توقف تكثیر سلول های سرطان روده با شهد گل یك درخت مدیترانه ای

توقف تكثیر سلول های سرطان روده با شهد گل یك درخت مدیترانه ای به گزارش شاه بلاگ پژوهشگران اسپانیایی و ایتالیایی در پژوهش جدیدی دریافتند كه شهد گل های یك درخت مدیترانه ای می تواند تكثیر سلول های سرطانی مربوط به روده بزرگ را متوقف نماید.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از مدیكال اكسپرس، پژوهشگران اسپانیایی و ایتالیایی ثابت كرده اند كه شهد گل های یك درخت مدیترانه ای موسوم به "درخت قطاب" یا "درخت توت فرنگی"(strawberry tree) می تواند در توقف تكثیر سلول های سرطان روده بزرگ مؤثر باشد. آنها شهد گل های درخت قطاب را به سلول های سرطانی پرورش یافته در آزمایشگاه اضافه كردند و توقف رشد سلول ها را شاهد بودند. پژوهشگران امیدوارند كه بتوانند این نتایج امیدواركننده و خصوصیت خاص شهد گل های این درخت را در مدلهای درون جانداری تأیید كنند.
شهد به دست آمده از گل های درخت قطاب، تلخ و سیاه رنگ است. دانشمندان "دانشگاه ویگو"(universities of Vigo) و "دانشگاه گرانادا"(UGR) در اسپانیا و "دانشگاه پلی تكنیك مار كه"(Marche Polytechnic University) در ایتالیا، قابلیت های شهد گل های این درخت مدیترانه ای را برای اولین بار مورد بررسی قرار دادند.
این پژوهش نشان داده است كه شهد گل این درخت می تواند تكثیر سلول های سرطانی كشت شده در ظروف آزمایشگاهی، به خصوص سلول های مربوط به سرطان روده بزرگ و خصوصیت های در رابطه با متاستاز آنها را متوقف نماید.
"مائوریزیو باتینو"(Maurizio Battino)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: به كار بردن شهد گل درخت قطاب در درمان سلول های سرطانی می تواند چرخه تكثیر آنها را با تنظیم برخی ژن های خاص متوقف نماید، جلوی حركت سلول ها را بگیرد و توانایی شكل دادن سلول های بیشتر را كم كند.
همینطور این شهد می تواند یك فاكتور رشد موسوم به "EGFR / HER2" را سركوب و سیگنال دهی آنرا متوقف نماید. EGFR/HER2، هدف جالبی در درمان سرطان به حساب می آید چونكه علاوه بر مرگ سلول و متاستاز سرطان، نقش مهمی در نجات و تكثیر سلول سرطانی دارد.
در مقاله این پژوهش آمده است: هیچكدام از اثرات گفته شده، با اضافه كردن شهد به سلول های سالم دیده نشد اما برای تأیید اثرات آن بر مدلهای درون جانداری سلول های سرطانی، به پژوهش های بیشتری نیاز داریم. ما نمی توانیم با داده های كنونی، درباره درمان و یا جلوگیری از سرطان صحبت نماییم.
نتایج این پژوهش، در مجله "Journal of Functional Foods" به چاپ رسید.



1398/03/01
18:09:02
5.0 / 5
4224
تگهای خبر: آزمایشگاه , پژوهش , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است