نظارت بر آلودگی میكروپلاستیك ها با هوش مصنوعی

نظارت بر آلودگی میكروپلاستیك ها با هوش مصنوعی شاه بلاگ: وزارت علوم ژاپن می خواهد دستگاه جدیدی برای نظارت روی میكروپلاستیك ها در دریا با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و سایر فناوری های پیشرفته طراحی كند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آسیانیوز، نگرانی در مورد تاثیر مضر میكروپلاستیك ها در اكوسیستم اقیانوس ها هر روز افزایش می یابد، بنابراین وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ، ورزش و علوم و فناوری ژاپن می خواهد دستگاهی تولید نماید كه به صورت خودكار میزان و نوع چنین زباله هایی را تشخیص دهد.
مدت زمان عرضه این برنامه چهار سال است و تا سال 2022 به اتمام می رسد.
میكروپلاستیك ها اشیایی فوق العاده كوچك هستند كه در نزدیكی سطح بستر یا بر روی ساحل دریاها و اقیانوس ها وجود دارند. در واقع آنها بعنوان اشیایی پلاستیكی كه قطرشان كمتر از ۵ میلیمتر است شناخته می شوند.
میكروپلاستیك ها در بدن حیوانات دریایی در اقیانوس های سراسر جهان یافت می شوند، اما اطلاعات دقیق در مورد این آلودگی به علت زمان مورد نیاز برای مشاهده در دسترس نیست. بنابراین دولت ژاپن برای درك میزان توزیع میكروپلاستیك ها در دریا و تاثیر آن بر اكوسیستم تلاش می كند.
این دستگاه با استفاده از اطلاعاتی مانند طول موج نور منعكس شده از آب دریا و تصاویر گرفته شده با دوربین با وضوح بالا به صورت خودكار اندازه، شكل، نوع مواد و تعداد قطعات میكرو پلاستیك را مشاهده می كند.
از این دستگاه، می توان در یك كشتی تحقیقاتی بهره برد و این سیستم قادر به تشخیص زباله های پلاستیكی كوچك تر از 0.1 میلی متر است. فناوری هوش مصنوعی هم قادر خواهد بود هر ساعت 300 لیتر آب دریا را ارزیابی كند.
انتظار می رود بودجه مورد نیاز برای توسعه این برنامه حدود 200 میلیون ین باشد.
در گذشته محققان از شبكه های پلانكتون برای جمع آوری میكروپلاستیك ها در آب دریا استفاده و سپس پسماندها را به موسسات منتقل می كردند تا با میكروسكوپ ها و سایر تجهیزات آنها را به صورت یكپارچه تجزیه و تحلیل كنند.
شكاف در شبكه های مشبك پلانكتون به صورت كلی برابر 0.3 میلی متر است، ازاین رو جمع آوری قطعات كوچكتر از پلاستیك مشكل است. هم اكنون میكروپلاستیك ها در اقیانوس آرام، اقیانوس اطلس و قطب جنوب هم گسترش یافته اند.
میكروپلاستیك ها در ماهی های آب های عمیق، صدف دریایی و همینطور ماهی های كوچك مانند ساردین نفوذ كرده اند. طبق بررسی های انجام شده توسط وزارت محیط زیست ژاپن در سال 2016 در دریای اطراف ژاپن در بعضی قسمت ها حدود 70 قطعه از پلاستیك ها در یك متر مكعب آب دریا یافت شده است.



1397/06/12
21:16:43
5.0 / 5
4808
تگهای خبر: پیشرفت , توسعه , تولید , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است