توسط دانشمندان آلمانی انجام شد؛

تولید دمای ۳ برابر گرم تر از هسته خورشید در راكتور هسته ای

تولید دمای ۳ برابر گرم تر از هسته خورشید در راكتور هسته ای شاه بلاگ: فیزیكدانان آلمانی یك ركورد جدید برای راكتورهای همجوشی هسته ای به ثبت رساندند و گامی بزرگ به سمت تولید انرژی هسته ای برداشتند. این دانشمندان موفق به تولید دمایی سه برابر گرمتر از دمای هسته خورشید شدند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل تك تایمز، دانشمندان انجمن "ماكس پلانك" در آخرین آزمایشات صورت گرفته در استلراتور(نام یكی از اولین دستگاه ها یا راكتورهای آزمایشگاهی كه برای محصور كردن پلاسمای داغ توسط میدان مغناطیسی تولید شده است) "Wendelstein ۷-X" آلمان، موفق شدند در راكتور "همجوشی محصورسازی شدهٔ مغناطیسی" به دمای ۴۰ میلیون كلوین برسند.
این دما ۳ برابر گرمتر از دمای هسته خورشید است. دمای هسته خورشید ۱۵ میلیون كلوین است.
" همجوشی هسته ای" فرآیندی عكس عمل "شكافت هسته ای" است. در فرایند همجوشی هسته ای هسته های سبك مانند هیدروژن، دوتریوم و تریتیوم با یكدیگر همجوشی داده شده و هسته های سنگین تر و مقداری انرژی تولید می گردد.
به عنوان مثال در این فرآیند هسته های "هیدروژن" در دما و فشاری بالا با یكدیگر تركیب شده و "هلیوم" تولید می كنند.
در اثر این برخورد اتمی، مقدار زیادی انرژی تولید می گردد كه از لحاظ تئوری، بعنوان یك منبع پاك و نامحدود الكتریسیته بشمار می رود.
یك قاشق پر از اتم های هیدورژن می تواند انرژی حاصل از سوختن ۲۸ تن زغال سنگ را تولید نماید كه هیچ گونه عوارض جانبی هم نخواهد داشت.


این در حالی است كه در روش همجوشی هسته ای مواردی هم نیاز است. مثلا در ارتباط با تركیب هیدروژن، ایزوتوپ های خاصی از آن به نام "تریتیوم" و "دوتریوم" نیاز است.
راكتورهای همجوشی هم به گرمایی معادل ۱۰۰ میلیون درجه كلوین نیازمندند. كه این گرما مشابه میزان دمایی است كه در هسته گرم ترین ستاره های كیهان وجود دارد.
استلراتور" Wendelstein ۷-X" كه برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ میلادی بهره برداری شد، در این موفقیت جدید ركورد پیشین خویش را شكست و در مواردی از قبیل "دما"، "چگالی پلاسما" و "زمان محصور" ركوردی جدید به ثبت رسید.
در آزمایشات پیشین، تولید دمای یك میلیون درجه كلوین در شش ثانیه به ثبت رسیده بود.
دمای جدید ۴۰ میلیون كلوین برای مدت زمان ۲۶ ثانیه باقی ماند.
نتایج این پژوهش در مجله " Nature" منتشر گردید.



1397/04/09
20:48:45
5.0 / 5
4969
تگهای خبر: تولید , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است