سیارات فراخورشیدی از چه تركیباتی تشكیل شده اند؟

سیارات فراخورشیدی از چه تركیباتی تشكیل شده اند؟ شاه بلاگ: پژوهشگران آلمانی با استفاده از ابزارهای آماری، موفق شدند تركیبات احتمالی سیارات فراخورشیدی را مشخص كنند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، تا به امروز 3700 سیاره بیرون از منظومه شمسی كشف شده اند. جرم سیاره ای و شعاع این سیارات فراخورشیدی را می توان برای برآورد كردن تراكم آنها به كار برد اما تركیب شیمیایی دقیق و ساختار آنها، قابل تشخیص نیست.
"مایكل لوزوفسكی"(Michael Lozovsky)، دانشجوی دكترای "دانشگاه زوریخ"(UZH) آلمان اظهار داشت: ما از نظر نظریه می توانیم تركیبات گوناگونی مانند آب خالص، سنگ ها و سیاراتی با جو هیدروژن- هلیم را در نظر بگیریم و شعاع آنها را تخمین بزنیم.
لوزوفسكی و همكارانش، برای مشخص كردن سیارات فراخورشیدی و جو آنها، از مجموعه داده ها و ابزارهای آماری استفاده كردند. به قول این گروه پژوهشی، سیارات فراخورشیدی، حدودا معمولی هستند و با لایه ای از هیدروژن و هلیم احاطه شده اند.
داده هایی كه قبل از این به صورت مستقل بررسی شده اند، امكان تعیین ساختار واقعی سیارات را به پژوهشگران نمی دهند چونكه امكان دارد تركیبات متفاوت، جرم و شعاع متفاوتی به وجود آورند.
این گروه پژوهشی، علاوه بر مطالعه ارتباط دقت داده ها با جرم و شعاع، ساختار درونی، دما و تابش منعكس شده سیارات را در 83 سیاره بررسی كردند كه در همه این موارد، جرم و شعاع، به خوبی تعیین شد.


لوزوفسكی اضافه كرد: ما برای محدود كردن تركیبات احتمالی، از نوعی تحلیل آماری استفاده كردیم و با استفاده از مجموعه داده های سیارات فراخورشیدی، دریافتیم كه هر ساختار سیاره ای نظری، یك "شعاع آستانه" دارد. شعاع آستانه، یك شعاع سیاره ای است كه بالاتر از آن، هیچ سیاره ای با این تركیب وجود ندارد.
علاوه بر عناصر موجود در جو، میزان عناصر موجود در لایه گاز كه سنگین تر از هلیم هستند و همینطور درصد هیدروژن و هلیم، عوامل مهمی در تعیین شعاع آستانه به شمار می روند.
پژوهشگران دریافتند سیاراتی كه شعاع آنها، 6371 كیلومتر بالاتر از زمین قرار دارد، امكان دارد به زمین شباهت داشته و تركیباتی مانند آن داشته باشند. سیاراتی كه شعاع آنها بالای این آستانه قرار دارد، از سیلیكات یا مواد سبك دیگری تشكیل شده اند.
یافته های این پژوهش نشان می دهند اگر سیاره ای، شبیه به زمین باشد، از سنگ خالص و مقدار زیادی آب تشكیل شده است. هرچه سیاره بزرگتر باشد، هیدروژن و هلیم بیشتری آنرا احاطه كرده اند؛ در حالیكه سیارات دیگر، این میزان آب را در خود جای نداده اند و احیانا فقط با اتمسفر معمولی احاطه شده اند.
این پژوهش، در مجله "The Astrophysical Journal" به چاپ رسید.



1397/07/18
12:54:36
5.0 / 5
4410
تگهای خبر: پژوهش , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است