترل به صورت مفهوم داری پایین­ تر بود.

پس از گذشت شش ماه، آزمون TEXT ME، مطالعه مربوط به پیام كوتاه پیشگیری ثانویه، شواهدی واقعی نشان داد كه حمایت متنی از بازماندگان حمله قلبی، می­ تواند عوامل كلیدی خطرزای سلامت را یعنی كلسترول، فشارخون، وزن، ورزش، رژیم غذایی و سیگاركشیدن را بهبود بخشد.

بیماران دریافت­ كننده TEXT ME در عوامل خطرزای خود، دو برابر بیشتر احتمال موفقیت و رسیدن به اهداف دستورالعمل­ ها را نشان دادند. پیام­ های TEXT ME، خدمات مشاوره، انگیزه، پشتیبانی در رژیم غذایی، ترك سیگار، ورزش و سلامت كلی قلب را عرضه می­ داد.

این یافته ها نشان می دهند كه استفاده از تكنولوژی های نوین مبتنی بر برنامه های كاربردی هوشمند و تلفن های همراه، می تواند در جهت كمك به كاهش صدمات بیماری های قلبی عروقی، به صورت مؤثر و مفیدی عمل نماید.




1397/03/17
20:43:18
5.0 / 5
4917
تگهای خبر: تكنولوژی , جهان , خدمات , هوشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است