محققان دانشگاه پنسیلوانیا:

كبد در بروز بیماری آلزایمر نقش دارد

كبد در بروز بیماری آلزایمر نقش دارد شاه بلاگ: محققان در تحقیقات اخیرشان دریافته اند كه عملكرد كبد نقش اساسی در شروع بیماری آلزایمر ایفا می كند.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، مطالعه اخیر محققان در "كنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر" (AAIC) عرضه شد. به قول محققان یك تركیب تولید شده در كبد می تواند از عصب های شناختی حفاظت كند ازاین رو زمانیكه كبد نتواند به صورت موثر این تركیبات را تولید نماید، اختلال در عملكرد عصب های شناختی می تواند به بر روی مغز تاثیر بگذارد.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا در این مطالعه توجه خویش را بر روی مولكول هایی به نام "پلاسموژن"(plasmalogens) متمركز كردند. این ملكولها گروهی از چربی های تولید شده در كبد هستند و در عملكرد صحیح سیناپس ها در مغز هم نقش حیاتی را ایفا می كنند. این مطالعه به منظور تعیین اینكه آیا كاهش سطوح پلاسموژن ها با افزایش خطر مبتلا شدن به آلزایمر یا كاهش شناختی خفیف مطابقت دارد، انجام شده است.

بیش از 1500 فرد در این مطالعه مورد بررسی و آزمایش قرار گرفتند. محققان این افراد را به سه دسته تقسیم كردند: گروه اول افراد مبتلا به بیماری آلزایمر بودند، گروه دوم افراد دارای اختلال شناختی خفیف بودند و آخرین گروه هم افراد سالم بودند. نتایج آزمایش ها نشان داد كه اختلاف آماری مفهوم داری بین سطوح پلاسموژن در هر سه گروه وجود دارد، محققان دریافتند هرچه میزان سطوح این ملكول ها كمتر باشد، خطر مبتلا شدن به بیماری آلزایمر افزایش می یابد.

"میچل كلینگ"(Mitchel Kling) یكی از محققان این مطالعه اظهار داشت: این تحقیق نشان داده است كه كمبود پلاسموژن ها می تواند منجر به افزایش خطر مبتلا شدن به بیماری آلزایمر شود، چونكه كبد نمی تواند به اندازه كافی آنها را تولید نماید. جالب ترین نتیجه این مطالعه هم این بود كه اثرات رژیم غذایی هم می تواند بر كبد تاثیر بگذارد و در نتیجه به مرور زمان سبب تولید بیماری آلزایمر و اختلال شناختی در فرد شود.




1397/05/03
14:51:58
5.0 / 5
4443
تگهای خبر: تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است