میكروربات هایی كه با تغییر شكل از رگ ها عبور می كنند!

میكروربات هایی كه با تغییر شكل از رگ ها عبور می كنند! به گزارش شاه بلاگ میكروربات هایی كه توسط محققان موسسه پلی تكنیك فدرال لوزان و موسسه فناوری فدرال زوریخ ابداع شده اند، می توانند به منظور دارورسانی با تغییر شكل و به هر صورتی كه شده از رگ های بدن عبور كنند.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، به نظر می رسد احتمال اینكه در آینده نزدیك از ربات های كوچك خزنده و شناگر برای رساندن دارو به نقاط مختلف بدن و یا شستشوی رگ ها استفاده گردد زیاد است. اما بدن انسان پر از محیط های كاملا متفاوت می باشد. ازاین رو هر رباتی كه وارد بدن می شود باید بتواند از این محیط های مختلف عبور كند.

در حال حاضر محققان موسسه پلی تكنیك فدرال لوزان(EPFL) و موسسه فناوری فدرال زوریخ(ETH) ربات های كوچكی را ساخته اند كه می توانند به صورت خودكار در واكنش به محیط اطراف تغییر شكل دهند.

این میكروربات ها از لایه هایی از هیدروژل زیست سازگار تشكیل شده اند كه مانند اوریگامی تا شده اند. این استراتژی در خیلی از ربات های كوچك كه جهت استفاده در بدن طراحی شده اند، به كار گرفته می شود.

ذرات كوچك مغناطیسی در مواد تشكیل دهنده این ربات ها تزریق می شوند، ازاین رو می توان آنها را از خارج از بدن با استفاده از یك میدان الكترومغناطیسی هدایت كرد.

اما ربات های جدید، دارای حالت تغییر شكل خودكار در هنگام حركت هم هستند. آنها شكل خویش را بر مبنای محیط اطراف خود تغییر می دهند و خویش را به كارآمدترین شكل ممكن تبدیل می كنند.

تیم سازنده متوجه شد كه بدنه لوله ای شكل و یك دم صاف برای پارو زدن و حركت كردن بهترین طراحی ممكن برای حركت این ربات از میان یك مایع با ویسكوزیته كم است، در حالیكه طراحی مارپیچی برای عبور از مایعات چسبناك تر بهتر است.

بنابراین تیم سازنده كاری كرد تا این ربات ها در مواقع لازم و متناسب با محیط، به صورت خودكار به هر كدام از این دو حالت كه مناسب تر است، درآیند.

"سلمان ساكار" پژوهشگر ارشد این تحقیق می گوید: ربات های ما ساختار خاصی دارند كه به آنها اجازه می دهد مناسب با خصوصیت های مایع شناور در آن حركت كنند. بعنوان مثال اگر آنها با تغییر غلظت مواجه شوند، برای حفظ سرعت و مانورپذیری خود تغییر شكل می دهند.



محققان این ربات ها را با لوله های شیشه ای باریك كه حالت عروق خونی را شبیه سازی كنند با مایعات با ویسكوزیته های متفاوت و نرخ های متفاوت جریان آزمایش كردند. این كار به تیم كمك كرد تا مشخص شود كدامیك از شكل ها در كدام محیط بهتر عمل می كند.

این تیم چند سال است كه در حال توسعه این میكروربات ها است و به نظر می آید این پیشرفته ترین نمونه تا به امروز است.

این كار در آینده می تواند به توسعه ربات هایی منجر شود كه دارو را مستقیما به قسمت هایی از بدن كه به آنها نیاز دارند منتقل كند.

این تحقیق در مجله Science Advances انتشار یافته است.




1397/11/02
14:44:26
5.0 / 5
4674
تگهای خبر: پژوهش , پیشرفت , توسعه , ربات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است