تصاویر فضایی برتر روزهای اخیر

از قاره آتش تا سرنوشت خورشید

از قاره آتش تا سرنوشت خورشید شاه بلاگ: پایگاه خبری ˮاسپیسˮ، منتخبی از تصاویر فضایی روزهای اخیر را منتشر نمود.

به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، پایگاه اسپیس منتخبی از تصاویر فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر نموده است.
۱-ارسال ۳ تاسواره به فضا
در هفته گذشته ۳ "تاسواره"(cubesat) كه نوعی ماهواره كوچك است، از "ایستگاه فضایی بین المللی" به فضا پرتاب شد.
این ۳ ماهواره كه كاملا مشابه یكدیگر بودند، توسط فضانوردان "ایستگاه فضایی بین المللی" به فضا رها شدند.
یكی از این ماهواره ها "بوتان ۱"(Bhutan-۱) نام گرفته است كه نخستین ماهوراه ساخت كشور "بوتان" است.
دو ماهواره دیگر متعلق به كشورهای "فیلیپین" و "مالزی" بودند.
اگر مشاهده دقیق تری به عكس داشته باشیم، پرچم این كشورها را روی ماهواره ها می بینیم.

۲- قاره آتش
یكی از فضانوردان "آژانس فضایی اروپا"(ESA) به نام "الكساندر گرست"(Alexander Gerst) كه هم اكنون در "ایستگاه فضایی بین المللی" به سر می برد، تصویری از كره زمین گرفت كه زبانه های آتش در قاره آفریقا را نشان داده است.
وی در صفحه مجازی خود در توییتر این عكس را منتشر نمود و نوشت: هر زمان كه ما از فراز بخش های جنوبی قاره آفریقا عبور می نماییم، شعله های آتش در این بخش ها را نظاره گر هستیم.

۳- پیاده روی فضایی 2 فضانورد
دو تن از فضانوردان "سازمان فضایی فدرال روسیه"(Roscosmos) به نام "سرگئی پروكوریف"(Sergey Prokopyev) و "اولگ آرتیموف"(Oleg Artemyev) با هدف رهاسازی چهار ماهواره كوچك به فضا و نصب كابل ها و آنتن هایی در "ایستگاه فضایی بین المللی"، در فضا پیاده روی فضایی انجام دادند.

۴- شكار "شفق قطبی" از فضا
"الكساندر گرست"(Alexander Gerst) یكی از فضانوردان "ایستگاه فضایی بین المللی" تصویر خیره كننده ای از "شفق قطبی" در زمین را به ثبت رساند.
شفق قطبی یكی از پدیده های جوی كره زمین است كه پدیده ظهور نورهای رنگین و متحرك در آسمان شب است و معمولا در عرض های نزدیك به دو قطب زمین رخ می دهد كه بر اثر برخورد ذرات آبستن باد خورشیدی و یونیزه شدن مولكول های موجود در "یونوسفر" زمین به وجود می آید.

۵- دید دوتایی ماهواره ها
رصدخانه سلطنتی بلژیك تصویر جدیدی از یك "خورشیدگرفتی" به ثبت رساند كه به صورت دوتایی به نظر می رسند.
این تصویر از منظر ماهواره " Proba-۲" رصد شده است.
در این تصویر، ماه از مقابل خورشید در حال رد شدن است.

۶-سرنوشت خورشید
این تصویر یك سحابی از ستاره ی در حال مرگ را نشان داده است. محققان معتقدند خورشید در سرنوشت نهایی خود به این شكل تبدیل خواهد شد.

۷: بارش شهابی برساوشی
بارش شهابی برساوشی یكی از مهم ترین بارش های شهابی سالیانه است. كه در هفته گذشته در اوج خود بود. به قول اخترشناسان "بارش شهابی برساوشی"(Perseid meteor shower) امسال بی نظیر بوده، به صورتی كه در هر ساعت بیش از ۷۰ ستاره در آسمان قابل مشاهده بوده است.
بارش شهابی برساوشی امسال در نیمكره شمالی و جنوبی استوا قابل رؤیت بود.
بیشینه نرخ ساعتی سرسویی این بارش غالبا در حدود ۱۰۰ ساعت است. این بارش شهابی از توده ذرات برجای مانده از دنباله دار "سوئیفت تاتل" به وجود می آید و معمولا از بیست و هفتم تیر تا سوم شهریور (بیش از یك ماه) فعال است كه بازه زمانی بلندی برای بارش شهابی به شمار می آید.
اوج این بارش شهابی معمولاً هر ساله در حدود ۲۲ مرداد روی می دهد. كانون این بارش در صورت فلكی ذات الكرسی و در نزدیكی مرز آن با صورت فلكی برساوش واقع شده است، ولی در گذشته كه اندازه گیری و سنجشِ دقیقِ مكان نورباران بارش های شهابی میسر نبود، اخترشناسان مكان كانون این بارش شهابی را در برساوش می دانستند و بنابراین آن را "برساوشی" نامگذاری كردند.

۸-تصویر شگفت انگیز مشتری
فضاپیمای "جونو"(Juno) ناسا فضاپیمای رباتیك بدون سرنشین ناسا است كه در چهارم ژوئیه ۲۰۱۶ میلادی در مدار قطبی سیاره مشتری قرار گرفت. این كاوشگر فضایی در پنجم اوت ۲۰۱۱ از فلوریدا به فضا پرتاب شد و شركت"لاكهید مارتین" و "مؤسسه تحقیقات جنوب غربی" سازنده و پیمانكار هدایت آن هستند.
این فضاپیما این تصویر زیبا را از سیاره "مشتری" به ثبت رساند.

1397/05/29