آیا سیارات فراخورشیدی وجود دارند؟

كشف سیارات فراخورشیدی جدید با قابلیت وجود حیات

كشف سیارات فراخورشیدی جدید با قابلیت وجود حیات شاه بلاگ: پژوهشگران گروهی از سیارات را در خارج از منظومه ی شمسی شناسایی كرده اند كه از شرایط شیمیایی مشابه با آن چه به شكل گیری حیات بر سطح زمین انجامیده، برخوردار می باشند. اما احتمال شكل گیری حیات چقدر است؟


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از Science Advances، این پژوهشگران، از دانشگاه كمبریج و آزمایشگاه زیست شناسی مولكولی شورای تحقیقات پزشكی ((MRC LMB كشف كردند كه احتمال پیدایش حیات بر سطح یك سیاره ی سنگی شبیه به زمین، با نوع و شدت نور تابش یافته از ستاره ی میزبانش ارتباط دارد.
نتایج مطالعه ی آن ها از آن حكایت می كند كه ستاره هایی كه مقدار كافی از پرتو فرابنفش(UV) را گسیل می كنند، توانایی شكل دهی به حیات بر روی سیارات خویش را دارند. این درست مشابه با همان حالتی است كه احتمالاً حیات را در سطح زمین پدیدار كرده؛ وضعیتی كه در آن، مقدار كافی از پرتو فرابنفش، انرژی لازم را برای مجموعه ای از واكنش های شیمیایی كه واحدهای سازنده ی حیات را تولید می كنند، فراهم می سازد.
محققان انواعی از سیارات را شناسایی كرده اند كه در آن ها، پرتو فرابنفش دریافتی از ستاره ی میزبان برای تولید امكان پیشرفت این قبیل واكنش های شیمیایی كافی است. به همین دلیل، سیارات مزبور در طیف قابل سكونت قرار می گیرند، چون كه امكان شكل گیری آب در سطح این كرات وجود دارد.
دكتر پل ریمر ((Paul Rimmer پژوهشگر فوق دكتری كه در آزمایشگاه كوندیش كمبریج مشغول به كار است، می گوید: «نتایج این مطالعه به ما كمك می نماید روی بهترین مكان ها برای جست وجوی حیات متمركز شویم. این پژوهش ما را كمی به پاسخ این سوال كه آیا در جهان تنها هستیم یا خیر، نزدیك می كند.»
این پژوهش بر اساس كار پروفسور جان ساترلند (John Sutherland)، كمك نویسنده ی مقاله ی حاضر، است كه بر روی منشأ شیمیایی حیات در زمین مطالعه می كند.
گروه ساترلند در مقاله ای كه در سال ۲۰۱۵ منتشر نمودند، پیشنهاد دادند كه سیانید، علی رغم سمیت بالایی كه دارد، یكی از اجزاء كلیدی سوپ بنیادین بوده است. سوپ بنیادین (primordial soup) به حالتی فرضی در اتمسفر زمین اطلاق می گردد كه مولكول های پیچیده تر حیات از آن منشأ گرفته اند.
ریمر ادامه می دهد: «من مطمئن نیستم كه پیدایش حیات چقدر محتمل است، اما با عنایت به این كه ما تا كنون فقط شاهد یك مثال در این زمینه بوده ایم، جست وجوی مكان هایی كه بیش از بقیه به ما شباهت دارند، عاقلانه به نظر می آید. بین آن چه لازم است و آن چه كافی است، شكاف عمیقی وجود دارد. واحدهای سازنده لازم هستند، اما امكان دارد كافی نباشند. امكان دارد این واحدها را تا میلیاردها سال با یك دیگر بیامیزید، اما اتفاقی نیفتند. اما با این حال، باید حداقل به مكان هایی كه ابزار لازم در آن وجود دارد، نگاهی بیندازید.»
بر مبنای برآوردهای اخیر، چیزی بالغ بر ۷۰۰ میلیون تریلیون سیاره ی خاكی در جهان قابل مشاهده وجود دارد.
ساترلند می گوید: «رسیدن به تصوری از این كه چه كسری از این سیارات شرایط لازم برای شكل گیری حیات را دارند، و یا شاید داشته باشند، مرا مجذوب می كند. البته، آمادگی داشتن برای پیدایش حیات، تمام شرط لازم نیست. ما هنوز نمی دانیم اصلاً چقدر احتمال دارد حیات، حتی تحت شرایط مطلوب هم كه شده، شكل بگیرد. اگر این احتمال ناچیز باشد، در آن صورت ما احتمالاً تنها هستیم، اما اگر این طور نباشد، ما دوستانی هم داریم.»



1397/05/11
22:33:30
5.0 / 5
4520
تگهای خبر: آزمایشگاه , پژوهش , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است