خانه خودرا با آفتاب خنك كنید!

خانه خودرا با آفتاب خنك كنید! شاه بلاگ: یك دستگاه هیبریدی ذخیره انرژی خورشیدی كه توسط محققان دانشگاه استنفورد توسعه یافته است، قادر می باشد به صورت همزمان ساختمان را خنك كند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، یك سیستم خنك كننده توسط یك تیم از دانشگاه استنفورد به رهبری پروفسور "شانهوی فن" تولید شده است كه گرمای ساختمان را از راه یك فرآیند به نام "خنك كننده تابشی"، بدون نیاز به هر منبع برق خارجی، دفع می كند.
هم اكنون محققان این فناوری را با یك پنل خورشیدی جفت كرده اند و یك سیستم طراحی نموده اند كه هم می تواند از نور خورشید، برق تولید نماید و هم می تواند به صورت همزمان، یك ساختمان را خنك كند.
سیستم های تهویه مطبوع، انرژی زیادی مصرف می كنند و با افزایش روند گرمایش جهانی، به یك معضل بزرگ تبدیل گشته است.
هنگامیكه آغازین بار این سیستم خنك كننده تابشی در سال 2013 عرضه شد، قرار بود كه پنل های خورشیدی از روی پشت بام بتوانند برای كار سیستم های جریان مستقیم، برق تولید كنند. اما هم اكنون تیم سازنده دستگاه را دو منظوره كرده است. به این مفهوم كه این سیستم همراه با تولید برق، ساختمان را باز خنك می كند.
"فن" می گوید: ما آغازین دستگاهی را ساخته ایم كه به صورت همزمان هم می تواند انرژی تولید و هم ذخیره كند.
این دستگاه هیبریدی از پنل های خورشیدی دو لایه تشكیل شده است كه لایه بالایی آن كه در معرض آفتاب قرار می گیرد، متشكل از مواد نیمه هادی است، در صورتی كه لایه زیرین از موادی تولید شده است كه گرمای حرارتی ساختمان را به یك طول موج خاصی از نور مادون قرمز تبدیل می كند كه قادر به عبور مستقیم از راه جو است و اجازه می دهد تا به فضا پرتاب شود.
برای تست پتانسیل این طرح، تیم سازنده یك دستگاه نمونه اولیه ساخت و آنرا روی سقف یك ساختمان در دانشگاه استنفورد نصب كرد. از آنجایی كه نمونه اولیه فاقد یك لایه فویل فلزی بود كه به صورت معمول در سلول های خورشیدی یافت می شود، مانع از فرار نور مادون قرمز نمی شد. اما به همین دلیل، امكان آزمایش اینكه آیا دستگاه برق تولید می كند یا نه، نبود.
با این حال، لایه بالایی كه نور خورشید را جذب می كرد، به دمای 24 درجه سانتی گراد بیشتر از دمای محیط رسید، در صورتی كه لایه خنك كننده تابشی به دمای 29 درجه سانتی گراد پایین تر از دمای محیط رسید.
"ژن چن"، استاد دانشگاه جنوب شرقی چین كه مسئول این آزمایش بود، اظهار داشت: این نشان داده است كه گرما از لایه پایینی به لایه بالایی منتقل شده و از راه لایه بالایی به جو و فضا می تابد.
این تحقیق در مجله Joule انتشار یافته است.



1397/08/22
21:27:29
5.0 / 5
4413
تگهای خبر: توسعه , تولید , جهان , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است