توسعه سیستم عصبی برای دادن حس لامسه به ربات ها

توسعه سیستم عصبی برای دادن حس لامسه به ربات ها شاه بلاگ: محققان ˮدانشگاه استنفوردˮ و ˮدانشگاه ملی سئولˮ یك سیستم عصبی حسی مصنوعی را كه می تواند به صورت بالقوه حس لمس را در ربات ها و اندام های مصنوعی تولید كند، توسعه داده اند.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از چاینادیلی، محققان یك مدار عصبی حسی مصنوعی توسعه داده اند كه می تواند درون اندام های مصنوعی و "رباتیك نرم"(soft robotics) تعبیه شود.

رباتیك نرم، نمونه خاصی از رباتیك است كه از مواد بسیار مشابه آنچه كه در بدن موجودات زنده است، ربات ساخته می گردد.

این مطالعه به رهبری "ژنان بائو" (Zhenan Bao) استاد و مهندس شیمی دانشگاه استنفورد و با همكاری "تای وو لی"(Tae-Woo Lee) از دانشگاه ملی سئول انجام شده است.

مدار عصبی مصنوعی شامل سه جزء است. جز نخست آن یك حسگر لمسی است كه می تواند نیروهای كوچك را شناسایی كند، یك نورون انعطاف پذیر الكترونیكی كه سیگنال های سنسور لمسی را دریافت می كند و در نهایت یك ترانزیستور مصنوعی سیناپتیك است كه همانند سیناپس انسان طراحی شده است.

تای وو لی اظهار داشت: سیناپس های بیولوژیكی می توانند سیگنال ها را انتقال دهند و اطلاعات را ذخیره كنند. ترانزیستور سیناپتیك گفته شده این كارها را در مدار عصبی مصنوعی انجام می دهد.

بائو اظهار داشت: این سیستم عصبی حسی مصنوعی یك گام مثبت در توسعه شبكه های عصبی حسی برای انواع برنامه های كاربردی است.

طی آزمایشات محققان موفق شدند واكنش كششی را در یك سوسك فعال كنند. تقلید چگونگی كش آمدن پوست، دوباره به حالت اول بازگشتن و عمل مانند یك شبكه سنسور هوشمند كه می داند چگونه احساسات را به مغز منتقل كرده و هنگام دریافت سیگنال واكنش نشان دهد، آخرین مرحله آزمایشات محققان بود.

محققان گفتند فناوری عصب مصنوعی باید توسعه پیدا كند و آنها امیدوارند كه بتوانند شبكه های سنسور مصنوعی كه دارای قابلیت های بیشتر است را توسعه دهند.




1397/04/16
17:11:49
5.0 / 5
4839
تگهای خبر: توسعه , دانش , ربات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است