در گفت وگو با ایسنا تشریح شد

جزئیات آموزش فضانوردان امارات در شهرك ستاره ای

جزئیات آموزش فضانوردان امارات در شهرك ستاره ای شاه بلاگ جزئیات آموزش فضانوردان امارات در شهرك ستاره ای


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، "سالیجان شریپف" فضانورد سابق و از مسئولان مركز آموزش فضانوردان روسیه به سوالات ایسنا درباره آموزش فضانوردان امارات در زوزدنی گارادوك (شهرك ستاره ای) پاسخ گفت. چون كه دو شهروند امارات از سپتامبر سال قبل (میلادی) در شهرك ستاره ای مشغول آموزش هستند تا نه بعنوان فضانورد حرفه ای، بلكه بعنوان "همراه" به فضا سفر كنند. آنچه كه به دنبال می آید گفت وگوی خبرنگار ایسنا با "سالیجان شریپف" است.
- آگاه هستیم كه دو شهروند امارات از سپتامبر سال قبل (میلادی) در شهرك ستاره ای مشغول آموزش هستند تا نه بعنوان فضانورد حرفه ای، بلكه بعنوان "همراه" به فضا سفر كنند. در مورد شیوه آموزش آنها توضیح دهید.
شریپف: كسانی كه به فضا سفر می كنند، اگر به شكل حرفه ای آموزش ببینند، باید شرایط سختی را تحمل كنند. جدای از صحت بدنی و سطح دانش عالی، تمرین و آموزش آنها مراحل پیچیده ای دارد؛ اما در مورد آنچه طی سال های اخیر عنوان "شركت كننده" یا همراه (Participant) دارد و پروازشان نه یك "مأموریت" بلكه تنها یك "سفر فضایی" بشمار می رود، این آموزش شدت و دشواری حرفه ای ها را ندارد و در عین حال آنها باید بیاموزند كه در شرایط سخت چه موقع پرتاب، چه در زمان سفر فضایی و چه در راه بازگشت، اگر با مسأله ای غیرمعمول روبرو شدند، چطور با آن مقابله كنند.
هر سرنشین سفینه باید برای كارهای معمول و یا اتفاق های غیرقابل پیش بینی شده آمادگی لازم را به دست آورد. به طور مثال ناوهای سایوز بر خشكی فرود می آید، اما این فرودها امكان دارد مانند وسخد - ۲ كیلومترها دورتر از محل حساب شده، در جنگل پر برف و یا سایوز -۲۳ در مسیری انحرافی در دریاچه تنگیز فرود آمد. در تاریخ فضانوردی حوادثی از این دست كم نبوده اند. دانشمندان و مهندسان تلاش می كنند با محاسبات دقیق درصد حوادث را پایین آورند، اما هیچ كس نمی تواند ضمانت بدهد وضعیت اضطراری وجود نخواهد داشت. این روزها "سلطان النیادی" و "هزا المنصوری" دو شهروند امارات مشغول تمرین فرود در جنگل پر برف و زمستانی هستند.



- آیا آنها آموزش های معمول فضانوردان را می بینند، به صورت مثال با طرز كار دستگاه های ناو سایوز و زندگی در ایستگاه فضایی آشنا می شوند؟
شریپف: آنها با جدیت دوره آموزشی را می گذرانند. آشنایی با طرز كار ناو سایوز و ایستگاه فضایی از بخش های اساسی و تقریباً دائمی دوره آموزشی آنهاست. "النیادی" و "المنصوری" باید دانش و تجربه لازم در مورد چگونگی زندگی و استفاده از سفینه و ایستگاه مداری كه مقرر است با آنها باید پرواز كنند را فرا بگیرند. بنابراین در كنار آموزش های فوق العاده فرود اضطراری در آب، جنگل، مناطق دورافتاده، مرتباً تحت نظر مدرسان مركز گاگارین، در شبیه سازهای سایوز و ایستگاه فضایی، آموزش را ادامه می دهند. به صورت مثال طی هفته ای كه گذشت، آنها سه بار ساعاتی را در این شبیه سازها فعالیت داشتند و با وسایل و دستگاه های مختلف این دو عملاً آشنا شدند.




شریپف: در زمان آموزش های بعدی، تمرین با دستگاه گریز از مركز ۱۸ متر مجتمع آموزشی گاگارین، ارگانیزم بدنی آنها را برای تحمل بار جاذبه اضافی در زمان پرتاب و بازگشت آماده خواهد نمود. همینطور جهت آشنایی با شرایط بی وزنی، هواپیمای «ایل -۷۶» مورد استفاده قرار می گیرد. سالن این هواپیما ۴۰۰ متر مكعب حجم دارد و با پرواز در حالت های خاص، حدود یك دقیقه شرایط بی وزنی به وجود می آید.


- كدام یك از این دو نفر به فضا خواهند رفت؟
شریپف: انتخاب اولیه "هزا المنصوری" است و اگر برای او اتفاقی نیفتد و بتواند از عهده امتحانات برآید، وی در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹ به همراه "اولگ اسكریپوچكا" فضانورد روسیه و "كریستوفر كسیدی" فضانورد آمریكایی بر عرشه ناو سایوز ام. اس -۱۵ به ایستگاه فضایی بین المللی سفر خواهد نمود. طبق برنامه پیش بینی شده، شهروند اماراتی همراه با فضانوردان سایوز ام. اس -۱۲ در ۳ اكتبر به زمین برخواهد گشت.



1397/11/25
22:44:20
5.0 / 5
4393
تگهای خبر: بین الملل , جت , دانش , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است