امروز ۱۷ آبان؛

روزی كه اشعه ایكس كشف شد

روزی كه اشعه ایكس كشف شد شاه بلاگ: روز بین المللی رادیولوژی یك رویداد سالانه است كه به منظور تولید آگاهی بیشتر از نقش مهم فناوری های رادیولوژیكی و ارزش هایی كه یك رادیولوژیست در مراقبت های بهداشتی و مراقبت از بیماران دارند، برگزار می گردد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، تصویربرداری پزشكی یكی از رشته های هیجان انگیز و پیشرفته در زمینه مراقبت های بهداشتی و زمینه ای از فعالیت های عالی در زمینه تحقیقات تكنولوژیكی و بیولوژیكی است.
پرتوشناسی یا رادیولوژی یا تصویربرداری تشخیصی نام یك رشته از تخصص های پزشكی است كه از پرتو ایكس و دیگر اقسام امواج و پرتوها برای تشخیص و درمان بیماری و حالات غیرطبیعی كمك می گیرد. در تمام اینها، هدف تشخیص بیماری یا حالات غیرطبیعی بدن به كمك روش های پیشرفته تصویری است. رادیولوژی از كلمه لاتین Radius به معنای پرتو مشتق شده است. رادیولوژی دربرگیرنده رشته های بسیاری است كه بر اساس كاربرد پرتوهای یون ساز برای تشخیص بیماری ها یا درمان آن ها می باشد.
۸ نوامبر (۱۷ ابان) علاوه بر روز جهانی رادیولوژی، هم چنین روزی است كه "ویلهلم كنراد رونتگن" (Wilhelm Conrad Röntgen) فیزیك دان آلمانی، اشعه ایكس را كشف كرد.
مطالعات رونتگن بیشتر دربارهٔ الكتریسیته و نور و گرما بود و بالاخره در تعقیب مطالعات سر ویلیام كروكس موفق به كشف اشعه ایكس شد.
كشف رونتگن نخستین كشف از سری كشفیات در مورد رادیو اكتیویته بود كه شامل كشفیات بكرل، كوری، رادرفورد، ماكس پلانك، تامسون، انیشتین و انریكو فرمی می شد.
اشعه ایكس، اشعه ای با طول موج بسیار كوتاه و قابلیت نفوذ بسیار زیاد است و از اغلب مواد عبور می كند. فیزیكدانان برای آنالیز مواد بلوری استفاده های شایانی از این اشعه برده اند و در پزشكی تحت عنوان های رادیوگرافی ورادیوسكوپی به كار برده می گردد.
در هشتم نوامبر ۱۸۹۵ میلادی رونتگن استاد فیزیك دانشگاه ورسبورك آلمان سرگرم انجام تجربیات روی اشعه كاتد یك با لوله كروكس-هیتورف (crookes hittorf tube) بود. این نوع لوله كه در آن زمان بارها مورد استفاده فیزیكدانان قرار می گرفت شامل حباب شیشه ای بود كه تقریبأ هوای آن تخلیه كامل گشته و دو الكترود به فاصله چند سانتیمتر از یكدیگر در آن قرار داشت. با برقراری اختلاف پتانسیل زیادی در حدود چندین هزار وات بین الكترودها، اشعه كاتدیك (الكترون ها) از كاتُد (الكترود منفی) به طرف آنُد (الكترود مثبت) رهسپار می گردد، یا به عبارت دیگر به مسیر خود ادامه می دهد تا به به جداره شیشه لوله برخورد نماید. رونتگن در صفحه كاغذ آغشته به كریستال های پلاتینیو سیانور بارپمكه در مجاورت لوله كروكس-هیتورف قرار داشت فلور سانس درخشانی مشاهده نمود.
بلافاصله وی به شناخت اشعه نوینی به مراتب نافذتر از اشعه كاتُدیك رهنمون گردید. سپس رونتگن مشتاقانه در خلال چند هفته با پیگیری مداوم این ایده و با طرح تجربیاتی دقیق، به بررسی صفات این اشعه كه آنرا اشعه ایكس نامید، پرداخت.
كشف اشعه ایكس و كاربرد وسیع آن در تصویر برداری پزشكی سبب نجات جان انسان های زیادی گردید بطوری كه هم اكنون تصور علم پزشكی بدون تصویر برداری با اشعه ایكس غیرممكن می باشد.
امسال به مناسب روز جهانی رادیولوژی، "انجمن های اروپایی رادیوگرافی" (EFRS) و "انجمن بین المللی رادیوگرافی و تكنولوژیست های رادیولوژی" (ISRRT) جشنی به این مناسبت برگزار خواهند كرد.



1397/08/17
22:27:03
5.0 / 5
4316
تگهای خبر: بین الملل , پیشرفت , تكنولوژی , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است