معاون توسعه معاونت علمی:

حركت شركت های استارت آپی ترمز ندارد، رشد ۱۵درصدی شركت های فناورانه

حركت شركت های استارت آپی ترمز ندارد، رشد ۱۵درصدی شركت های فناورانه شاه بلاگ: معاون توسعه مدیریت و سرمایه معاونت علمی اظهار داشت: شركت های استارت آپی و نوپای دانش بنیان از پشتوانه اندیشه و علم افراد فرهیخته برخوردار می باشند و این مورد سبب توقف ناپذیری آنان می گردد.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علیرضا دلیری در دومین گردهمایی سراسری مدیران صندوق كارآفرینی امید اظهار داشت: كشورهایی كه پیشرفت كرده و توانسته اند سرعت ویژه ای در رشد اقتصاد داشته باشند، بر فعالیت نخبگان در بستر تكنولوژی های جدید تكیه كرده اند.
دلیری با اشاره به این كه امروز بیشتر از ۳۷۰۰ شركت دانش بنیان در ایران وجود دارد، اظهار داشت: در شرایط اقتصادی كنونی كشور كه شركت های سنتی با سرعت رشد پایینی مواجه بوده اند، شركت های دانش بنیان رشد قابل توجهی داشته اند. در رصد معاونت علمی رشد بالای ۱۵ برابری بعضی از این شركت ها را شاهد بوده ایم.
اقتصاد دانش بنیان پایه اصلی اقتصاد مقاومتی است
وی با اشاره به تمركز مقام معظم رهبری در مبحث اقتصاد دانش بنیان كه در مقوله اقتصاد مقاومتی مطرح است، اظهار داشت: هر فعالیتی كه با بستر دانش و فكر همراه باشد، روزبه روز رشد می كند و این رشد شرایط رقابت پذیری را تولید خواهد نمود. وقتی شركت های موفق دنیا جایگاه خویش را به شركت های با پایه دانشی داده و حرف اول را در دنیا می زنند، در می یابیم كه دانش، فكر و اندیشه بر سرمایه فیزیكی برتر است.
معاون توسعه مدیریت و سرمایه معاونت علمی بیان كرد: امروزه در دنیا كارخانه های تولیدی و خودروسازی شركت های نخست دنیا نیستند، بلكه پلت فرم های استارت آپی و شركت های با بستر دانشی حرف اول را می زنند. در كشور ما هم همین بستر در حال شكل گیری است.
به گفته وی، زمانی شركت های بزرگ كشور در زمینه پتروشیمی، سیمان، خودروسازی و غیره بود، اما با بررسی تازه ای می توان دریافت كه رشد این شركت ها امروزه حتی رو به كاهش است. درحالی كه استارت آپ هایی ظرف یك سال تحولی در حوزه تخصصی خود در كشور بوجود آورده و بیشتر از چند ۱۰ هزار شغل تولید می كنند.
دلیری فضای دانشگاهی كشور را متغیر از گذشته دانست و بیان كرد: اساتید و دانشجویان ما امروزه به این درك رسیده اند كه برای بهره برداری بهتر از علم شان باید به سمت تاسیس شركت های دانش بنیان پیش روند. همان گونه كه سال های گذشته بانك ها به عرصه استارت آپی اعتماد نمی كردند اما امروز استقبال آنها رو به گسترش است.
وی بیان كرد: در ۶ ماهه گذشته بانك های ما ۳۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شركت های استارت آپی پرداخته اند. این نشان دهنده این مورد است كه اعتماد لازم بوجود آمده است كه جوانان می توانند تحول تولید كنند.
حمایت از شركت های نوپا
معاون توسعه مدیریت و سرمایه معاونت علمی با اشاره به تفاهم نامه مشتركی كه قبل از این با صندوق كارآفرینی امید به امضا رسیده است، اظهار داشت: این تفاهم نامه برای پشتیبانی از شركت های كوچكی بود كه تازه در نظر دارند قدم در این راه بگذارند. چون كه این شركت ها بیشتر نیاز به حمایت دارند.
وی بیان كرد: این تفاهم نامه برای تولید یك فهم مشترك بود. درحالی كه اعتقاد داریم بستر فعالیت این صندوق اشتغال است، اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی هم برای معاونت علمی و هم گردانندگان این صندوق از اولویت بیشتری برخوردار می باشد.
دلیری تصریح كرد: توقع ما این است كه توجه به استارت آپ ها و فضای دانش بنیان به استان های كشور تزریق شده و این تكلیف تولید شود كه اولویت سرمایه گذاری و حمایتی ما دانش بنیان ها هستند كه بتوانیم تولید علمی داشته باشیم. این تولید به عقب باز نخواهد گشت، چون كه پشت آن افراد فرهیخته و دارای اندیشه هستند. استارتاپ موفق دارای رشد هفتگی است، پس هیچوقت بدهكار بانكی نخواهد بود كه باعث نكول شود.
وی تكلیف عمومی ای كه در وظایف صندوق كارآفرینی امید باید در نظر گرفته شود را تولید فایل بررسی متفاوت برای استارت آپ ها و فعالیت های دانش بنیان عنوان نمود و اضافه كرد: باید كارشناسانی در این عرصه قرار بگیرند كه نسبت به استارت آپ ها شناخت داشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و سرمایه معاونت علمی افزود: در مبحث ضمانت نامه، باید به موضوعاتی مانند منابع انسانی، بازار شركت، واحد تحقیق و توسعه و غیره توجه كرد. چون كه یك فكر ارزش بالاتری از اسناد ملكی دارد.
وی اظهار داشت: ضمن اینكه معاونت علمی هم این نوع فعالیت ها را با استفاده از صدور ضمانت نامه به وسیله صندوق های پژوهشی و فناوری حمایت خواهد نمود. در سال قبل بالای هزار و ۸۰۰ ضمانت نامه با استفاده از ۶ صندوق پژوهش و مشاوره ای مورد حمایت معاونت علمی صادر گردیده است كه حتی یك مورد نكول نداشته است.
دلیری بیان كرد: اگر همت نماییم اقتصاد كشور بر پایه دانش، فكر و فناوری باشد، می توانیم كشوری باشیم كه سرعت رشدمان از كشورهای پیشرفته هم بیشتر باشد؛ چراكه بستر نیروی انسانی در ایران بسیار برجسته است. ما رتبه نخست تولید علم در منطقه و ۱۶ در دنیا هستیم، اما باید آنرا تبدیل به محصول نماییم.

1397/08/10
01:19:34
5.0 / 5
4502
تگهای خبر: پژوهش , پیشرفت , تكنولوژی , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است