منتخب تصاویر فضایی روزهای اخیر

از جهان غرق آتش و یخ تا كمان رنگارنگ كهكشان راه شیری

از جهان غرق آتش و یخ تا كمان رنگارنگ كهكشان راه شیری شاه بلاگ: پایگاه خبری ˮاسپیسˮ، منتخبی از تصاویر فضایی روزهای اخیر را منتشر نمود.

به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، پایگاه اسپیس منتخبی از تصاویر فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر نموده است.
فوران ذرات آبستن از خورشید

تصویر اخیر ثبت شده تلسكوپ فضایی "رصدخانه پویایی شناسی خورشید"(Solar Dynamics Observatory)، فوران ذرات آبستن از خورشید را نشان داده است. تلسكوپ مذكور، تصویر فوران ذرات آبستن از خورشید را در ۱۳ اوت ثبت نمود. در طول این فوران، جریان ناهموار ذرات خورشید، به ارتفاع چندین برابر قطر زمین افزایش پیدا كرد. رصدخانه پویایی شناسی خورشید از سال ۲۰۱۰ میلادی توسط ناسا ماموریت رصد خورشید را بر عهده دارد.
كمان رنگارنگ كهكشان راه شیری

"پتر هورالك"(Petr Horálek) عكاس "رصدخانه جنوبی اروپا"(ESO) تصویری حیرت آور از كمان رنگارنگ كهكشان راه شیری در "رصدخانه لاسیا"(La Silla Observatory) در كشور شیلی آمریكای جنوبی ثبت كرده است. در زیر این كمان، "ابرهای ماژلانی"(Magellanic Clouds) و دو كهكشان كوتوله قرار دارند. سیاره بزرگ و روشن مشتری در سمت راست تصویر و در فاصله ۳.۶ متری تلسكوپ نوری رصدخانه جنوبی اروپا قابل مشاهده می باشد. تلسكوپ نقره ای سمت چپ تصویر، "تلسكوپ زیر میلیمتری سوئدی رصدخانه جنوبی اروپا"(Swedish-ESO Submillimeter Telescope) است.
جهان غرق آتش و یخ

"الكساندر گرست" (Alexander Gerst) فضانورد آژانس فضایی اروپا، تصویری از "جزایر كوریل"(Kuril Islands) كه یك مجمع الجزایر آتشفشانی شمال شرقی در ژاپن است و توسط ابرها پوشیده شده است، از ایستگاه فضایی بین المللی ثبت و در حساب كاربری توییتر خود با جمله "جهان غرق آتش و یخ " منتشركرد.
مدل كامپیوتری از میدان مغناطیسی خورشید

ناسا در شبكه اجتماعی خود یك مدل كامپیوتری از خورشید را منتشر نموده است. این تصویر یك مدل كامپیوتری است كه چشم انداز میدان مغناطیسی خورشید را نشان داده است و دانشمندان را قادر می سازد تا بر مناطق فعال خورشید نظارت بیشتری داشته باشند. با استفاده از "داده های زمان واقعی"(real-time data) گرفته شده از "رصدخانه پویایی شناسی خورشید"(Solar Dynamics Observatory) در ۱۰ اوت ۲۰۱۸، دانشمندان منطقه ای روشن و فعال در قسمت مركزی خورشید را مشاهده نمودند. رصدخانه پویایی شناسی خورشید از سال ۲۰۱۰ میلادی توسط ناسا ماموریت رصد خورشید را بر عهده دارد. داده های این رصدخانه به دانشمندان كمك می نماید تا میزان تاثیر خورشید بر زمین و فضای نزدیك زمین را با مطالعه جو خورشید در مقیاس های كوچك فضا و زمان و در طول موج های مختلف به صورت همزمان درك كنند.
موقعیت جدیدترین فضاپیمای ناسا

بنابر گزارش ها جدیدترین فضاپیمای ناسا به نام "اینسایت"(InSight) نیمه راه خود به مقصد را پیموده است و در شرایط خوبی قرار دارد. اینسایت یك فضاپیما رباتیك سطح نشین مریخ است كه مقرر است برای نخستین بار نقشه درونی مریخ را تهیه نماید. این فضاپیما در ساعت ۱۱: ۰۵ به وقت محلی ۵ می ۲۰۱۸ از كالیفرنیا به فضا پرتاب شد و مقرر است ۲۶ نوامبر ۲۰۱۸ بر روی سطح مریخ فرود بیاید و ماموریتش را برای جمع آوری اطلاعات آغاز كند. محل فرود "هامونه الیسیوم" دومین منطقه بزرگ آتشفشانی در مریخ در نظر گرفته شده كه در آن جا با بكار انداختن یك حسگر و یك پروب دما و همینطور انجام آزمایش علمی رادیویی برنامه مطالعهٔ ساختار داخلی مریخ صورت خواهد گرفت. اینسایت ظرفیت حمل ۵۰ كیلوگرم بار مفید را دارد و این دفعه شامل تجهیزات علمی همانند لرزه سنج، جعبه سنسور بار، دوربین ها، سامانه نصب تجهیزات و "پس بازتابگر(Retroreflector) لیزری"(وسیله ای كه نوری را كه از جهات مختلف به آن بتابد را به سمت منبع نور منعكس كند) می باشد.
یخ در ماه

دانشمندان با بررسی قطب های كره ماه، شواهد روشنی از وجود یخ آب در این قمر یافته اند.
گروهی از دانشمندان به رهبری "شوای لی" از دانشگاه هاوایی و دانشگاه براون ادعا كرده اند كه شواهد قطعی از وجود یخ آب در قطب شمال و قطب جنوب كره ماه پیدا كرده اند.
محققان با استفاده از داده های ماهواره نقشه بردار كانی شناسی ماهواره ناسا(M۳) در مدار ماه گرد چاندرایان-۱ سازمان تحقیقات فضایی هند(ISRO) كشف كردند كه نه تنها آب در ماه موجود است، بلكه بر روی سطح این قمر به راحتی قابل دسترس است.
هم اكنون داده های M۳ حاكی از وجود قطعی ذخایر یخ در قطب های شمال و جنوب این قمر است.
یخ های جنوبی در غارهایی متمركز شده اند كه همیشه در سایه هستند، درحالی كه یخ های شمالی به صورت گسترده ای توزیع شده اند و كمیاب هستند.
این نتیجه گیری برپایه سه نمونه از نشانه های طیفی مشخص از نور منعكس شده از این ذخایر انجام شده است كه نه تنها حضور آب را نشان می دهند، بلكه طیف مادون قرمز مشخص كرد كه بیشتر به حالت یخ است تا آب مایع یا بخار آب.
طبق گفته ناسا، یخ آبی كه در دهانه های تاریك و عمیق ماه قرار دارد، در دمای كمتر از منفی ۱۵۷ درجه سانتی گراد است و نور خورشید هیچگاه به آنها نمی تابد كه دمای آن را پایین بیاورد.
علاوه بر این، مطالعات نشان داده است كه این یخ ها یا روی سطح ماه هستند و یا در فاصله چند میلی متری سطح آن قرار دارند، از این رو برای استخراج در آینده آماده است.
ماهواره هواشناسی" آیولوس"

اولین ماهواره برای ردیابی بادهای جهان كه به "آژانس فضایی اروپا" متعلق می باشد، ۲۳ اوت به فضا پرتاب شد.
ماهواره هواشناسی "آژانس فضایی اروپا" (ESA) موسوم به "آیولوس"(Aeolus)، بعد از یك تاخیر ۲۴ ساعته، ۲۳ اوت به فضا پرتاب شد.
آیولوس، ماهواره دیدبانی زمین آژانس فضایی اروپا، توسط شركت فناوری هوافضا و صنایع جنگ افزاری اروپایی "ایرباس دیفنس اند اسپیس" (Airbus Defence and Space) طراحی و تولید شده است. پرتاب این ماهواره، در ساعت ۱: ۳۰ صبح پنجشنبه به وقت تهران، با موشك "وگا"(Vega)، از "پایگاه فضایی گویان"(CSG) فرانسه صورت گرفت.
آیولوس، اولین ماهواره ای است كه به منظور اندازه گیری بادهای زمین در مقیاس جهانی به كار می رود و در حقیقت، می توان گفت شبكه ای برای مطالعه آب وهوا در مقیاس جهانی است كه در فاصله ۳۰ كیلومتری استراتوسفر – دومین لایه بزرگ اتمسفر- قرار می گیرد. ماهواره آیولوس، برای اندازه گیری باد، از فناوری لیزر استفاده می نماید. هدف از ساخت این ماهواره، ارتقای سطح پیش بینی وضع هوا است. داده های آیولوس، به درك پژوهشگران در مورد تغییرات و شرایط آب وهوایی مناطق گرمسیری كمك خواهند كرد.

1397/06/05