تغییرات عجیب داغ ترین سیاره هستی

تغییرات عجیب داغ ترین سیاره هستی شاه بلاگ: گرم ترین سیاره ای كه تابحال توسط اختر شناسان كشف شده است، درجه حرارت آن به حدی زیاد است كه جو خویش را می سوزاند و انرژی آن را به ستاره میزبانش می فرستد.

به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تك تایمز، ستاره شناسان موسسه نجوم "مكس پلانك" در هایدلبرگ آلمان می گویند كه سیاره فراخورشیدی "كِلت-9بی"(KELT-9b) آینده درخشانی ندارد.
كِلت-9بی گرمترین سیاره ای است كه تابحال كشف شده است. فاصله این سیاره از زمین 650 سال نوری است و اندازه آن حدود 2 برابر سیاره مشتری می باشد. ستاره شناسان "دانشگاه ایالتی اوهایو" و "دانشگاه وندربیلت" در 6 ژوئن 2017 این سیاره را كشف كردند. دمای سطح كِلت-9بی بالغ بر 4300 درجه سانتی گراد است. این دما با دمای خیلی از ستاره ها برابری می كند اما از خورشید منظومه شمسی دمای كمتری دارد.
" فی یان" و "توماس هنینگ" محققان این مطالعه در تحقیقات اخیرشان گفتند كه جو سیاره فراخورشیدی كِلت-9بی متوسط ستاره میزبانش كه "كلت 9 " (KELT-9) نام دارد، به شدت در حال گرم شدن است.
هدف كلت یافتن سیارات فراخورشیدی جدید با استفاده از "روش گذر" است. این هدف با یافتن شیب موقت روشنایی یك ستاره انجام می گردد. كِلت-9بی هم از روش گذر و در جهت صورت فلكی "ماكیان" پیدا شد.
وزن این سیاره سه برابر سنگین تر از مشتری است و در مدار بسیار كوتاهی در اطراف ستاره میزبانش كه دمای آن حدود 17 هزار و 500 درجه فارنهایت است، قرار دارد كه این میزان دما حدودا دو برابر دمای خورشید است چونكه دمای خورشید حدود 9900 درجه فارنهایت است.
نزدیكی ستاره كِلت-9بی به آن ستاره به این مفهوم است كه قفل جزر و مدی رخ داده است و آن سمت هم همیشه روز است. در این سمت از سیاره، درجه حرارت می تواند تا 7800 درجه فارنهایت هم برسد.
توماس هنینگ، یكی از محققان این مطالعه اظهار داشت: این سیاره من را به یاد ایكاروس افسانه ای كه به خورشید نزدیك شده است، می اندازد. البته این سیاره از بین نخواهد رفت اما مطمئنا بخش مهمی از خود، یعنی جو خویش را را از دست خواهد داد.
محققان با استفاده از طیف سنج"CARMENES" تلسكوپ 3.5 متری "رصدخانه كالار آلتو" در اسپانیا دریافتند كه كِلت-9بی نه تنها جو را متورم می سازد، بلكه از نیروی گرانشی قوی خود برای كشیدن هیدروژن سیاره به سمت خودش هم استفاده می نماید.
محققان بر این باورند كه این سیاره بیش از 100 هزار تن هیدروژن در ثانیه از دست می دهد و اگر این عمل ادامه پیدا كند، این سیاره تمام جو خویش را از دست خواهد داد و به یك هسته سنگی و خالی تبدیل خواهد شد.
این مطالعه در مجله " Nature Astronomy" منتشر گردید.

1397/04/22