به سرپرستی دانشمند ایرانی محقق شد

ساخت لنز با كمك نیروی مغناطیس

ساخت لنز با كمك نیروی مغناطیس به گزارش شاه بلاگ پژوهشگران آمریكایی به سرپرستی ˮمجتبی فلاحتیˮ دانشمند ایرانی توانستند لنزهایی عرضه كنند كه با كمك نیروی مغناطیسی ساخته می شوند و هزینه كمتری در بردارند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، پژوهشگران "دانشگاه ایالتی واشنگتن"(WSU) و "دانشگاه ایالتی اوهایو"(OSU)، روش ساده و كم هزینه ای برای ساخت لنز ابداع نموده اند كه می تواند به سازندگان در كاهش هزینه های ساخت لنز كمك نماید.
این پژوهش كه به سرپرستی "مجتبی فلاحتی"(Mojtaba Falahati)، پژوهشگر ایرانی دانشگاه ایالتی واشنگتن و "لی لی"(Lei Li)، استادیار این دانشگاه صورت گرفته، یك قالب مایع را نشان داده است كه می توان آنرا با كمك آهن ربا شكل داد و لنزهایی را در شكل ها و اندازه های گوناگون ابداع كرد.
لنزهای باكیفیت، در موارد گوناگون همچون دوربین، خودرو های خودران و تقریباً همه زمینه های علم رباتیك به كار می روند اما قالب های قدیمی و فرآیندهای ریخته گری كه برای ساخت این لنزها به كار می روند، به فلزات پیچیده و پر هزینه ای نیاز دارند؛ در نتیجه سازندگان ترجیح می دهند بیشتر به تولید انبوه یك نوع لنز بپردازند. لی در این باره اظهار داشت: ساخت این قالب ها، هزینه و دشواری بسیاری به همراه دارد؛ در نتیجه نمی توان آنها را در حجم كم تولید كرد.


پژوهشگران با پژوهش در مورد لنزها، تلاش كردند این مشكل را حل كنند. آنها ابتدا تلاش كردند لنزهای خویش را با كمك فناوری چاپ سه بعدی بسازند اما دریافتند كه كنترل شكل لنزها با این روش، دشوار است؛ در نتیجه ایده استفاده از آهن ربا و كشش سطحی مایعات را برای ساخت قالب های سیال مطرح نمودند.
آنها ذرات كوچك آهن را به صورت قطرات مایع درآوردند و ابزاری ساختند كه بتواند قطرات را با مغناطیس احاطه كند. سپس، مواد پلاستیكی مورد استفاده در لنزها را بر روی قطرات ریختند. هنگامی كه در این فرایند از یك میدان مغناطیسی استفاده شد، قطره ها شكل یك لنز مخروطی را به خود گرفتند و قالبی برای ساخت لنزهای پلاستیكی به وجود آوردند. پلاستیك بعد از خشك شدن، سفت شد و خصوصیت نوری و كیفیت لنزهای تجاری را پیدا كرد.
پژوهشگران دریافتند كه می توان برای تغییر میدان مغناطیسی، شكل قالب و لنزهای نهایی، آهن ربا را حركت داد. آنها برای ابداع لنز در اندازه های گوناگون، از قطرات بزرگ تر و یا كوچك تر استفاده كردند.
لی اضافه كرد: ما مفهوم كشش سطحی را با ابداع یك قالب جدید مایع و قابل كنترل، به حوزه نورشناسی وارد كردیم. این فرایند جدید به ما امكان می دهد تا شكل قطره را تنظیم و لنزها را بدون ساخت قالب های پر هزینه ابداع نماییم.
این پژوهش، در مجله " "Applied Physics Letters به چاپ رسید.



1398/02/31
15:20:18
5.0 / 5
4424
تگهای خبر: پژوهش , تولید , جت , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است