پژوهشگران كانادایی:

بوها بر نحوه رفتار موثر هستند

بوها بر نحوه رفتار موثر هستند شاه بلاگ: بررسی جدید پژوهشگران كانادایی نشان داده است كه بوها نقش مهمی در نحوه رفتار موجودات دارند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از یورك الرت، حس بویایی كه قدیمی ترین حس از حواس پنجگانه است، نقش بسیار مهمی در رفتارهای حیوانات و انسان ها دارد.
از گذشته این باور وجود داشت كه حیوانات نسبت به بو واكنش نشان می دهند. اكنون، پژوهشگران "دانشگاه مونترآل"(UdeM) و "دانشگاه ویندزور"(U of W) كانادا تلاش دارند مسیرهای عصبی و مكانیسم هایی كه در این رفتارها نقش دارند، توضیح دهند.
اولین گام برای این كار، نشان دادن وجود یك مسیر عصبی در رابطه با بویایی و مراكز حركتی مغز موجودات بود. پژوهشگران برای بررسی این مسیر در بی مهرگان، از "كرم الگانس" و در مهره داران از "مكنده ماهی" استفاده كردند.
این پژوهش نشان داده است یك مدار مهاركننده كه انتقال دهنده عصبی "گاما آمینوبوتیریك اسید"(GABA) را در پیاز بویایی آزاد می كند، مسئول تعدیل واكنش های رفتاری نسبت به بو در مكنده ماهی است. بررسی این مكانیسم ها، به پژوهشگران امكان می دهد مسیرهای جدیدی كه بویایی و مراكز حركتی را به مغز متصل می كنند، كشف كنند.


"گیلن داگفوس"(Gheylen Daghfous)، نویسنده ارشد این پژوهش اظهار داشت: این بررسی نشان داده است مراكز حركتی مغز، به وسیله دو مسیر جداگانه فعال می شوند. پژوهش ما، بینش جدیدی در مورد تكامل سیستم بویایی مهره داران عرضه می دهد.
وی ادامه داد: ما می دانیم كه حیوانات به بوها جذب می شوند و با همین توانایی، شكار خویش را پیدا می كنند. ما می خواهیم نحوه استفاده مغز از بوها برای تولید رفتار را درك نماییم. این پژوهش، مسیر جدیدی را در مغز نشان داده است كه مسئول انتقال اطلاعات مربوط به بو به نواحی كنترل حركت در مغز است.
این پژوهش، در مجله "PLoS Biology" به چاپ رسید.



1397/08/07
14:27:45
5.0 / 5
4460
تگهای خبر: پژوهش , تولید , دانش , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است