تشخیص زوال عقل با فناوری تشخیص چهره و صدا

تشخیص زوال عقل با فناوری تشخیص چهره و صدا شاه بلاگ: زوال عقل، خِرَدسودگی یا دمانس(dementia)، در پزشكی و روانپزشكی٬ به اختلال مزمن و گاهی حاد فرایندهای روانی به دلیل بیماری عضوی مغز، كه با تغییر شخصیت و موقعیت ناشناسی و اختلال در حافظه و داوری و اندیشه همراه می باشد، گفته می گردد. امروزه حدود ۱۲ میلیون نفر در جهان دمانس دارند و انتظار می رود كه این تعداد در سال ۲۰۴۰ به ۲۵ میلیون برسد ازاین رو پیشگیری و تشخیص این بیماری امری حیاتی می باشد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از مدگجت، در خیلی از بیماران، دمانس می تواند به آرامی تولید و بدون علائم خاصی پیشرفت كند. نظارت بر این تغییرات آسان نیست و تنها كارشناسان حرفه ای می توانند با استفاده از پرسشنامه های استاندارد بعضی از علایم را تفسیر و ارزیابی كنند.
اكنون پژوهشگران "دانشگاه اوساكا"(Osaka University) و "موسسه علم و فناوری نارا"(Nara Institute of Science and Technology) در ژاپن یك رویكرد مشابه همان تست اما مبتنی بر كامپیوتر توسعه داده اند كه سیستم مذكور از كاربران چند سوال پرسیده و سپس به صورت جامع پاسخ های آنها را تحلیل و بررسی می كند.
همانطور كه كاربر به سوالات پاسخ می دهد، نرم افزار پارامترهای مختلف گفتار مانند تن، سرعت، زیر وبمی صدا و استفاده از افعال و اسم هایی كه كاربر به كار می برد را مورد بررسی قرار می دهد. در همان زمان، یك دوربین هم چهره فرد را بررسی می كند و تعدادی از پارامترهای بصری هم را اندازه می گیرد.


تمام این داده ها در یك سیستم یادگیری ماشین كه برای تشخیص افراد مبتلا به زوال عقل توسعه داده شده، قرار داده می شوند و این سیستم تشخیص می دهد كه چه افرادی مبتلا به این بیماری هستند و چه افرادی در معرض زوال عقل قرار ندارند.
در یك آزمایش كه پژوهشگران بر روی ۱۲ فرد مبتلا به زوال عقل و ۱۲ فرد سالم انجام دادند، سیستم مذكور تنها با پرسش شش سوال كه هر كدام آنها ۲ الی ۳ دقیقه طول می كشید، موفق به شناسایی وجود یا عدم زوال عقل با دقت ۹۰ درصد در افراد شد.




1397/06/31
13:26:03
5.0 / 5
4483
تگهای خبر: پژوهش , پیشرفت , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است