پژوهشگران آمریكایی:

خواب و روحیه خوب به بهبود حافظه كاری در پیری منجر می شود

خواب و روحیه خوب به بهبود حافظه كاری در پیری منجر می شود به گزارش شاه بلاگ پژوهشگران آمریكایی در مطالعه اخیرشان دریافته اند كه اگر در سنین پیری دو فاكتور خواب باكیفیت و روحیه خوب حفظ شود، حافظه كاری فرد عملكرد مناسبی خواهد داشت.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، یك تیم از روانشناسان "دانشگاه كالیفرنیا، ریورساید"(University of California، Riverside) ایالات متحده آمریكا در پژوهش اخیرشان اعلام نموده اند ارتباطات قوی میان حافظه كاری و سه عامل خواب، سن و افسردگی وجود دارد.
پژوهشگران طی این مطالعه اعلام كردند، هر یك از این عوامل با جنبه های مختلف "حافظه كاری"(Working memory) مرتبط می باشد. حافظه كاری بخشی از حافظه كوتاه مدت است كه موقتاً اطلاعاتی را كه برای وظایف شناختی مانند یادگیری، استدلال و درك مطلب مورد نیاز است ذخیره و مدیریت می كند. حافظه كاری برای قدرت استدلال و تصمیم گیری هم مهم می باشد.
حافظه كاری در خیلی از توابع شناختی بالا كه شامل هوش، "حل مسئله خلاقانه"(creative problem-solving)، زبان و برنامه ریزی عمل است، نقش دارد. حافظه كاری نقش مهمی در نحوه پردازش، استفاده و به یاد آوردن اطلاعات افراد دارد.
طی این مطالعه كه به رهبری "وی وی ژانگ"(Weiwei Zhang)، استادیار روانشناسی دانشگاه كالیفرنیا ریورساید، انجام شد، پژوهشگران دریافتند كه سن به گونه منفی با جنبه كیفی حافظه كاری مرتبط می باشد. به عبارت دیگر، هرچه یك فرد مسن تر باشد، حافظه شخص ضعیف تر است. در مقابل، كیفیت خواب ضعیف و خلق و خوی افسرده هم می تواند منجر به كاهش یادآوری یك رویداد كه قبلاً تجربه شده است، می گردد و این امر هم با حافظه كاری مرتبط می باشد.
ژانگ در ادامه اضافه كرد: دیگر محققان در مطالعات پیشین، هر یك از این عوامل را به صورت جداگانه بررسی و آنها را با حافظه كاری مرتبط دانسته اند، اما ما در این مطالعه به بررسی اینكه چگونه این عوامل با كیفیت و كمیت حافظه ارتباط دارند، پرداخته ایم.
ما طی مطالعه دریافتیم هر سه عامل با هم ارتباط دارند. بعنوان مثال، احتمال تجربه خلق و خوی منفی سالمندان نسبت به جوانان بیشتر است.
طی این مطالعه پژوهشگران دو آزمایش انجام دادند. در آزمایش اول، آنها به بررسی كیفیت خواب و خلق خوی افسرده ۱۱۰ دانشجو و ارتباط آن با معیارهای آزمایشی حافظه كاری پرداختند. در آزمایش دوم، محققان ۳۱ نفر از افراد دارای رنج سنی ۲۱ تا ۷۷ سال را مورد بررسی قرار دادند تا ارتباط میان سن و حافظه كاری را دریابند.
این برای اولین بار است كه محققان به صورت آماری به بررسی اثرات این سه عامل بر كیفیت و كمیت حافظه كاری پرداخته اند.
ژانگ در آخر اظهار داشت: ما حالا مطمئن هستیم كه چگونه هر یك از این عوامل بر حافظه كاری تأثیر می گذارد و این می تواند به درك بهتر ما از مكانیزم پایه ابتلاء افراد به زوال عقل كمك نماید. به جهت اینكه ذهن بتواند عالی كار كند، افراد سالخورده می بایست خواب خوب و با كیفیت و روحیه خوبی داشته باشند.
یافته های این مطالعه در مجله "Neuropsychological Society" منتشر گردید.



1398/02/23
14:47:57
5.0 / 5
4592
تگهای خبر: پژوهش , دانش , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است