رصد هیولای كهكشان M87

ثبت نخستین تصویر از یك سیاه چاله فضایی توسط ستاره شناسان

ثبت نخستین تصویر از یك سیاه چاله فضایی توسط ستاره شناسان به گزارش شاه بلاگ ستاره شناسان برای نخستین بار در تاریخ، تصویری از یك سیاه چاله فضایی را در یك كهكشان دور با دوربین شكار كردند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از بی بی سی، این تصویر توسط گروهی از دانشمندان از سیاه چاله موسوم به "ساگیتاریوس A " گرفته شده است.
این سیاه چاله ۴۰ میلیارد كیلومتر قطر دارد كه سه میلیون برابر قطر زمین است و توسط دانشمندان به "هیولا" تشبیه شده است.
سیاه چاله شكار شده توسط دوربین ستاره شناسان در ۵۰۰ میلیون تریلیون كیلومتری كره زمین قرار دارد و تصویرش توسط شبكه ای از هشت تلسكوپ در سراسر جهان ثبت شده است.
جزئیات این دستاورد بزرگ امروز در نشریه "استروفیزیكال ژورنال لترز" (Astrophysical Journal Letters) انتشار یافته است.


پروفسور "هینو فالك" از دانشگاه "رود بود" هلند و مسئول این تجربه علمی به بی بی سی اظهار داشت: این سیاه چاله در كهكشانی به نام M87 كشف شده است.
وی اضافه كرد: آنچه كه ما می بینیم از كل منظومه شمسی بزرگ تر است.
جرم این سیاه چاله ۶.۵ میلیارد برابر خورشید است و یكی از سنگین ترین سیاه چاله هایی است كه گمان می رود وجود داشته باشد. این سیاه چاله واقعاً یك "هیولای واقعی" و سنگین وزن ترین سیاه چاله موجود در هستی است.
سیاه چاله چیست؟
سیاه چاله ناحیه ای از فضا-زمان است كه آثار گرانشی آن، چنان نیرومند است كه هیچ چیز — حتی ذرات و تابش های الكترومغناطیسی مثل نور — نمی توانند از میدان گرانش آن بگریزد. نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین پیش بینی می كند كه یك جرم به اندازه كافی فشرده شده، می تواند سبب تغییر شكل و خمیدگی فضا-زمان و تشكیل سیاهچاله شود.


مرز این ناحیه از فضازمان كه هیچ چیزی بعد از عبور از آن نمی تواند به بیرون برگردد را "افق رویداد" می نامند. صفت «سیاه» در نام سیاه چاله برگرفته از این واقعیت است كه همه نوری كه از افق رویداد آن می گذرد را به دام می اندازد كه از این دیدگاه سیاه چاله رفتاری شبیه به جسم سیاه در ترمودینامیك دارد.
از سوی دیگر نیز، نظریه میدان های كوانتومی در فضازمان خمیده پیش بینی می كند كه افق های رویداد هم تابشی به نام تابش هاوكینگ گسیل می كنند كه طیف آن همانند طیف جسم سیاهی است كه دمای آن با جرمش نسبت وارونه دارد. میزان دما در مورد سیاهچاله های ستاره ای در حد چند میلیاردم كلوین است و از این رو ردیابی آن دشوار است.








1398/01/22
23:41:45
5.0 / 5
4147
تگهای خبر: جهان , دانش , دوربین , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است