در یك شركت دانش بنیان؛

محلول ضد لغزش برای سطوح تولید شد، یك دهم قیمت نمونه خارجی

محلول ضد لغزش برای سطوح تولید شد، یك دهم قیمت نمونه خارجی شاه بلاگ: پژوهشگران در یك شركت دانش بنیان موفق به تولید محلولی ضد لغزش شدند كه می تواند در سطوح لغزنده مورد استفاده قرار بگیرد.



مرضیه خانی، دكتری شیمی پلیمر و مدیر یك شركت دانش بنیان مستقر در مركز رشد پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: برمبنای آمار انتشار یافته توسط مؤسسه CDCP هر سال تعداد ۲۳۵ هزار نفر از افراد بالای ۱۵ سال به سبب آزار دیدن در مكان های لغزنده به اورژانس بازگشت می كنند كه از این تعداد ۱۴ درصد بستری می شوند.
وی با اشاره به اینكه در واقع لیز خوردن یكی از علل اصلی جراحات در محیط های كاری، مراكز خرید و محیط های خانگی و از مهمترین علل سقوط از ارتفاع است، عنوان كرد: از جانب دیگر چنانچه مالك، زمان كافی برای از بین بردن علل لغزندگی را داشته باشد، مسئول بالا بردن ایمنی سطح به منظور كاهش خطر لیز خوردن است و در صورت محرز شدن كم كاری مالك و مسئول ملك (تجاری، مسكونی، دولتی و خصوصی) در دادگاه مسئول است.
خانی با اشاره به اینكه بر همین مبنا موفق شدیم در این شركت دانش بنیان تولید نیمه صنعتی محلول ضد لغزش را تولید نماییم، اشاره كرد: این محلول با افزایش ضریب اصطكاك موجب كاهش احتمال لیز خوردن می شود و برای انواع سطوح سنگی مانند حمام، سرویس بهداشتی، استخر، راه پله و … قابل استفاده می باشد.
وی درباب مزایای محصول اظهار داشت: دوام بیشتر، قیمت پایین تر و دامنه كاربرد بیشتر نسبت به سایر روش ها، عدم لطمه به زیبایی، افزایش مقاومت لغزشی سطوح سنگی بدون پوشش، قابلیت كاربرد برگشت پذیر، كاربرد ساده و با قیمت پایین نسبت به نمونه های خارجی از مزایای این محصول محسوب می شود.
به گفته وی، این محصول نمونه ایرانی ندارد ولی نمونه های خارجی آن با قیمت بالایی در بازار هستند؛ طبق برآوردهایی كه داشته ایم قیمت این محصول ایرانی نسبت به نمونه خارجی یك دهم است.
وی اشاره كرد: از مهمترین شاخصه های ارزیابی محلول های ضد لغزش، می توان به مواردی همچون ضریب اصطكاك، تأثیر در زیبایی سطح و ماندگاری تأثیر محلول روی سطح نام برد.
خانی اشاره كرد: نتایج آزمایش های انجام شده در معتبرترین آزمایشگاه های كشور موید كیفیت بالای محلول ضد لغزش ایستا در شاخصه های مذكور است.
این محقق با تاكید بر اینكه افزایش ضریب اصطكاك سطح تا حدود ۳ برابر در این محلول در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: این محلول به هیچ عنوان لطمه به زیبایی ظاهری سطح وارد نمی نماید.
وی با تاكید بر اینكه ماندگاری این محلول روی سطح حدود یك سال است، اظهار داشت: از این محلول می توان در حمام و سرویس بهداشتی، سرامیك سالن و آشپزخانه، سنگ، روی كاشی استخر بهره برد.
وی با اشاره به طریقه استفاده از این محلول ضد لغزش اظهار داشت: طرز استفاده محلول به این صورت است كه پس از شستشو و خشك كردن سطح، محلول به روی سطح پخش می شود. بعد از گذشت حدود ۱۰ تا ۳۰ دقیقه محلول با استفاده از آب از روی سطح شسته می شود اما اثر محلول (افزایش ضریب اصطكاك سطح) بیشتر از یك سال روی سطح باقی خواهد ماند.
وی با اشاره به اینكه این محلول بیشتر در سطوح مرطوب مانع لغزندگی می شود، بیان كرد: جهت استفاده از این محلول باید سطح تمیز و عاری از هر گونه چربی و گردوغبار باشد و به مدت نیم ساعت عمل می كند؛ بعد از شستشوی سطح، دیگر لغزنده نیست.
وی با اشاره به اینكه مواد شوینده اثر این ضد لغزندگی را از بین نمی برد، اظهار داشت: اما استفاده از جوهر نمك می تواند اثر لغزندگی را از بین ببرد.
به گزارش شاه بلاگ به نقل از مهر، این طرح دارای گواهی ثبت اختراع، گواهی نامه اختراع سطح سه از بنیاد ملی نخبگان، تاییدیه صنایع پیشرفته از وزارت صنعت، معدن و تجارت، پروانه بهره برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاییدیه محصول دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده و در نمایشگاه دستاوردهای حوزه فناوری ارائه شد.


منبع:

1398/05/04
14:11:38
5.0 / 5
4337
تگهای خبر: آزمایشگاه , پژوهش , پیشرفت , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است