محققان بلندترین صدای ممكن را تولید كردند

محققان بلندترین صدای ممكن را تولید كردند شاه بلاگ: یك تیم تحقیقاتی به رهبری ˮگابریل بلاجˮ(Gabriel Bla) ار محققان ˮ آزمایشگاه ملی شتاب دهنده اسلكˮ و دانشگاه ˮاستنفوردˮ موفق به تولید بلندترین صدای ممكن در زیر آب شدند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، این محققان با استفاده از لیزر اشعه ایكس "LCLS"، جریان سریع و كوچك آب را منفجر كردند تا صدایی با فشار باورنكردنی ۲۷۰ دسی بل تولید كنند. این صدا بسیار بلند است.
دسیبل واحدی برای اندازه گیری میزان بلندی صدا كه معمولاً بعنوان یكای تراز فشار صدا شناخته می شود، ولی علاوه بر تراز صدا، دسی بل در خیلی از اندازه گیری های علمی و مهندسی همچون در زمینه های آكوستیك، الكترونیك و كنترل مورد استفاده قرار می گیرد.
در پایین ترین حد این مقیاس، برای شنوایی انسان محدودیت وجود دارد و انسان صداهایی همانند صدای بال زدن پشه در فاصله چند متری را نمی شنود.
در محدوده ۵۵ دسی بل مكالمات معمولی ما شكل می گیرد. آهنگ آگهی ساعت ۸۰ دسی بل و صدای بلند شدن یك جت از زمین در فاصله ۱۰۰ متری ۱۳۰ دسی بل است. این محدوده در یك كنسرت موسیقی راك به ۱۵۰ دسی بل می رسد.
در مورد محدوده صوت نكته ی عجیبی وجود دارد كه در هوا، یك صدا نمی تواند بالاتر از حدود ۱۹۴ دسی بل رود كه این میزان در آب حدود ۲۷۰ دسی بل است.
صدا، یك موج فشار است. در صفر دسی بل هیچ موج فشاری وجود ندارد ولی وقتی صدا در میانه مسیر خود است، آغاز به شكستن می كند. بدین سبب نمی تواند بلندتر شود.
این اتفاق كاری بود كه محققان این پروژه انجام دادند و با استفاده از یك اشعه لیزر پرش های كوچك آب با قطر ۱۴ تا ۳۰ میكرومتر را شكستند.
زمانی كه پالس های كوتاه اشعه ایكس به آب برخورد كرد، آب تبخیر شده و موج ضربه ای به وجود آمد.
بعد از آن تولید این موج ها ادامه یافت و صدایی بسیار بلند در زیر آب تولید شد.
نتایج این پژوهش در مجله "Physical Review Fluids" منتشر شد.




منبع:

1398/02/30
14:49:06
5.0 / 5
4252
تگهای خبر: آزمایشگاه , پژوهش , تولید , جت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است