مهندسی یك ویروس برای گروگان گیری سلول های سرطانی

مهندسی یك ویروس برای گروگان گیری سلول های سرطانی شاه بلاگ: دانشمندان دانشگاه آكسفورد موفق به مهندسی یك ویروس شده اند كه به سراغ سلول های سرطانی می رود و توانایی مبارزه با این بیماری را دارد.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، بخشی از آنچه كه سلول های كارسینوما كه شایع ترین نوع سلول های سرطانی هستند را قوی و كشنده می كند، كمكی است كه آنها از همسایگان خود دریافت می كنند. این سلول های مجاور كه بعنوان فیبروبلاست های در رابطه با سرطان شناخته می شوند، با محافظت از آنها در مقابل سیستم ایمنی بدن به آنها كمك می كنند و باعث تقویت سلول های سرطانی می شوند.

دانشمندان حالا یك ویروس چنگكی پیشگام را توسعه داده اند كه می تواند هر دو را هدف قرار دهد. این ویروس یك ابزار جدید است كه بعنوان نخستین در نوع خود توصیف می گردد.

در میان جنبه های مختلف امیدوار كننده این تحقیق جدید، این واقعیت بیشتر مورد توجه است كه این ویروس الان هم در آزمایشات بالینی دیگر استفاده می گردد.

این ویروس كه "اندنوتوسیرو"(enadenotucirev) نام دارد، تنها سلول های سرطانی را آلوده می كند و به سلول های سالم كاری ندارد.

دانشمندان دانشگاه آكسفورد با تولید بعضی از تغییرات به دنبال تجهیز هرچه بیشتر این ویروس برای مبارزه موثرتر آن با سرطان بودند. نسخه اصلاح شده این ویروس شامل دستورالعمل های ژنتیكی است كه به سرعت سلول های سرطانی را آلوده می كند تا نوع خاصی از پروتئین به نام "سلول تی بیسپسیفیك"(bispecific T-cell) تولید شود.

این پروتئین از یك طرف به فیبروبلاست های در رابطه با سرطان و از سوی دیگر به سلول های ایمنی قدرتمند تی متصل می گردد. این اتصال ها به سرعت نتیجه می دهد، چون سلول های تی آغاز به كشتن فیبروبلاست ها می كنند.

دكتر "جاشوا فریدمن" از گروه انكولوژی دانشگاه آكسفورد و اولین نویسنده این مطالعه می گوید: ما تشكیلات ویروس را به خدمت گرفته ایم تا سلول های تی فقط در سلول های سرطانی آلوده و نه هر جای دیگر از بدن تولید شوند. سلول های تی آنقدر قدرتمند هستند كه می تواند سلول های ایمنی كه توسط سرطان سركوب می شدند را درون تومور فعال كنند تا به فیبروبلاست ها حمله كند.

دانشمندان می گویند این اولین بار می باشد كه فیبروبلاست های در رابطه با سرطان در تومورهای جامد به این شكل هدف قرار می گیرند، اما هنوز روزهای اولیه توسعه این فناوری امیدوار كننده است.

این روش جدید تابحال سرطان را در موش ها و نمونه سلول های سرطانی انسان در آزمایشگاه از بین برده است، اما آزمایش آن روی بدن انسان با خیلی از ناشناخته ها روبرو است.

به عنوان مثال، درمان هایی كه برای هدف گیری فیبروبلاست های در رابطه با سرطان بوجود آمده اند، خطر كشتن فیبروبلاست های بی گناه را در تمام بدن به همراه دارند. دانشمندان می گویند بعضی از علائم مثبت در ارتباط با این عارضه جانبی خاص وجود دارد، باآنكه خیلی از عدم اطمینان ها در مورد چگونگی واكنش بدن انسان به این درمان وجود دارد.

آزمایش این ویروس در برابر نمونه های تومور سرطانی پروستات همراه با مغز استخوان سالم، موفقیت آمیز بود و محققان دریافتند كه در مناطق سالم هیچ سمی شدن یا فعالیت غیرضروری سلول تی تولید نمی گردد.

با توجه به اینكه "Enadenotucirev" هم اكنون تحت آزمایش روی نمونه های انسانی است، امید وجود دارد كه نسخه اصلاح شده آن بتواند بزودی در آزمایشات بالینی آزمایش شود.

دكتر "كری فیشر" از گروه انكولوژی دانشگاه آكسفورد می گوید: حتی زمانی كه بیشتر سلول های سرطانی در یك كارسینوما كشته می شوند، فیبروبلاست ها می توانند از سلول های سرطانی باقی مانده محافظت كنند و به بهبود و رشد مجدد آنها كمك كنند. تابحال هیچ راهی برای كشتن هر دو سلول سرطانی و فیبروبلاست هایی كه از آنها محافظت می كند، در حالیكه به بقیه بدن صدمه نرسد، وجود نداشته است.

وی اضافه كرد: روش جدید ما به صورت همزمان فیبروبلاست ها را هدف قرار داده و سلول های سرطانی را با ویروس می كشد. این روش یك گام مهم در جهت كاهش سركوب سیستم ایمنی در مقابل سرطان ها است.

تحقیقات این تیم در مجله Cancer Research انتشار یافته است.




1397/08/29
14:56:08
5.0 / 5
4815
تگهای خبر: آزمایشگاه , توسعه , تولید , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است