با همكاری دانشمند ایرانی مشخص شد

مصرف كم میوه ها و سبزیجات عامل میلیون ها مورد مرگ و میر در جهان است

مصرف كم میوه ها و سبزیجات عامل میلیون ها مورد مرگ و میر در جهان است به گزارش شاه بلاگ پژوهشگران آمریكایی با همكاری ˮداریوش مظفریانˮ دانشمند ایرانی دریافتند كه مصرف كم میوه ها و سبزیجات، عامل میلیون ها مورد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی-عروقی است.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نوتریشن، پژوهش جدید "انجمن تغذیه آمریكا"(ASN) نشان داده است كه مصرف میوه و سبزیجات به اندازه كافی، می تواند سالانه میلیون ها مورد مرگ و میر را كم كند. برپایه این پژوهش، از هر هفت مورد مرگ ناشی از مشكل قلبی- عروقی، تقریباً یك مورد بر اثر مصرف نكردن میوه و از هر ۱۲ مورد، یك مورد بر اثر مصرف نكردن سبزیجات رخ می دهد.
گزارش ها حاكی از این هستند كه كم مصرف كردن میوه، عامل ۱.۸ میلیون مورد مرگ و میر ناشی از مشكلات قلبی- عروقی در سال ۲۰۱۰ و مصرف كم سبزیجات، عامل یك میلیون مورد مرگ و میر بوده است. این مشكلات، در كشورهایی كه پایین ترین مصرف میوه و سبزیجات را داشتند، حادتر بود.
"ویكتوریا میلر"(Victoria Miller)، از پژوهشگران دانشكده علوم غذایی و سیاست فریدمن "دانشگاه تافتس"(Tufts University) آمریكا و نویسنده ارشد این پژوهش اظهار داشت: میوه ها و سبزیجات، یك جزء قابل اصلاح از رژیم غذایی به شمار می روند و می توانند از مرگ و میرهای بسیاری در سطح جهان پیشگیری كنند. یافته های ما نشان می دهند كه باید تلاش های بیشتری برای افزایش مصرف میوه و سبزیجات در سراسر جهان صورت گیرد.
میوه ها و سبزیجات، منابع خوبی از فیبر، پتاسیم، منیزیم، آنتی اكسیدان و فنول به شمار می روند و نقش مهمی در كاهش فشار خون و كلسترول دارند. میوه ها و سبزیجات تازه می توانند سلامتی و تنوع باكتری های دستگاه گوارش را بهبود بخشند. افرادی كه میوه ها و سبزیجات زیادی مصرف می كنند، كمتر از دیگران به اضافه وزن و چاقی گرفتار می شوند و امكان ابتلاء به بیماری های قلبی- عروقی هم در آنها كمتر است.
"داریوش مظفریان"(Dariush Mozaffarian)، رئیس دانشكده علوم غذایی و سیاست فریدمن دانشگاه تافتس و از نویسندگان این پژوهش اظهار داشت: اولویت های قدیمی تغذیه جهانی، بر مصرف كالری و ویتامین كافی و همین طور كاهش نمك و شكر تاكید دارند. پژوهش ما نشان داده است كه باید تمركز این اولویت ها، بر افزایش مصرف میوه ها، سبزیجات و حبوبات هم قرار گیرد. با در نظر گرفتن این اولویت ها، امكان بهبود سلامت جهانی افزایش خواهد یافت.


پژوهشگران با عنایت به پژوهش های صورت گرفته در مورد عوامل بیماری های قلبی- عروقی، مقدار مناسب میوه را روزانه ۳۰۰ گرم تعیین كردند كه تقریباً معادل دو سیب كوچك است. مقدار مناسب سبزیجات هم روزانه ۴۰۰ گرم تعیین شد كه معادل سه فنجان هویج خام است.
پژوهشگران، میانگین مصرف میوه ها و سبزیجات در نظرسنجی های رژیم غذایی و داده های مربوط به در دسترس بودن غذا را با بررسی ۱۱۳ كشور تخمین زدند كه حدود ۸۲ درصد جمعیت جهان را در بر می گیرد. آنها اطلاعات به دست آمده از این بررسی ها را با داده های مربوط به عوامل مرگ و میر در هر كشور و خطر ابتلاء به بیماری های قلبی- عروقی ناشی از مصرف كم میوه ها و سبزیجات ادغام كردند.
دانشمندان بر مبنای داده های به دست آمده از سال ۲۰۱۰ تابحال تخمین زدند كه مصرف كم میوه ها و سبزیجات، سالانه به حدود ۱.۳ میلیون مرگ و میر ناشی از سكته و بیشتر از ۵۲۰ هزار مرگ ناشی از "بیماری سرخرگ كرونری"(CAD) در سراسر جهان منجر می شود. این داده ها نشان می دهند كه مصرف كم سبزیجات هم عامل ۲۰۰ هزار مورد مرگ و میر ناشی از سكته و ۸۰۰ هزار مرگ ناشی از بیماری سرخرگ كرونری است.


یافته های این پژوهش نشان می دهند كه تأثیر مصرف كم میوه ها و سبزیجات، در كشورهایی كه كمترین میزان مصرف میوه و سبزی را دارند، بیشتر است. مصرف میوه و سبزیجات، در كشورهایی كه در آسیای جنوبی، آسیای شرقی و آفریقای سیاه قرار دارند، كمتر و مرگ و میر ناشی از سكته در آنها بیشتر بود. مصرف سبزیجات، در كشورهایی كه در آسیای میانه و اقیانوسیه قرار داشتند، كمتر و میزان بیماری سرخرگ كرونری در آنها بیشتر بود.
این پژوهش، بخشی از پروژه "پایگاه داده رژیم غذایی جهانی"(GDD) است كه با بودجه "بنیاد بیل و ملیندا گیتس"(BMGF) صورت می گیرد.
یافته های این پژوهش، در نشست سالانه انجمن تغذیه آمریكا در بالتیمور عرضه خواهند شد.




منبع:

1398/03/19
14:49:30
5.0 / 5
4190
تگهای خبر: پژوهش , جهان , دانش , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است