توسط محققان كشور محقق شد؛

تولید نقاط كوانتومی كربن نورتاب از چمن، كاربرد در نمایشگر LED

تولید نقاط كوانتومی كربن نورتاب از چمن، كاربرد در نمایشگر LED شاه بلاگ: محققان در تحقیقات آزمایشگاهی خود موفق به ساخت نقاط كوانتومی كربن نورتاب از چمن شده اند و از آن جهت حذف فتوكاتالیستی رنگ های آلی و هم حذف فلزات سنگین از آب استفاده كردند.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، نقاط كوانتومی كربن دسته ای از نانوذرات هستند كه اندازه سه بعدی آنها كمتر از ۲۰ نانومتر است. این نانوذرات به علت خواص نوری منحصربه فردشان مورد استفاده قرار می گیرند. این نانوذرات به علت برخورداری از جذب سطحی بالا، از قابلیت جذب آلودگی های آبی بهره می برند.
دكتر محمد ثابت، عضو هیات علمی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان، با تاكید بر اینكه در خیلی از روش های سنتز نانوذرات از مواد شیمیایی گران قیمت و خطرناك استفاده می شود، در مورد اهداف دنبال شده در این طرح اظهار داشت: با عنایت به اینكه سنتز نانوذرات از مواد شیمیایی منجر به آلودگی های زیست محیطی می شود، در طرح حاضر بر آن شدیم تا یك روش ارزان و سبز را جهت تولید نقاط كوانتومی كربن معرفی نماییم. در این روش از چمن بعنوان ماده اولیه استفاده شده است.
وی افزود: روش معرفی شده در این پژوهش علاوه بر اینكه كم هزینه است و آلودگی زیست محیطی تولید نمی كند، از سرعت قابل قبول و بازدهی بالایی هم برخوردار می باشد.
ثابت اظهار داشت: از آنجایی كه نقاط كوانتومی كربن ابعادی نانویی داشته و از نسبت سطح به حجم بالایی برخوردار می باشند، قادرند یون های فلزی مضر همچون یون سرب و كادمیم را با بازدهی بالایی جذب و از محیط آبی حذف نمایند. به علاوه، این نانوذرات به علت برخورداری از خاصیت فتوكاتالیستی قوی توانایی تخریب خیلی از آلاینده های موجود در فاضلاب و پساب را حتی تحت تابش نور مرئی دارند.
این محقق اظهار داشت: نتایج این كار تحقیقاتی نشان داد كه نقاط كوانتومی سنتز شده از چمن می توانند خیلی از رنگ های آلی نظیر اسید بلو، اسید رد، ایوسین Y و متیل اورنژ را تا ۱۰۰ درصد تخریب كنند. حتی برخی از رنگ ها بدون تابش نور فرابنفش و تنها با تابش نور مرئی به صورت كامل تجزیه شدند كه نشان از فعالیت بالای فتوكاتالیستی آن هاست.
وی اضافه كرد: همینطور به علت اندازه بسیار ریز ذرات سنتز شده (كمتر از ۱۰ نانومتر)، آنها توانستند یون سرب را با بازده ۷۵ درصد از محلول آبی جذب كنند كه به صورت بالقوه توانایی بالای آنها در حذف میكروارگانیسم ها و فلزات سنگین از آب را نشان داده است.
این تحقیقات حاصل تلاش های محمد ثابت عضو هیات علمی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان و كامران مهدوی دانشجوی كارشناسی رشته شیمی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان است.
نتایج این كار در مجله Applied Surface Science با ضریب تأثیر ۴.۴۳۹ (جلد ۴۶۳، سال ۲۰۱۹، صفحات ۲۸۳ تا ۲۹۱) به چاپ رسیده است.

1397/08/13
12:36:14
5.0 / 5
4807
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است