با كمك مهندسی ژنتیك

ناشنوایان دیگر فرزند ناشنوا نخواهند داشت

ناشنوایان دیگر فرزند ناشنوا نخواهند داشت شاه بلاگ ناشنوایان دیگر فرزند ناشنوا نخواهند داشت


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، این دانشمند روسی اظهار كرده است كه می خواهد با استفاده از روش ویرایش دی. ان. ای كمك شایانی به افراد ناشنوا كند. با این كار دیگر جای نگرانی برای افراد ناشنوا نخواهد بود چونكه فرزندان آنها سالم به دنیا خواهند آمد.
ناشنوایی ناشی از یك بخش از دست رفته دی. ان. ای است و ربریكو معتقد می باشد كه می تواند با كمك علم ویرایش ژن كریسپر این مشكل در دی. ان. ای را حل كند و سبب جلوگیری از ناشنوا شدن فرزندان والدین ناشنوا شود. او می گوید پنج زوج ناشنوا را می شناسد كه نگران این مساله هستند كه آیا وی با انجام این كار می تواند سبب شادی آنها شود.
اما این كار او با مخالفت های خیلی از سوی دیگر دانشمندان روبه رو شده است برای اینكه آنها اعتقاد دارند كه این كار بسیار خطرناك می باشد. دانشمندان وی را با "جیانكوی هه"(Jiankui He)، دانشمند و پژوهشگر چینی مقایسه كرده اند برای اینكه او بطور مخفیانه دی. ان. ای چند نوزاد را تغییر داد تا آنها را در مقابل ابتلاء به ویروس اچ.آی. وی محافظت كند.
دكتر "گیتن برجیو"(Gaetan Burgio) از "دانشگاه ملی استرالیا"(Australian National University) اظهار داشت: ربریكو می خواهد تا اصلاح ژن "رگه زایشی"(germline gene editing) را انجام دهد و به نظر من این كار بسیار خطرناك می باشد.
"مهندسی رگه زایشی انسان"(Human germline engineering) فرآیندی است كه طی آن ژنوم یك فرد را به نحوی ویرایش می كند كه تغییرات قابل انتقال است. این امر بوسیله تغییرات ژنتیكی داخل سلول های جنسی یا سلول های تولید مثل مانند تخمك و اسپرم انجام می شود.
در روش كریسپر اساساً بخش هایی از دی. ان. ای برداشته و مورد اصلاح قرار می گیرند و سپس دی. ان. ای اصلاح شده را در پیكر شخص قرار می دهند. در فرد مبتلا به اختلال ژنتیكی، یك ژن می تواند در یك آزمایشگاه اصلاح گردد و سپس به صورت جراحی به بدن وارد شود تا بیماری فرد را درمان كند.
آقای ربریكو می خواهد تا فعالیت هایش را در آزمایشگاه خود در "مركز تحقیقات پزشكی پزشكی كالاكوف"(Kulakov National Medical Research Center) انجام دهد.

فناوری كریسپر
تناوب هایِ كوتاهِ پالیندرومِ فاصله دارِ منظمِ خوشه ای(Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats) یا به اختصار كریسپر( CRISPR) قسمتی از دی. ان. ای پروكاریوت هستند كه حاوی تناوب های كوتاه توالی های بنیادین هستند. كریسپر نوعی سیستم ایمنی تطابق پذیر در باكتری ها است كه آنها را قادر به كشف دی. ان. ای ویروس و بعد نابودی شان می كند. قسمتی از سیستم كریسپر، پروتئینی به نام كَس ۹ (Cas9) است، كه قابلیت جستجو، برش زدن و سرانجام استحالهٔ دی ان ای ویروس را به روشی خاص دارد. فناوری كریسپر به دانشمندان اجازه می دهد، تغییراتی در دی ان ای سلول ها ایجاد كنند.



1398/04/15
18:39:17
5.0 / 5
4310
تگهای خبر: آزمایشگاه , پژوهش , تولید , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است