با این رژیم غذایی یكی از عوارض جدی حاملگی را دور بزنید

با این رژیم غذایی یكی از عوارض جدی حاملگی را دور بزنید به گزارش شاه بلاگ پژوهشگران ˮدانشگاه سیدنیˮ (University of Sydney) و ˮدانشگاه دیكنˮ (Deakin University ) استرالیا در مطالعه اخیرشان اعلام نموده اند كه رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات می تواند از بیماری ˮپری-اكلامپسیاˮ (Pre-eclampsia) در دوران حاملگی جلوگیری كند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، مطالعه اخیر پژوهشگران نشان داده است خانمهایی كه در دوران حاملگی رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات را دنبال می كنند در معرض بیماری "پری-اكلامپسیا" قرار نمی گیرند چونكه میوه و سبزیجات سرشار از فیبر هستند و فیبر با افزایش سطح مواد مغذی سبب تقویت سیستم ایمنی آنها می شود.
پری-اكلامپسیا از عوارض دوران حاملگی و یك اختلال چندارگانی است. این بیماری یكی از علت های مهم مرگ و میر مادران آبستن می باشد كه سبب عوارض جنینی و مادری می شود. خانمهایی كه فشار خون بالا دارند بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. ازاین رو پیشگیری از ابتلاء به این بیماری امری ضروری می باشد.
باكتری های روده زمانی كه فیبرهای غذایی موجود در میوه ها و سبزیجات را تجزیه می كنند مواد مغذی به نام اسیدهای چرب زنجیره كوتاه (SCFA) تولید می كنند. بنابر گفته پژوهشگران این مطالعه، مادران حاملگی كه دارای سطوح پایین استات اسیدهای چرب زنجیره كوتاه هستند، احتمال ابتلاء به فشار خون بالا در آنها زیاد است.
گرچه تابحال علت دقیق پری-اكلامپسیا مشخص نشده است اما تصور می شود این بیماری با عملكرد ایمنی ضعیف مرتبط می باشد.
اسیدهای چرب زنجیره كوتاه به این علت كه ضد التهاب هستند و این مورد به تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن كمك می نماید، شناخته شده هستند.
محققان برای درك بهتر این بیماری ۸۸۷ زن آبستن و چند موش را مورد بررسی قرار دادند. از ۸۸۷ مادر آبستن این مطالعه، ۲۴ مورد در اواخر دوران حاملگی به این بیماری مبتلا شدند.
پژوهشگران دریافتند با هر ۳۰ درصد افزایش اَسِتات (acetate) احتمال ابتلاء مادران آبستن به بیماری پری اكلامپسیا ۷۷ درصد كاهش میابد. سطح استات معمولی بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در لیتر است.
بیماری پری اكلامپسیا هم چنین ایجاد تیموس در جنین را هم تحت تأثیر قرار می دهد. تیموس (Thymus ) یك اندام تخصص یافته در دستگاه ایمنی بدن است. تنها فعالیت شناخته آن بالغ كردن لنفوسیت تی (T-Lymphocyte)است كه سلول های حیاتی برای دستگاه ایمنی بدن هستند.
تیموس از دو لوب تشكیل شده كه در جلوی بالای میان سینه و در مقابل پیراشامه (پریكارد) و رگ های بزرگ و پشت جناغ قرار گرفته است. تیموس متشكل از دو لوب هرمی نابرابر متصل به هم توسط بافت سلولی، یك بافت لنفاوی، مترشحه هورمونی برای كنترل لنفوسیت سازی است.
از لحاظ بافت شناسی تیموس به یك مغز مركزی (central medulla) و لایهٔ بیرونی كه به وسیلهٔ روپوش بیرونی احاطه شده تقسیم می شود. بخش مركزی و بیرونی هر كدام وظیفهٔ متفاوتی در توسعهٔ لنفوسیت تی دارند. سلول های بنیادی در مغز استخوان نقش اصلی را در تولید لنفوسیت تی دارند. بناب گزارشها در بین زنان مبتلا به پری اكلامپسیا، تعداد لنفوسیت تی فرزندان آنها حتی چهار سال بعد از تولدشان هم پایین بود.
هنگامی كه محققان در این موش ها به این نتیجه رسیدند، استات را در معرض هضم پروتئین جنین و رشد سلول های T قرار دادند.
پس از آزمایش بر روی موش ها پژوهشگران دریافتند استات تعداد لنفوسیتهای T را زیاد می كند و بر تیموس جدید هم تأثیر می گذارد. قبل از این ثابت شده بود كه استات از آلرژی غذایی، آسم و دیابت نوع ۱ از راه تنظیم سیستم ایمنی محافظت می كند كه حالا طی این مطالعه مشخص شد از بیماری پری اكلامپسیا در زنان آبستن هم جلوگیری می كند.
یافته های این مطالعه در مجله " Nature Communications "منتشر شد.



1398/04/21
15:00:06
5.0 / 5
4616
تگهای خبر: پژوهش , تولید , دانش , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است