اثر مختل كننده تیروئید زنان و مردان كشف شد

اثر مختل كننده تیروئید زنان و مردان كشف شد شاه بلاگ: محققان موفق به كشف اثر مختل كننده تیروئید زنان و مردان شدند كه این عامل می تواند ابزاری جهت بررسی اثر مختل كننده های اندوكرینی روی تیروئید باشد.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، مختل كننده های اندوكرینی(EDs) كلاسی از مواد شیمیایی مورد استفاده برای تولید مواد پر مصرف روزمره مانند پلاستیك ها، قوطی های ساخته شده از قلع، لوازم الكتریكی و خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی و آفت كش ها هستند.
این مختل كننده ها بی خطر نیستند. این مولكول ها با سیستم اندوكرین تداخل به وجود آورده و تولید فیزیولوژیك هورمون ها و اثرات هدف این هورمون ها را مختل می كنند. بطور ویژه، این مختل كننده های اندوكرینی اثراتی را باز روی سیستم تولید مثلی می گذارند و منجر به چاقی، دیابت نوع دو و بیماری های قلبی عروقی باز می شوند.
شواهد قوی وجود دارد كه مختل كننده های اندوكرینی با عملكرد تیروئید تداخل پیدا می كنند. این مختل كننده های اندوكرینی می توانند تغییراتی در غلظت های هورمون های تیروئیدی، متابولیسم محیطی این هورمون ها و پیام رسانی گیرنده های آنها احداث كنند.
مكانیسمی كه به سبب آن، روی محور تیروئیدی اثر می گذارند هنوز به خوبی شناخه نشده اند كه به سبب فقدان مقادیر كافی از بافت های تیروئید انسانی و ناتوانی در پیش بینی اثرات این مختل كننده ها پس از قرار گرفتن در معرض دوز پایین است.
اخیرا پروژه ای موسوم به SCREENED با هدف احداث تست های آزمایشگاهی سه بعدی برای فائق آمدن بر این محدودیت ها شروع شده است. بر اساس سازه های سه بعدی ساخته شده از سلول های تیروئید انسانی و جوندگان، این تست ها برای نخستین بار ساختار و عملكرد غدد تیروئیدی طبیعی و در نتیجه مشخصه های آناتومیك عروقی و ریختی آنها را تقلید می كنند.
این مدلهای تیرومورفیك جدید سه بعدی و آزمایشگاهی، پیش بینی صحیح تر و تخصصی تر اثرات مختل كننده های اندوكرینی روی تیروئید را مقدور می سازند.
این تست ها اجازه شناسایی گزینشی پاسخ های زنان و مردان به قرار گرفتن در معرض این مختل كننده های اندوكرینی را می دهد. در این پروژه، محققین ارگانوئیدهای تیروئیدی انسانی از سلول های بنیادی تولید خواهند كرد و شباهت آنرا با اندام طبیعی مقایسه خواهند كرد. این ارگانوئیدها می توانند ابزاری جهت بررسی اثر مختل كننده های اندوكرینی روی تیروئید باشند.

1397/11/17
18:13:24
5.0 / 5
4315
تگهای خبر: آزمایشگاه , تولید , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است