تولید برق از یك قارچ

تولید برق از یك قارچ شاه بلاگ: پژوهشگران ˮموسسه فناوری استیونزˮ (Stevens Institute of technology) ایالات متحده آمریكا در مطالعه اخیرشان توانستند یك قارچ معمولی را به یك قارچ بیونیك تبدیل كنند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تك تایمز، پژوهشگران توانستند با استفاده از چاپ سه بعدی و با اتصال انرژی تولید كننده سیانوباكتری برروی یك قارچ معمولی، برق تولید كنند. در این پژوهش یك شبكه دارای الكترودهای نانونوار گرافنی هم برای جمع آوری جریان، استفاده شد.
"بیونیك" یا خلاقیت شناسی طبیعت، الگوگیری از سامانه ها، ساختارها و سازوكارهای طبیعت و موجودات زنده برای ابداع و اختراع، پدیدآوردن فناوری و حل مسائل فنی–مهندسی است.
این رشته بعنوان یك دانش میان رشته ای و یك روش شناسی حل خلاق مسئله، از شاخه ها یا گرایش های تخصصی خلاقیت نوآوری شناسی (Creanovatology) به حساب می آید. به عبارتی می توان گفت بیونیك هنر به كارگیری دانش سیستم های زنده در حل مسائل فنی است. این رشته بعنوان یك دانش میان رشته ای و یك روش شناسی حل خلاق مسئله، از شاخه ها یا گرایش های تخصصی خلاقیت نوآوری شناسی به حساب می آید.
"مانو مانور" (Manu Mannoor) یكی از نویسندگان این مطالعه اظهار داشت: در این مطالعه، قارچ بیونیكی كه ما توسعه دادیم، برق تولید می كند. با یكپارچه سازی سیانوباكتری های قادر به تولید برق با مواد نانومقیاسی كه قادر به جمع آوری جریان هستند، ما توانستیم به خواص منحصر به فرد هر دو مواد پی برده و آنها را تقویت نماییم و یك سیستم بیونیك كاملا كاربردی جدید تولید نماییم.
سیانوباكتری ها را همینطور بعنوان جلبك های فیروزه ای، باكتری های فیروزه ای یا سیانوفیت ها می شناسند. آن ها بی هوازی هستند یعنی نیازی به اكسیژن ندارند. در زمان پیدایش این باكتری ها اكسیژن در جو زمین وجود نداشت. آن ها دارای كلروفیل a هستند و فتوسنتز می كنند و اغلب متحركند.
سیانوباكتری­ ها قدیمی ترین پروكاریوت­ های فتوسنتز­كننده روی زمین هستند. این میكروارگانیسم­ ها به طور گسترده­ ای در خاك­ های طبیعی، آب­ های شیرین و زیستگاه­ های دریایی توزیع شده اند.
در طول آزمایش، مانور و همكارانش دریافتند سلول های سیانوباكتری ها چندین روز بر روی قسمت بالایی سفید قارچ باقی می مانند.
"سودیپ جوشی" (Sudeep Joshi) یكی از نویسندگان این مطالعه، توضیح داد كه قسمت سفید قارچ باعث تغذیه سیانوباكتری ها می گردد و توسط آنها می توان برق تولید كرد.
گام بعدی جمع آوری جریان بود. پژوهشگران از یك چاپگر سه بعدی و یك بازوی رباتیك برای جمع آوری چاپ جوهر الكترونیكی كه حاوی نانو نوارهای گرافن ضروری در قسمت بالایی قارچ است، استفاده كردند.
آنها همینطور با استفاده از جوهر زیستی یك الگوی مارپیچی كه حاوی سیانوباكتری های موجود بر روی كلاهك قارچ بود، چاپ كردند.
جوهرهای زیستی موادی هستند كه محیط ماتریكس خارج سلولی را شبیه سازی می كنند و به چسبیدن، تكثیر و تمایز سلول های زنده كمك می كنند. جوهرهای زیستی می توانند در حین پروسه تولید افزایشی(additive manufacturing) به شكل رشته ته نشین شوند و بنا به این قابلیت از بیومتریال های سنتی ای مانند هیدروژل، شبكه پلیمری و داربست فومی متمایز می شوند.
پژوهشگران همچنان به تلاش خود برای تولید قارهای بیونیك دارای جریان الكتریكی بالا ادامه خواهند داد.
این مطالعه در مجله "Nano Letters " انتشار یافته است.




1397/08/19
15:21:01
5.0 / 5
4634
تگهای خبر: پژوهش , توسعه , تولید , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است