ساخت سیستم راكتور هیبریدی بیولوژیكی تصفیه پساب صنعتی

ساخت سیستم راكتور هیبریدی بیولوژیكی تصفیه پساب صنعتی شاه بلاگ: سیستم راكتور هیبریدی بیولوژیكی و مدل سازی تولید بیوگاز از پساب برای تصفیه پساب صنعتی توسط محققان پژوهشگاه مواد و انرژی ساخته شد.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از پژوهشگاه مواد و انرژی، دكتر الهام عبداله زاده مجری طرح «سیستم راكتور هیبریدی بیولوژیكی تصفیه پساب صنعتی»گفت: صنایع غذایی كشور با مصرف بیش از ۲۴ درصد كل آب صنعتی در جایگاه نخست گروه های صنعتی مصرف كننده آب قرار دارند كه استفاده از این روش جدید می تواند به كاهش مشكل كم آبی و خشكسالی كمك شایانی كند.
وی هزینه ساخت این سیستم را یك میلیارد ریال عنوان نمود و اضافه كرد: پساب تولیدی یك شركت داروسازی در كاشان باعث شد تا كار تحقیقاتی بر روی پروژه ساخت سیستم راكتور هیبریدی بیولوژیكی تصفیه پساب صنعتی در قالب یك پروژه دكتری و كارشناسی ارشد در پژوهشگاه مواد و انرژی و با همكاری دانشگاه تهران؛ پردیس كشاورزی و منابع طبیعی كرج اجرایی شود.
وی اظهار داشت: در این پروژه تحقیقاتی، راكتور بستر بی هوازی لجن با جریان رو به بالا (UASB) و بیو راكتور غشایی(MBR) به صورت تركیبی در تصفیه پساب بكار گرفته شد.
عبداله زاده با اشاره به اینكه در ایران و جهان برای نخستین بار است كه از این سیستم تركیبی برای تصفیه پساب اسانس نعنا استفاده می شود، اظهار داشت: این سیستم در قالب پروژه دانشجویی دكتری، طراحی و ساخته شد كه حدود ۷ ماه زمان برای انجام آن صرف شد.
به گفته این پژوهشگر، نتایج پروژه نشان داد كه سیستم تركیبی بیولوژیكی بی هوازی و هوازی، قادر به حذف آلاینده های پساب (COD) از حدود ۲۰ هزار به زیر ۲۰۰ میلی گرم بر لیتر است.
وی اظهار داشت: در كنار حذف آلاینده ها از پساب، مقداری بیوگاز هم تولید می گردد كه می تواند بعنوان انرژی در كارخانه برای روشنایی استفاده گردد.
عبداله زاده با اشاره به كاربرد این سیستم اظهار داشت: از پساب خروجی از این سیستم می توان برای مصارف كشاورزی و آبیاری استفاده كرد، ضمن آنكه بیوگاز تولیدی این روش هم برای روشنایی كارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

1397/06/20
14:01:06
5.0 / 5
4178
تگهای خبر: پژوهش , تولید , جهان , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است