هر ۳.۵ كیلو نمك ۲۰۰۰ میكروپلاستیك دارد

نمك می خوریم یا پلاستیك؟!

نمك می خوریم یا پلاستیك؟! شاه بلاگ: مطالعه جدید یك سازمان مدافع محیط زیست موسوم به ˮصلح سبزˮ نشان داده است كه هر انسان در طول سال با استفاده از مصرف نمك خوراكی حدودا دو هزار میكروپلاستیك را هم می بلعد.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گرین پیس، جدیدترین مطالعه سازمان مدافع محیط زیست "گرین پیس" یا "صلح سبز" آمار هشداردهنده ای را فاش كرده است كه نشان داده است بیشتر از ۹۰ درصد از نمك ها حاوی مقادیر قابل توجهی از میكروپلاستیك ها به دلیل آلودگی اقیانوسی هستند.

این یك واقعیت است كه اقیانوس ها دارای مشكل آلودگی عظیم پلاستیكی هستند و تحقیقات نشان می دهند كه امكان دارد در سال ۲۰۵۰ تعداد پلاستیك ها از ماهی ها در اقیانوس ها بیشتر باشد!

اكنون سازمان غیردولتی "صلح سبز" با بیان نتیجه تحقیق خود، اخطار جدی تری به جوامع بشری در مورد مصرف بی رویه پلاستیك و تاثیر این اعتیاد ما روی محیط زیست می دهد.

به نظر می رسد كه زباله ها و آلودگی آنها در آب ها به شكل میكروپلاستیك كه ذرات پلاستیكی با قطر كمتر از ۵ میلی متر هستند، به نمك مصرفی ما منتقل شده است. این ذرات در ۹۰ درصد از برندهای نمك نمونه گرفته شده در سطح جهانی كه اغلب آنها در آسیا هستند، پیدا شد.

پلاستیك یكی از عوامل عمده آلودگی آب دریاها و اقیانوس ها به حساب می آید و تاثیرات دقیق میكروپلاستیك ها بر موجودات زنده و محیط زیست تا حدود زیادی برای دانشمندان نامشخص است.



میكروپلاستیك ها اشیایی فوق العاده كوچك هستند كه در نزدیكی سطح بستر یا بر روی ساحل دریاها و اقیانوس ها وجود دارند. در واقع آنها بعنوان اشیایی پلاستیكی كه قطرشان كمتر از ۵ میلی متر است شناخته می شوند.

"میكیونگ كیم" یك فعال محیط زیست در گرین پیس اظهار داشت: مطالعات اخیر، وجود پلاستیك در غذاهای دریایی، حیات وحش اقیانوسی، آب شیرین و هم اكنون در نمك را فاش كرده است. واضح است كه هیچ راه فراری از این بحران پلاستیك نیست، به خصوص به علت اینكه همچنان در حال نشت و راهیابی به آبراه ها و اقیانوس ها هستند.

این مطالعه ۳۹ برند نمك را در سراسر جهان مورد بررسی قرار داد و دریافت كه سطح میكروپلاستیك آنها با سطوح آلودگی پلاستیكی منطقه تولید آنها مرتبط می باشد.

آلودگی پلاستیك در نمك دریا بالاترین بود، به دنبال آن نمك دریاچه و سپس سنگ نمك قرار دارد. بدتر از همه اینكه تنها سه برند تولید نمك خوراكی بدون میكروپلاستیك بودند.

این تحقیق تخمین می زند كه با در نظر گرفتن مصرف ۱۰ گرم نمك در روز، بزرگسالان احیانا سالیانه تا ۲۰۰۰ میكروپلاستیك را همراه نمك طعام می بلعند. باآنكه اثرات این ذرات بر سلامت انسان هنوز روشن نیست، اما به احتمال فراوان تاثیر خوبی نخواهد داشت.



پروفسور "كیم سئونگ كیو" نویسنده این مطالعه می گوید: یافته های این تحقیق نشان داده است كه استعمال میكروپلاستیك با استفاده از محصولات دریایی به شدت به آلودگی پلاستیكی در آن منطقه مرتبط می باشد.

وی اضافه كرد: برای محدود كردن مواجهه ما با میكروپلاستیك ها، اقدامات پیشگیرانه مانند نظارت بر تخلیه زیست محیطی از پلاستیك های نامناسب و مهم تر از همه، كاهش ضایعات پلاستیكی مورد نیاز است.

در حال حاضر، به نظر می آید آسیا متحمل بدترین اثرات این آلودگی به علت سهم منطقه ای خود در زمینه آلودگی پلاستیكی است. در حقیقت، بیشترین مقدار میكروپلاستیك در یك نمونه نمك دریایی محصول اندونزی یافت شده است كه تعجب آور نیست، چونكه این كشور در جدول آلوده كننده ترین كشورهای جهان از نظر پلاستیك، در جایگاه دوم است.

مطالعه سازمان صلح سبز نخستین مطالعه از این نوع است كه ارتباط میان توزیع جغرافیایی نمك دریا و سطح آلودگی های میكروذرات را بررسی می كند. در این میان، ارتباط بین آلودگی های دریاها و محصولاتی كه به خانه های ما می رسند را هم مشخص می كند.

"كیم" افزود: ما باید از این آلودگی پلاستیكی از منبع جلوگیری نماییم. برای سلامتی مردم و محیط زیست ما بسیار مهم می باشد كه شركت ها بلافاصله وابستگی خویش را به پلاستیك های دورریز كم كنند.



صلح سبز

صلح سبز(Greenpeace) نام یك سازمان غیردولتی مدافع محیط زیست است كه در بیشتر از ۴۰ كشور دفتر داشته و بخش هماهنگی های بین المللی آن در آمستردام هلند قرار دارد.

"صلح سبز" هدف از تاسیسش را اطمینان یافتن از توانایی زمین در پروراندن تمامی تنوعات زیستی بیان داشته و بر روی مسایل جهانی همچون گرم شدن زمین، جنگل زدایی، صید بی رویه ماهیان، صید تجاری نهنگ و موضوعات هسته ای تمركز دارد.

این سازمان از شیوه های برخورد مستقیم، لابی كردن و پژوهش برای دستیابی به اهدافش استفاده می نماید.

صلح سبز یك سازمان مردم نهاد است و وابسته به هیچ نهاد دولتی نبوده و كمك مالی از هیچ دولت، شركت یا حزب سیاسی را نمی پذیرد. هزینه های این سازمان بین المللی توسط ۲.۸ میلیون حامی مستقل آن تامین می گردد. این سازمان كاركنان كمی دارد و تا حد زیادی متكی به نیروهای داوطلب و كمك های مالی مردمی است.

جدیدترین مطالعه صلح سبز در مورد وجود سطح بالایی از میكروپلاستیك در نمك طعام در مجله Environmental Science & Technology انتشار یافته است.




1397/07/28
20:15:36
5.0 / 5
4280
تگهای خبر: بین الملل , پژوهش , تولید , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است