فناوری خورشیدی از تولید تا مصرف-۱۱

معاونت علمی از تولید اینورتر و پنل خورشیدی حمایت مالی می كند

معاونت علمی از تولید اینورتر و پنل خورشیدی حمایت مالی می كند شاه بلاگ: معاون برق و نیروی ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی از توسعه بهره وری نور خورشید در ۲۱ استان اطلاع داد و اظهار داشت: معاونت از تولید اینورتر و پنل خورشیدی حمایت مالی می كند.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از مهر، انرژی خورشیدی منحصر به فردترین منبع انرژی تجدید پذیر در جهان است و منبع اصلی تمامی انرژی های موجود در زمین به شمار می آید. این انرژی به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند به اشكال دیگر انرژی تبدیل گردد. با عنایت به محدود بودن منابع سوخت های فسیلی و مشكلات ناشی از احتراق این سوخت ها مانند آلودگی روزافزون هوا، استفاده از فناوری های خورشیدی مورد توجه خیلی از كشورها قرار گرفته و هم اكنون كشورهای زیادی وجود دارند كه به دنبال استفاده از نور خورشید برای تأمین انرژی خود هستند.
سرمایه گذاران در كشورهای مختلف برای تولید و ذخیره سازی انرژی راهكارهای مختلفی را دنبال می كنند و هدف تمامی آنها كاهش دادن انتشار دی اكسید كربن، دست كشیدن از وابستگی به سوخت های فسیلی و ایجاد زمینه های تولید انرژی پایدارتر است.

سرمایه گذاران در بازار رقابتی برای تولید و ذخیره سازی انرژی سازگار با محیط زیست امكان دارد استراتژی های مختلفی را اتخاذ كنند اما آنها سه هدف مشابه را دنبال می كنند. كاهش دادن انتشار دی اكسید كربن، دست كشیدن از وابستگی به سوخت های فسیلی و ایجاد زمینه های تولید انرژی پایدارتر همچون این اهداف است.
امروزه استفاده از فناوری های جدید نیروگاه های پر بازده از قبیل نیروگاه های گاز و بخار، نیروگاه های زغال سوز با كاهش انتشار دی اكسید كربن و دستگاه های تولید تركیبی كه تلفیقی از گرما و انرژی تولید می كنند. استفاده از فناوری هایی جدید به منظور كاهش انتشار آلاینده های هوا در خلال تولید انرژی از قبیل دستگاه های تصفیه كننده دود، استفاده از انرژی های تجدید شونده از قبیل انرژی آب، انرژی گرمایی خورشید، فتوولتائیك، انرژی بادی، انرژی زمین گرمایی و دستگاه هایی با سوخت بیوگاز و بیومس، استفاده از فناوری های ذخیره انرژی از قبیل هوای فشرده شده، مغناطیس، زمین گرمایی و سیستم های ذخیره كننده هیدروژن و استفاده از فناوری های هیدروژنی و كاربردهای پیل سوختی مورد توجه قرار گرفته است.
علیرضا جوانمردی، معاون برق و نیرو ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همین زمینه به مهر اظهار داشت: ایران ظرفیت خوبی در زمینه انرژی خورشیدی دارد و جز ۳ یا ۴ كشوری در دنیاست كه بهترین شرایط جذب انرژی خورشیدی را به خود اختصاص داده است؛ یعنی كشور ما از نظر زاویه تابش و نصف النهار مبدا، شرایط خوبی برای جذب انرژی خورشیدی دارد.
استان های دارای بهترین شرایط برای جذب انرژی خورشیدی
معاون برق و نیروی ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری با تاكید بر اینكه استان های حوزه مركزی و جنوب ایران بهترین شرایط را برای جذب انرژی خورشیدی دارند، بیان كرد: استان های كرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، قشم و كیش جز استان هایی هستند كه میزان جذب تابش خوبی را به خود اختصاص داده اند.
وی اضافه كرد: علیرغم بهترین وضعیت، متأسفانه از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده و از جانب دیگر سرمایه گذاری مناسبی هم نشده است.
سهم انرژی خورشیدی از تولید برق
جوانمردی با اشاره به میزان تولید برق در كشور اظهار داشت: ایران حدود ۷۶ هزار مگاوات برق تولید و مصرف می كند؛ این میزان مصرف و تولید با هم برابرند؛ و گاهی در زمستان ها تولید بیشتر از مصرف است ولی متوسط تولید و مصرف برابر ۷۶ هزار مگاوات است. متأسفانه در این تولیدات برقی كمتر از شش الی هفت دهم درصد انرژی خورشیدی هستند.
وی با اشاره به اینكه در كشورهای اروپایی مخصوصاً آلمان سی الی ۴۰ درصد ظرفیت تولید برقشان از انرژی خورشیدی و تجدیدپذیر تأمین می شود، بیان كرد: ولی در كشور ما از بیشتر از ۹۹ درصد از انرژی های فسیلی و نیروگاه های حرارتی استفاده می شود؛ استفاده از انرژی های فسیلی برای تولید برق، بحث آلایندگی را به همراه دارد؛ كشور ما از نظر آلایندگی هم زیر سوال است چون بدین واسطه گازهای گلخانه ای و co۲ نوع هم تولید می شوند.
معاون برق و نیرو ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح كرد: ما در برنامه ششم توسعه اقتصادی كشور و سند چشم انداز موظف هستیم كه میزان تولید برق از انرژی های خورشیدی را به هزار مگاوات برسانیم و حتی این هم فاصله بسیاری با كشورهای اروپایی دارد.

آغاز گام استفاده از انرژی های خورشیدی در ۲۱ استان
جوانمردی با اشاره به اینكه در سال ۹۷ درصدد برآمدیم كه ببینیم وضعیت استان ها از لحاظ توسعه نیروگاههای خورشیدی به چه صورت است، بیان كرد: در بعضی استان ها كارهای خوبی انجام شده و از طرفی هر استان یك پتانسیلی دارد ازاین رو از آنها درخواست كردیم كه گزارشی در این خصوص به معاونت علمی عرضه كنند تا بدانیم در چه حدی اقدامات مطالعاتی و اجرایی جهت راه اندازی نیروگاههای خورشیدی یا حتی شهرك نیروگاههای خورشیدی به انجام رسیده است.
وی بیان كرد: این مورد نوید می دهد كه حركت هایی در كشور شروع شده است؛ ما در ۲۱ استان مبحث استفاده از انرژی های خورشیدی را آغاز كرده ایم تا بر مبنای سند چشم انداز به هدف برسیم.
فارس، كرمان، خوزستان، هرمزگان، چهار محال و بختیاری، البرز، قم، سمنان، كردستان، بوشهر، كهگیلویه و بویر احمر، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، ایلام، كرمانشاه، سیستان و بلوچستان، همدان، زنجان، قزوین همچون استان هایی هستند كه به جهت تابش مناسب خورشید شرایط خوبی برای بهره برداری انرژی خورشیدی دارند وی با اشاره به استان های غربی، شرقی و جنوبی كشور اظهار داشت: فارس، كرمان، خوزستان، هرمزگان، چهار محال و بختیاری، البرز، قم، سمنان، كردستان، بوشهر، كهگیلویه و بویر احمر، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، ایلام، كرمانشاه، سیستان و بلوچستان، همدان، زنجان، قزوین همچون استان هایی هستند كه به جهت تابش مناسب خورشید شرایط خوبی برای بهره برداری انرژی خورشیدی دارند.
راه اندازی شهرك نیروگاه خورشیدی
وی افزود: در بعضی استان ها جسته گریخته اقداماتی صورت گرفته است؛ بعنوان مثال در البرز سایت انرژی خورشیدی طراحی شده؛ اصفهان، شیراز و كرمان هم گام هایی در این زمینه برداشته اند.
جوانمردی با اشاره به اینكه بعضی از این استان ها، بخش های مطالعاتی خویش را شروع كرده اند و برخی در فازهای زیرساختی و اجرایی هستند، بیان كرد: بعضی از این ۲۱ استان هم به راه اندازی شهرك نیروگاه خورشیدی فكر می كنند.
برگشت سرمایه و توجیه پذیری در نیروگاههای خورشیدی
جوانمردی اضافه كرد: صفحات خورشیدی همچون كالاهایی هستند كه ارز دولتی شامل حال آن نشده است ازاین رو سرمایه گذاری روی مبحث بهره برداری از انرژی خورشیدی گران تمام می شود.
وی در پاسخ به اینكه چرا از توانایی محققان برای ساخت صفحات خورشیدی استفاده نمی گردد، بیان كرد: این صفحات خورشیدی یا پنل ها، صفحات سیلیكونی هستند كه با تكنولوژی پیچیده خالص سازی شده اند؛ ما در طبیعت اكسید سیلیكون داریم كه باید با سنگ تراش داده شود و خود سیلیكون خالص سازی شود؛ این خالص سازی هنوز در كشور ما اتفاق نیافتاده است؛ هم اكنون ۴ الی ۵ كارخانه در كشور برای تولید پنل داریم اما این كارخانه ها سلول های خورشیدی را به شكل ویفر، وارد می كنند كه در كشور در چارچوب پنل ها اسمبل می شود. البته اینورتر ها هم كه جزئی از پنل های خورشیدی هستند وارداتی محسوب می شوند.
حمایت معاونت علمی از پروژه های ایرانی ساخت اینورتر و پنل
جوانمردی با اشاره به اینكه به معاونت علمی و فناوری طرح هایی در مورد تولید اجزای پنل های خورشیدی و اینورتر ها عرضه می شود، بیان كرد: ما در معاونت علمی نزدیك ۲۰ پروژه داشتیم كه در جهت راه اندازی نیروگاههای خورشیدی بوده اند. وی با اشاره به اینكه حوزه معاونت علمی و فناوری پشتیبانی است، تاكید داشت: با عنایت به اینكه صفحات خورشیدی و اینورتر ها وارداتی هستند، اگر محققان كشور در این زمینه پروژه داشته باشند و یا در جهت راه اندازی خط تولید این محصولات اقدامی كرده باشند ما می توانیم به واسطه صندوق نوآوری و شكوفایی از آنها حمایت كنیم؛ حتی می توانیم از صندوق توسعه ملی برای آنها تسهیلات بگیریم.
جوانمردی با اشاره به اینكه مبحث نیروگاه ها و سلول های خورشیدی از سالهای پیش در معاونت علمی مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: در همین راستا معاونت علمی با همكاری دانشكده برق دانشگاه تهران از سال ۱۳۹۱ آزمایشگاه مرجع را ایجاد كرد و یك میلیارد و پانصد تومان هزینه تمام تجهیزات مربوط به نیروگاه های خورشیدی را اختصاص داد؛ حالا آزمایشگاه بعنوان یك آزمایشگاه مرجع می تواند روی استانداردها اظهار نظر كند.
وی اضافه كرد: سلول های خورشیدی تولیدی و وارداتی باید تست میزان بهره وری شوند و بازدهی آن مشخص و بر مبنای استاندارد باشد كه در این آزمایشگاه همه این موارد مورد بررسی قرار می گیرد؛ مراكز تحقیقاتی و دانشگاه ها دو سال پیش روی این مورد كار كردند و پروژه های خویش را به معاونت علمی ارسال كردند.

1398/03/02
19:50:15
5.0 / 5
4559
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است