ناسا كاوشگر پرنده به قمر زحل می فرستد

ناسا كاوشگر پرنده به قمر زحل می فرستد شاه بلاگ: آژانس فضایی آمریكا (ناسا) اعلام نمود می خواهد طی ماموریت جدیدی یك كاوشگر پرنده موسوم به ˮدراگون فلایˮ به قمر ˮتایتانˮ كه یكی از قمرهای سیاره زحل است، بفرستد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، ناسا ماموریت سیاره ای بعدی خودرا انتخاب نموده است و می خواهد یك كاوشگر پرنده به نام "دراگون فلای"(Dragonfly) را به بزرگترین قمر زحل یعنی "تایتان" بفرستد.
این كاوشگر بدون چرخ، به اندازه كاوشگر مریخ نورد "كنجكاوی"(Curiosity) بوده و یك كاوشگر بدون سرنشین خواهد بود كه از انرژی هسته ای استفاده خواهدنمود.
"دراگون فلای" به مدلول سنجاقك است و با بهره از ۸ موتور در اتمسفر تایتان به دنبال مولكول های آلی همچون شواهدی در خصوص اثبات وجود حیات در گذشته و حال روی این قمر خواهد گشت.
فرستادن یك كاوشگر رباتیك پرنده به فاصله ۴.۱ میلیارد كیلومتری از زمین و انتظار داشتن از آن برای پرواز در اتمسفر متانی تایتان با دمای منفی ۱۷۹ درجه سانتیگراد كه آب را به یخ و به سختی گرانیت تبدیل می كند، امكان دارد یك جاه طلبی بی نظیر به نظر برسد، اما از لحاظ مهندسی قابل تحقق است.
بر خلاف ماه و مریخ كه قبلاً به آنها كاوشگر فرستاده شده، جاذبه تایتان ۰.۱۳۳ گرانش زمین است، ضمن این كه اتمسفری چهار برابر چگال تر از سیاره ما دارد. این بدان مدلول است كه پرواز در تایتان در واقع ساده تر از زمین است و در واقع یك خوش شانسی محسوب می شود؛ برای اینكه سطح تایتان مملو از دریاچه ها، دریاها و جریان های ساخته شده از هیدروكربن های مایع و تپه های شن و ماسه ساخته شده از برف های آلی است. این موجب می شود استفاده از كاوشگرهای دارای چرخ برای كاوش این قمر نا ممكن باشد، اما طراحی یك كاوشگر قایقی نیز می تواند قابل تأمل باشد.
از آنجایی كه "دراگون فلای" قرار نیست حداقل تا سال ۲۰۲۶ پرتاب شود و در سال ۲۰۳۴ به تایتان برسد، هنوز در مرحله طراحی قرار دارد، اما طرح اصلی این است كه مهندسان ناسا یك كاوشگر به اندازه مریخ نورد "كنجكاوی" با یك جفت پایه فرود و هشت موتور یك متری و یك باتری هسته ای كه با ژنراتور رادیو حرارتی(RTG) شارژ می شود، بسازند.
این پرنده قادر به پرواز با سرعت ۳۶ كیلومتر در ساعت در ارتفاع ۴۰۰۰ متری و در پروازهایی با مسافت ۸ كیلومتری خواهد بود.


برمبنای اطلاعات ماموریت "كاسینی"، برنامه این است كه "دراگون فلای" سوار بر یك موشك (كه هنوز انتخاب نشده است) پرتاب شود، سپس به سمت زحل سفر كند. این كاوشگر با چتر نجات به سطح خشك تایتان در حوزه استوایی آن فرود خواهد آمد.
هنگامی كه این كاوشگر فرود بیاید، ماموریت اولیه ۲.۷ ساله خودرا آغاز می كند. "دراگون فلای" در طول شب های تایتان شارژ می شود و در طول روز در وسعت ۱۷۵ كیلومتری به كاوش خواهد پرداخت.
همانطور كه پرواز می كند، سطح تایتان را با استفاده از دوربین تعبیه شده روی دكل خود و همین طور طیف سنج جرمی، طیف سنج اشعه گاما و نوترونی و بسته های ژئوفیزیك و هواشناسی و تحولات جوی مطالعه خواهدنمود.
ماموریت اصلی "دراگون فلای" مطالعه سطح دهانه "سلك" (Selk) است كه امكان دارد زمانی به اندازه ده ها هزار سال میزبان آب مایع و مولكول های آلی پیچیده بوده باشد. امید این است كه نه تنها درباره قمر تایتان بیشتر شناخت پیدا شود، بلكه به دنبال علایم حیات در گذشته و حال باشند.
"توماس زوربوچن"، مدیر ارشد علوم ناسا می گوید: تایتان با هر مكان دیگری در منظومه شمسی متفاوت می باشد و "دراگون فلای" نیز مانند هیچ ماموریت دیگری نیست. تصور پرواز این كاوشگر بر فراز تپه ها و دریاهای تایتان كه بزرگترین قمر زحل است و كاوش در فرآیندهایی كه این محیط فوق العاده را شكل داده اند، فوق العاده است. "دراگون فلای" یك دنیای پر از انواع مختلفی از تركیبات آلی است كه آجرهای اولیه تشكیل حیات است و می تواند ما را در مورد منشأ حیات آگاه كند.




منبع:

1398/04/07
14:17:18
5.0 / 5
4714
تگهای خبر: باتری , جت , دوربین , ربات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است